Asiak­kail­lakin on mahdol­li­suus ilmoittaa havait­se­mis­taan vaara­ti­lan­teista hoidossa tai palve­lussa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella – Siun sotessa uudis­tet­tiin keväällä 2023 verk­ko­si­vujen palau­te­lo­mak­keet ja otettiin samalla käyttöön erillinen vaara­ti­lan­neil­moitus asiak­kaille ja heidän lähei­sil­leen.

Asiak­kaiden ja heidän läheis­tensä tekemiä vaara­ti­lan­neil­moi­tuksia on kevään käyt­töön­oton jälkeen tullut 28 kappa­letta. Verk­ko­si­vujen kautta on annettu tänä vuonna yli 1300 muuta palau­tetta toimin­nasta. Onko vaara­ti­lan­neil­moi­tuksia tehty siis paljon vai vähän?

– Vaara­ti­lan­neil­moi­tuk­sista saatetaan helposti ajatella, että niiden suuri määrä olisi jotenkin nega­tii­vinen asia. Toiminnan turval­li­suuden ja jatkuvan paran­ta­misen kannalta se on itse asiassa päin­vas­toin. Kannus­tamme myös henki­löstöä siihen, että asiakas‑, potilas- ja työtur­val­li­suutta vaaran­tavat asiat huomat­tai­siin ajoissa, jolloin ne päästään korjaa­maan ja estämään vahin­kojen synty­minen, kertoo poti­las­tur­val­li­suus­pääl­likkö Heli Heikkinen Siun sotesta.

– Asiak­kaiden ja läheisten tekemiä vaara­ti­lan­neil­moi­tuksia on vielä vähän siihen nähden, että suurim­malla toimia­lu­eel­lamme henki­lö­kunnan tekemiä ilmoi­tuksia tulee kuukausit­tain yli parisataa. Asiak­kaiden ja läheisten tekemistä ilmoi­tuk­sista on noussut esille erittäin hyviä havain­toja, joten ehdot­to­masti niitä näkö­kulmia kaivat­tai­siin lisää. Ei me ammat­ti­laiset aina osata katsoa asiaa asiakkaan tai läheisen silmin, Heikkinen jatkaa.

Jos asiakas tai läheinen havaitsee palve­lussa tapah­tumia tai tilan­teita, jotka vaaran­tavat turval­li­suutta ja jotka aiheut­tivat tai olisivat voineet aiheuttaa haittaa, kannattaa asia ottaa heti esille henki­lö­kunnan kanssa tai tehdä siitä vaara­ti­lan­neil­moitus. Vaara­ti­lanne voi olla esimer­kiksi tilanne, jossa kotihoito-ohjeet ovat epäselvät, risti­rii­taiset tai puuttuvat, ikäih­minen kotiu­te­taan ilman yhtey­den­ottoa läheiseen tai koti­hoi­toon, tai asiak­kaalle on toimi­tettu vaikkapa toiseen henkilöön liittyviä tietoja.

Niin henki­lö­kunnan kuin asiak­kaiden ja läheis­tenkin tekemät vaara­ti­lan­neil­moi­tukset käydään läpi yksi­köissä, ja mietitään toimen­pi­teet. Asiak­kailta ja lähei­siltä tulleiden ilmoi­tusten perus­teella on muun muassa kirkas­tettu toimin­ta­ta­poja yksikön sisällä, tehos­tettu vies­tintää sekä järjes­tetty koulu­tusta.

Vaara­ti­lan­neil­moi­tuksen voi tehdä sähköi­sesti Siun soten verk­ko­si­vujen kautta osoit­teessa www​.siunsote​.fi/​v​a​a​r​a​t​i​l​a​n​n​e​i​l​moitus. Ilmoi­tuksen voi tehdä nimet­tö­mänä tai jättää yhteys­tie­tonsa, jolloin Siun sotelta ollaan yhtey­dessä ilmoit­ta­jaan.

Avoimen palaut­teen ja vaara­ti­lan­neil­moi­tuksen lisäksi asiak­kailla ja poti­lailla on oikeus myös muiden oikeus­tur­va­kei­nojen käyt­tä­mi­seen, kuten muis­tu­tuksen tai hallin­to­kan­telun laati­mi­seen, potilas- ja lääke­va­hin­koil­moi­tuksen teke­mi­seen tai vahin­gon­kor­vauksen hake­mi­seen esine­va­hin­goissa. Sosiaali- ja poti­las­asia­mie­heltä saa tarvit­taessa lisä­tietoa näiden laati­mi­sessa.

Erilaiset tavata antaa palau­tetta, osal­listua ja vaikuttaa Siun soten toimin­taan on koottu verk­ko­si­vuil­lemme osoit­tee­seen www​.siunsote​.fi/​o​s​a​l​l​i​s​t​u​-​j​a​-​v​aikuta.