Siun sote lähettää kirjeet elokuisen tieto­murron kohteena olleille asiak­kaille – kirjeessä lisä­tietoa tapah­tu­neesta ja toimen­pi­teistä

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote on selvit­tänyt asiakkaat, joita Tena-tuotteita kotiin kuljet­ta­vaan yrityk­seen tehty tieto­murto on koskenut. Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kaus on kohdis­tunut Essity Oy:n koti­ja­ke­lu­jär­jes­telmän kautta inkon­ti­nens­si­suojia tilan­nei­siin asiak­kai­siin. Tieto­murto koski Siun soten alueella kaikkiaan noin 5000 asiakasta.

Siun sote lähettää kirjeen kaikille hyvin­voin­tia­lueen rekis­te­rissä oleville asiak­kaille, joita tieto­murto on koskenut. Kirjeessä kerrotaan tapah­tu­neesta tieto­mur­rosta, tehdyistä toimen­pi­teistä ja ohjeis­te­taan varau­tu­maan mahdol­li­siin huijaus­yri­tyk­siin. Kirjeessä on lisäksi yhteys­tiedot, joiden kautta asiasta voi kysyä lisä­tie­toja. Kirjeet lähe­te­tään viikolla 43. 

Elokuussa 2023 tapah­tunut henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kaus kohdistui inkon­ti­nens­si­suo­jien kotiin­kul­je­tus­pal­ve­lusta vastaa­vaan Westlog Oy:öön. Yhtiö toimii Siun soten varasto- ja jake­lu­pal­ve­lujen sopi­mus­toi­mit­taja Essity Oy:n alihank­ki­jana.

Tieto­mur­rosta on tehty riko­sil­moitus polii­sille. Lisäksi tapauk­sesta on tehty ilmoi­tukset kyber­tur­val­li­suus­kes­kuk­selle ja tieto­suo­ja­val­tuu­tetun toimin­toon. Tapausta selvi­te­tään ja tieto­murron kohteena oleva alihank­kija on ryhtynyt suojaus­toi­miin.

Siun sote suhtautuu tapah­tu­nee­seen erittäin vakavasti. Siun sote seuraa tilan­netta ja arvioi mahdol­listen lisä­tie­tojen perus­teella muita toimen­pi­teitä ja antaa asiak­kaille tarvit­taessa tarken­tuvia toimin­taoh­jeita.

Siun sote suosit­telee kiin­nit­tä­mään erityistä huomiota mahdol­li­siin huijaus- ja petos­yri­tyk­siin. Esimer­kiksi epäi­lyt­tävä teks­ti­viesti tai soitto voi viitata rikol­li­seen toimin­taan. Jos epäilet omien tietojen väärin­käyttöä tai rikosta, ole yhtey­dessä poliisiin.