Asia­kas­pa­laut­teen kerää­misen kehit­tä­mis­työtä jatketaan

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote jatkaa asia­kas­pa­laut­teen kerää­misen kehit­tä­mistä. Teks­ti­vies­ti­pa­lau­te­ky­se­lyissä sekä asioin­ti­pis­teissä olevissa palau­te­lait­teissa hyödyn­net­tävä palau­te­jär­jes­telmä vaihtuu. Uuden ohjel­miston hankinta on parhail­laan käynnissä. 

Hankinnan ja siihen liittyvän uudis­ta­mis­työn aikana teks­ti­vies­tillä lähe­tet­tävät palau­te­ky­selyt sekä asioin­ti­pis­teiden palau­te­lait­teet ovat hetkel­li­sesti poissa käytöstä. Hankin­nalla tavoi­tel­laan yhä moni­puo­li­sempia ja help­po­käyt­töi­sempiä palaut­teen antamisen keinoja.

Uudis­ta­mistyö ei koske verk­ko­si­vujen palau­te­lo­ma­ketta, sillä se uudis­tet­tiin aikai­semmin keväällä 2023. Verk­ko­si­vujen palau­te­lo­mak­keen kautta palaut­teen antamista voi jatkaa normaa­liin tapaan.

Mitä palaut­teen­an­to­ta­poja tuleva uudistus koskee?

Uudistus koskee teks­ti­vies­tillä asioinnin jälkeen lähe­tet­tävää palau­te­ky­selyä sekä asioinnin yhtey­dessä lait­teella kerät­tävää palau­tetta.
Teks­ti­vies­tillä lähe­tet­tävää palau­te­ky­selyä käytetään laajasti sairaala‑, vastaan­otto- ja kuntou­tus­pal­ve­luissa. Järjes­tel­mä­vaih­doksen vuoksi teks­ti­vies­ti­ky­selyn käyttö keskeytyy 15.12.2023 alkaen. 

Asioinnin yhtey­dessä palau­tetta kerätään piene­läinkli­ni­koilla, lasten­suo­je­lussa ja ikäih­misten palve­luissa. Palaut­teen kerää­minen lait­teella keskey­te­tään joulukuun 2023 loppuun mennessä.

Asia­kas­pa­laut­teen kerää­mi­seen edellä maini­tuilla tavoilla tulee noin kolmen kuukauden tauko. Sen aikana otetaan vaiheit­tain käyttöön uusi asia­kas­pa­lau­te­jär­jes­telmä. Uudet, yhä jous­ta­vammat palaut­teen antamisen välineet pyritään samaan käyttöön mahdol­li­simman pian. 

Asia­kas­pa­laute on arvokasta

Siun sote on vuodesta 2021 alkaen lisännyt asiakkaan äänen kuulu­mista kehit­tä­mällä palaut­teen antamisen mahdol­li­suuksia eri toimia­lueilla. Saadun palaut­teen määrä kertoo, kuinka tärkeää on mahdol­listaa asiak­kaille helposti saavu­tet­tavia palaut­teen antamisen keinoja. Vuonna 2022 annettiin yli 70 000 teks­ti­vies­ti­pa­lau­tetta ja yli 10 000 palau­tetta palve­lu­ta­pah­tuman yhtey­dessä.

Saatua palau­tetta on hyödyn­netty esimer­kiksi laadun­hal­lin­ta­työssä ja asia­kas­läh­töi­syyden lisää­mi­sessä. Myös tapoja hyödyntää saatua asia­kas­pa­lau­tetta pyritään jatku­vasti kehit­tä­mään. 

Tulevan uudis­tuksen aikana palau­tetta voi antaa taukoa­matta verk­ko­si­vuston palau­te­ka­navan kautta kaikista Siun soten palve­luista. Yhteys­tie­tonsa jättä­nei­siin palaut­teen antajiin otetaan yhteyttä heidän niin toivoessa.