Siun soten ammat­ti­laiset tavoittaa eri kanavia pitkin

Alkoiko syys­lo­malla flunssa tai iskikö ripuli? Vai sattuiko tapaturma? Missä asioissa pitää ottaa yhteyttä terveys­a­se­malle ja milloin puoles­taan tulee soittaa Päivys­ty­savun numeroon 116 117? Lisäksi kiireet­tö­missä asioissa Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen – Siun soten ammat­ti­laiset tavoittaa myös digi­taa­li­sista kanavista. Syysloman poik­keus­au­kio­loajat ovat Siun soten netti­si­vuilla: www​.siunsote​.fi/​p​o​i​k​k​e​u​s​a​u​k​i​o​loajat.

Päivys­tyk­sessä hoidetaan lähtö­koh­tai­sesti asiat, jotka eivät voi odottaa seuraa­vaan päivään, ja muut asiat hoidetaan ensi­si­jai­sesti terveys­a­se­milla. Ennen terveys­a­se­malle saapu­mista suosi­tel­laan ottamaan yhteyttä puhe­li­mitse, sillä moni asia hoituu jo puhe­li­messa. Terveys­a­se­malla puhe­li­meen vastaa sairaan­hoi­taja, joka arvioi hoidon tarpeen. Hoitaja antaa tarvit­tavat hoito- ja toimin­taoh­jeet. Siun soten terveys­a­se­mien vastaa­no­tolla on käytössä takai­sin­soit­to­pal­velu. Terveys­a­se­malle pyydetään jättämään vain yksi takai­sin­soit­to­pyyntö.

Jos epäilee henkeä uhkaavaa tilan­netta, tulee soittaa yleiseen hätä­nu­me­roon 112. Terveys­a­se­mien ollessa suljet­tuina äkil­li­sissä sairaus­ta­pauk­sissa ja tapa­tur­missa soitetaan maksut­to­maan Päivys­tysapu 116 117 ‑palveluun. Siun soten Päivys­ty­sa­vussa sairaan­hoi­taja arvioi tarvetta päivys­tyk­sel­li­seen hoitoon ja ohjeistaa tarvit­taessa saapumaan yhteis­päi­vys­tyk­seen. Jos tilanne ei vaadi välitöntä hoitoa, soittaja ohjataan tarvitun hoidon mukai­sesti oikeaan paikkaan. Päivys­tysapu 116 117 ‑palve­lussa ei voida hoitaa kiireet­tömiä asioita, kuten reseptien uusintaa, labo­ra­to­rio­lä­het­teitä ja ‑vastauksia sekä ajan­va­rauk­seen liittyviä asioita.

Yhteis­päi­vys­tyk­seen tullaan ensi­si­jai­sesti nume­roihin 112 tai 116 117 soiton ja saatujen ohjeis­tusten jälkeen. On tärkeää, että ennen yhteis­päi­vys­tyk­seen hakeu­tu­mista on otettu etukäteen puhe­li­mitse yhteyttä.

Yhteis­päi­vys­tyk­seen kuuluvat esimer­kiksi aivo­hal­vausoi­reet, tajun­nan­tason häiriöt, voimakas rintakipu, rytmi­häi­riöt, hengi­tys­vai­keus, runsaasti vuotava haava, tapaturma, murtuma, voimakas nenä­ve­ren­vuoto tai vatsakipu, sietä­mätön äkillinen kipu, voimakas aller­ginen reaktio tai äkillinen yleis­tilan lasku. Yöaikaan yhteyttä otetaan asioissa, jotka eivät voi odottaa aamuun, 24/7 akuut­ti­kes­kuksen palve­lu­pääl­likkö, ylilää­käri Terhi Savo­lainen ohjeistaa.

Yhteis­päi­vys­tyksen poti­las­ti­lanne vaihtelee päivit­täin ja tunneit­tain, mikä voi aiheuttaa ajoit­taista palvelun ruuh­kau­tu­mista. Vastaa­no­tolle pääsyn odotusaika riippuu muista poti­laista ja heidän vaivo­jensa kiireel­li­syy­destä. Yhteis­päi­vys­tyk­sessä potilaat hoidetaan aina kiireel­li­syys­jär­jes­tyk­sessä, ei saapu­mis­jär­jes­tyk­sessä. Sairaan­hoi­taja arvioi päivys­tyk­seen tulevien poti­laiden kiireel­li­syyden.

Siun soten ammat­ti­laiset tavoittaa eri kanavia pitkin

Siun soten ammat­ti­laisen tavoittaa virka-aikaan myös osoit­teessa www​.omaolo​.fi. Asiakas voi täyttää vaivaan sopivan, esimer­kiksi flunssan oirear­vion ja toimia palve­lusta saatujen ohjeiden mukaan. Ammat­ti­laisen tavoittaa myös Muu yhtey­den­otto ‑lomakkeen kautta.

Ajan voi varata myös etävas­taa­no­tolle Siun soten sähköisen ajan­va­rauksen kautta luomen ja ihon oireiden arvioin­tiin sekä sairaus­pois­sao­loihin liit­ty­vissä asioissa, kuten hengi­tys­tiein­fektio, migreeni, ripuli, oksen­nus­tauti ja sairaan lapsen hoito­va­paa­to­distus. Digi­taa­lisen sote-keskuksen sairaan­hoi­taja ottaa yhteyttä sovitulla ajalla. Jos oireet eivät sovellu etähoi­toon, sairaan­hoi­taja ohjaa oikeaan paikkaan. Sähköi­seen ajan­va­rauk­seen pääsee osoit­teesta https://​verk​koa​jan​va​rauspth​.siunsote​.fi/.

Kannattaa muistaa, että useim­missa tilan­teissa reseptin uusi­mis­pyynnön voi jättää myös sähköi­sesti Omakanta-palvelun kautta osoit­teessa www​.kanta​.fi.