Tena-tuotteita kotiin kuljet­ta­vaan yrityk­seen on tehty tieto­murto – Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kaus on voinut kohdistua palvelua käyt­tä­viin Siun soten asiak­kai­siin

Inkon­ti­nens­si­suo­jien kotiin­kul­je­tus­pal­ve­lusta vastaava Westlog Oy on joutunut tieto­murron kohteeksi. Westlog Oy vastaa Tena-tuote­merkin inkon­ti­nens­si­suo­jien kotiin­kul­je­tuk­sesta myös Pohjois-Karja­lassa. Yritys on huoleh­tinut kotiin­kul­je­tus­pal­ve­lusta eri puolilla Suomea, ja osa hyvin­voin­tia­lueista on tiedot­tanut alueensa asukkaita yrityk­seen tehdystä tieto­mur­rosta. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote on saanut asiasta tiedon sopi­mus­toi­mit­ta­jal­taan Essity Oy:ltä, jonka alihank­ki­jana Westlog Oy toimii. Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kaus ei koske Siun soten omia asiakas- ja poti­las­tie­to­jär­jes­telmiä.

Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kaus on voinut kohdistua asiak­kai­siin, jotka tilaavat Tena-tuotteita Essity Oy:n koti­ja­ke­lu­jär­jes­telmän kautta. Joukossa voi olla myös Essity Oy:ltä suoraan tilaavia pohjois­kar­ja­laisia, jotka eivät ole Siun soten hoito­tar­vi­ke­ja­kelun asiak­kaita. Henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kaus voi koskea asiak­kaiden nimiä, osoi­te­tie­toja ja puhe­lin­nu­me­roita sekä tietoa tehdyistä tilauk­sista. Siun soten saamien tietojen mukaan tapahtuma voi koskea jopa tuhansia henki­löitä Pohjois-Karja­lassa.

Westlog Oy:n tieto­jär­jes­tel­miin on asennettu valvon­ta­jär­jes­telmä. Yritys on tehnyt kyber­tur­val­li­suus­kes­kuk­selle ja tieto­suo­ja­val­tuu­tetun toimis­toon ilmoi­tuksen tieto­mur­rosta. Lisäksi Westlog Oy on tehnyt polii­sille riko­sil­moi­tuksen tieto­mur­rosta. Myös Siun sote on ollut yhtey­dessä poliisiin. Siun sote on pyytänyt Essity Oy:ltä lisä­tie­toja tapah­tuman laajuuden ja henki­lö­tie­tojen tieto­tur­va­louk­kauksen vaiku­tusten arvioi­mi­seksi. Myös Siun sote on tehnyt tieto­suo­ja­val­tuu­tetun toimis­toon ilmoi­tuksen tapah­tu­neesta.

Westlog Oy:n tutkinta asiassa on kesken. Siun sote seuraa tilan­netta ja arvioi mahdol­listen lisä­tie­tojen perus­teella muita toimen­pi­teitä ja antaa asiak­kaille tarvit­taessa tarken­tuvia toimin­taoh­jeita. Siun sotessa tapah­tu­nee­seen suhtau­du­taan vakavasti. Siun sote ohjeistaa asiak­kaita kiin­nit­tä­mään erityistä huomiota mahdol­li­siin huijaus- ja petos­yri­tyk­siin. Esimer­kiksi hoito­tar­vik­kei­siin liittyvän maksu­pyynnön tai muun epäi­lyt­tävän viestin saaminen voi viitata rikol­li­seen toimin­taan. Mikäli epäilee omien tieto­jensa väärin­käyttöä tai rikosta, suosi­tel­laan vahvasti ottamaan yhteyttä poliisiin. Siun sote on hyvin pahoil­laan tapah­tu­neesta.