Turva­pu­he­li­mien häiriöt vähen­ty­neet – lait­teiden testausta jatketaan

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sotessa kuluvalla viikolla turva­pu­he­li­mien toimin­nassa havaitut häiriöt ovat vähen­ty­neet selvästi lauantain aikana. Siun soten työn­te­kijät varmis­tavat käyn­neil­lään koti­hoidon asiak­kaiden turva­pu­he­li­mien ja niihin liitet­tyjen lisä­lait­teiden toimi­vuuden.

Turva­pu­he­li­mien laajalla testaa­mi­sella on löydetty yksit­täisiä laite­häi­riöitä, jotka on saatu korjattua. Siun sote jatkaa tehos­tettua turva­pu­he­li­mien seurantaa ja testaa­mista viikon­lopun yli. Lait­teiden testaus toteu­te­taan osana suun­ni­tel­tuja Siun soten koti­hoidon käyntejä. Myös omaisten toivotaan olevan yhtey­dessä läheisiin, joilla on turva­pu­helin käytössä, ja varmistaa turva­pu­he­limen käyttäjän vointi.

Jos asiak­kaalla on kiireel­linen avun tarve eikä turva­pu­he­li­mella hälyt­tä­minen onnistu, voi asiakas soittaa Siun soten Päivys­tys­a­puun numeroon 116 117. Henkeä uhkaa­vassa tilan­teessa tulee soittaa yleiseen hätä­nu­me­roon 112. Nume­roihin tulee soittaa vain avun tarpeessa.

Jos turva­pu­he­limen yhteys katkeaa kesken puhelun, jää häly­tyk­sestä tieto Siun sotelle ja ammat­ti­lainen käy varmis­ta­massa häly­tyksen tehneen asiakkaan tilanteen paikan päällä. 

Siun sote tiedottaa asiasta seuraavan kerran viikon 41 alku­puo­lella, jos tilan­teessa ei tapahdu muutosta viikon­lopun aikana.

Siun sotessa on kaikkiaan noin 3000 turva­pu­he­linta käyttävää asiakasta.