Kehit­tä­jä­so­sio­no­mi­ko­keilu päättyi – toimin­ta­mal­leja hyödyn­ne­tään osana digi­taa­lisen sosiaali- ja terveys­kes­kuksen kehit­tä­mistä

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun soten kuudella terveys­a­se­malla pilo­toi­tiin kehit­tä­jä­so­sio­no­mi­toi­mintaa. Kehit­tä­jä­so­sio­nomit toimivat sekä asiak­kaiden että ammat­ti­laisten tukena Polvi­järven, Outo­kummun, Tohma­järven, Kiteen, Ranta­kylän ja Niini­vaaran terveys­a­se­milla. Kokeilun tavoit­teena oli vahvistaa tervey­den­huollon ammat­ti­laisten osaamista sosi­aa­li­huollon kysy­myk­sissä, suju­voittaa yhteis­työtä sosiaali- ja terveys­pal­ve­lujen välillä sekä mahdol­listaa asiak­kaille matalan kynnyksen neuvonta ja ohjaus sosi­aa­li­huollon asioissa perus­ter­vey­den­huol­lossa asioinnin yhtey­dessä.

Vuoden kestänyt kehit­tä­jä­so­sio­no­mi­ko­keilu tuli alku­ke­sästä päätök­seen. Siun sote on saanut kokeilun kautta arvokasta tietoa sosi­aa­li­huollon kysy­myk­sistä ja tuen tarpeista, joita terveys­a­se­milla kohdataan. Kokeilun koke­muksia puretaan parhail­laan ja toimin­ta­mallin jatko osana sosiaali- ja terveys­a­se­mien toimintaa on selvi­tyk­sessä.

Kokeilun havain­toja hyödyn­ne­tään myös osana Siun soten digi­taa­lisen sosiaali- ja terveys­kes­kuksen kehit­tä­mistä, joka on parhail­laan käynnissä. Tällä hetkellä digi­so­te­kes­kuk­sessa käsi­tel­lään muun muassa suurin osa Omaolon oirear­vioista. Syksyn aikana Omaolon käyttöä kokeil­laan sosi­aa­li­huollon kysy­myk­sissä. Jatkossa asiakas voi saada sähköi­sesti Omaolon kautta ohjausta ja neuvontaa myös erilai­siin arkie­lämän tilan­tei­siin. Sosi­aa­li­huollon yhtey­den­ot­to­ka­navan avau­tu­mi­sesta Omaolo-palve­lussa tiedo­te­taan myöhemmin.

Kokeilu toi näkyväksi paikal­lisia ilmiöitä ja tuen tarpeita

Kehit­tä­jä­so­sio­nomit työs­ken­te­livät 1–2 päivänä viikossa osana perus­ter­vey­den­huollon tiimejä terveys­a­se­milla. Kehit­tä­jä­so­sio­no­mi­toi­minta on ollut ennen kaikkea asia­kas­läh­töistä, mutta tukenut myös terveys­a­seman henki­löstön päivit­täistä työtä. Kokei­lussa mukana olleet terveys­a­semat ovat keskenään erilaisia niin asiakas- kuin työn­te­ki­jä­nä­kö­kul­masta. Tämä antoi kehit­tä­jä­so­sio­no­meille mahdol­li­suuden tarkas­tella asiak­kaiden tarpeita ja ikäja­kaumaa moni­puo­li­sesti sekä toi esiin terveys­a­se­mien erilaiset tuen tarpeet sosi­aa­li­huollon kysy­myk­sissä.

– Kokeilun myötä havait­tiin, että terveys­a­se­milla asioinnin yhtey­dessä voi nousta esiin asioita, jotka eivät ole ratkais­ta­vissa tervey­den­huollon keinoin, mutta vaikut­tavat kuitenkin terveys- ja hoito­suun­ni­telman toteut­ta­mi­seen. Asiakas voi esimer­kiksi tarvita lääke­hoitoa, mutta hänen talous­ti­lan­teensa ei mahdol­lista lääk­keiden ostoa. Tällöin kehit­tä­jä­so­sio­nomi on voinut tarjota ohjausta ja neuvontaa, miten asiakas voisi saada tukea tilan­tee­seensa esimer­kiksi Kelan palveluja hyödyn­täen, projek­ti­pääl­likkö Iira Nuutinen kertoo.

Vuoden aikana kehit­tä­jä­so­sio­nomit toteut­tivat yli 500 asia­kas­ta­paa­mista, joista suurin osa toteu­tet­tiin koti­käyn­teinä. Koti­käyn­tien ja tapaa­misten lisäksi asioita on hoidettu puhe­li­mitse ja sähköi­sissä kanavissa. Asia­kas­koh­taa­mi­sissa nousi esiin erilaisia ilmiöitä ja tuen tarpeita. Tapaa­misten sisällöt käsit­te­livät muun muassa erilaisia etuus- ja hake­mus­asioita, lausun­to­asioita, kotona pärjää­misen asioita sekä toimin­ta­kyvyn muutok­sien ja talou­del­lisen tilanteen teemoja.

– Asiakkaat ottivat rohkeasti kokeilun vastaan, mikä mahdol­listi meille aitio­paikan tarkas­tella hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaiden arjen tilan­teita ja havaita yhteis­kun­nas­samme olevien palve­luiden aukko­paik­koja. Näistä havain­noista viemme viestiä eteenpäin, mikä mahdol­listaa palve­luiden kehit­tä­misen, kehit­tä­jä­so­sio­nomit Riikka Päivinen, Mira Piiroinen ja Tanja Ikonen toteavat.

Kehit­tä­jä­so­sio­no­mi­ko­keilu oli osa Siun soten Tule­vai­suuden sosiaali- ja terveys­kes­kus­han­ketta. Tule­vai­suuden sosiaali- ja terveys­kes­kus­hanke jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka.