Eloisan ja Siun soten digi­taa­lisen palve­lua­lustan yhteis­han­kinta on valmis – asuk­kaille sujuvat, helposti käytet­tävät etäpal­velut

Etelä-Savon hyvin­voin­tialue – Eloisa sekä Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote ovat saaneet kesällä aloitetun uuden digi­taa­lisen palve­lua­lustan yhteis­han­kinnan kilpai­lu­tuksen päätök­seen. Kilpai­lu­tuksen voitti Mehi­läinen Oy. Uuden digi­taa­lisen palve­lua­lustan toimin­nal­li­suudet tulevat käyttöön alueilla porras­te­tusti vuodesta 2024 alkaen.

Uusi digi­taa­linen palve­lua­lusta mahdol­listaa Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueiden sähköisen asioinnin toimin­nal­li­suuk­sien kokoa­misen yhteen ja toimin­ta­mal­lien yhte­näis­tä­misen. Käytän­nössä tämä tarkoittaa asuk­kaille muun muassa laajempia ja katta­vampia mahdol­li­suuksia etäasioin­tiin, kuten chat, etävas­taa­notot, hoito­polut, erilaiset valmen­nukset ja kiireetön viestintä omahoi­tajan kanssa.

Eloisan alueen asukkaat ovat ottaneet digi­taa­liset palvelut omakseen, ja käyt­tö­määrät vuoden aikana ovat kasvaneet merkit­tä­västi. Uusi palve­lua­lusta mahdol­listaa palve­lujen aiempaa laajemman raken­ta­misen koko hyvin­voin­tia­lueen laajui­sesti ja lisää asuk­kaiden mahdol­li­suutta valita etäpal­velut, Eloisan digi­taa­lisen sote­kes­kuksen tulos­a­lue­pääl­likkö Viivi Kaasinen sanoo.

Tavoit­tee­namme on parantaa asuk­kaiden yhtey­den­saantia ja palve­lujen saata­vuutta unoh­ta­matta myöskään hoidon jatku­vuutta tukevia digi­pal­ve­luja. Palve­lua­lusta ja siihen kuuluva mobii­li­so­vellus tuovat uuden­laisen tavan asioida palve­luis­samme. Ne ovat monessa tapauk­sessa asia­kas­ys­tä­väl­li­sempi vaih­toehto esimer­kiksi takai­sin­soit­to­pal­ve­lulle puhe­li­n­asioin­nissa. Opastamme digi­taa­listen palve­luiden käytössä ensi vuoden aikana, Siun soten kehit­tä­mi­sy­li­lää­käri Kristian Taipale kertoo.

Kansal­lisen sote-uudis­tuksen ja hyvin­voin­tia­lueiden muodos­ta­misen tavoit­teena on ollut varmistaa laaduk­kaat ja vaikut­tavat palvelut yhden­ver­tai­sesti kaikille kansa­lai­sille. Eloisan ja Siun soten digi­taa­listen palve­lujen avulla pystytään tarjoa­maan helposti saavu­tet­ta­vissa olevat palvelut paikasta ja ajasta riip­pu­matta. Digi­ta­li­saa­tiolla tavoi­tel­laan merkit­täviä paran­nuksia palve­lujen tarjon­taan ja laatuun, minkä toivotaan myös lisäävän asia­kas­tyy­ty­väi­syyttä ja palve­lujen jous­ta­vuutta. Digi­taa­lisia palveluja käyt­tä­mällä, jää myös enemmän perin­teisiä vastaan­ot­toai­koja käytet­tä­väksi niitä tarvit­se­ville.

Digi­taa­listen palve­lujen kehit­tä­mi­sessä on tehty tiivistä ja sujuvaa yhteis­työtä yli hyvin­voin­tia­lue­ra­jojen. Yhteis­han­kinta on merkit­tävä askel kohti yhden­ver­taista ja laadu­kasta sosiaali- ja tervey­den­huoltoa.

Pidimme digi­taa­lisen palve­lua­lustan valin­nassa laatua tärkeim­pänä kritee­rinä. Alusta mahdol­listaa asuk­kaille nyky­ai­kaiset, moni­puo­liset ja helposti käytet­tävät digi­taa­liset palvelut. Kiitämme Eloisaa hyvästä yhteis­työstä asian edis­tä­mi­sessä, Siun soten digi­joh­taja Samu Kuosmanen kertoo.

Haluamme puoles­tamme kiittää Siun sotea sujuvasta yhteis­työstä hankinnan suhteen sekä meidän ammat­ti­laisten sitou­tu­mista tähän hankin­taan. Yhteistyö on toiminut erin­omai­sesti kaikkien ammat­ti­ryh­mien välillä. Tämä on hyvä avaus tule­vai­suuden YTA-yhteis­työhön, Eloisan digi­joh­taja Jukka Mielonen sanoo.

Hankin­nassa on paino­tettu laatua, help­po­käyt­töi­syyttä ja asia­kas­ys­tä­väl­li­syyttä. Uusi digi­taa­linen palve­lua­lusta mahdol­listaa laajalti digi­taa­listen sosiaali- ja terveys­pal­ve­luiden käyt­töön­ottoa. Lisäksi eril­listen järjes­tel­mien käyttöä arvioi­daan.

Valitun palve­lua­lustan toimittaa Mehi­läinen Oy yhdessä tytä­ryh­tiönsä BeeHealthy Oy:n kanssa. Alustaa kehi­te­tään jatkossa yhdessä eteenpäin Eloisan ja Siun soten tarpeet ja opit huomioiden.

Olemme ylpeitä pääs­tes­sämme tukemaan Eloisan ja Siun soten palve­lu­tuo­tantoa työka­luil­lamme. Odotamme innolla tulevaa yhteis­työ­tämme, joka tuo mukanaan uusia digi­taa­lisia mahdol­li­suuksia sosiaali- ja tervey­den­huollon alueella, sanoo BeeHealthyn toimi­tus­joh­taja Oskari Eskola.

Eloisa on ollut pitkään edel­lä­kä­vijä digi­pal­ve­luiden tarjoa­mi­sessa asuk­kail­leen ja Siun sote on osoit­tanut inno­va­tii­vi­suut­taan esimer­kiksi Terveys­kes­kus­lää­käri 2.0‑mallillaan. Eloisa ja Siun sote haluavat tarjota asuk­kail­leen modernit sosiaali- ja terveys­pal­velut ja meille on suuri kunnia, että he valit­sivat tätä tarkoi­tusta varten ratkai­summe, BeeHealthyn kaupal­linen johtaja Sampo Oksanen päättää.

Molempien hyvin­voin­tia­lueiden digi­taa­listen palve­lujen kehit­tä­mistä rahoi­te­taan osin Suomen kestävän kasvun ohjel­masta (RRP-hanke). Kestävän kasvun hanke on EU-rahoit­teinen (Next Gene­ra­tion EU) ohjel­ma­ko­ko­nai­suus.

Sekä Eloisa että Siun sote tiedot­tavat aluei­densa asukkaita digi­taa­lisen palve­lua­lusta käyt­töö­no­tosta sitä mukaa, kun uusia toimin­nal­li­suuksia otetaan käyttöön.