Yli 2000 ikäih­misten palve­lujen ammat­ti­laista koulu­tet­tiin hoidon tarpeen arvioin­tiin

Siun soten ikäih­misten palve­luissa toteu­tettu laaja hoidon tarpeen arvioinnin koulutus on saatu päätök­seen. Varsi­nai­sesti vuonna 2022 käyn­nis­ty­nyttä koulu­tusta pilo­toi­tiin vuonna 2021 yhteis­työssä Karelia ammat­ti­kor­kea­koulun kanssa osana kahden sairaan­hoi­ta­jao­pis­ke­lijan opin­näy­te­työ­pro­sessia.

Koulu­tusta järjes­tet­tiin 18 koti­hoidon yksikössä ja 73 asumis­pal­ve­lu­yk­si­kössä. Kaikkiaan koulu­tuk­seen osal­listui yli 2000 hyvin­voin­tia­lueen sekä yksi­tyisten palve­lun­tuot­ta­jien ikään­ty­neiden asumis­pal­ve­luissa ja koti­hoi­dossa työs­ken­te­levää ammat­ti­laista. Koulu­tukset toteu­tet­tiin yhteis­työssä ikäih­misten toimia­lueen kanssa, osana Tule­vai­suuden sosiaali- ja terveys­kes­kus­han­ketta. 

- Oli tärkeää hoidon tarpeen arviointi ‑prosessin juur­tu­misen kannalta, että pystyimme järjes­tä­mään näin kattavan koulu­tus­kier­roksen koti­hoidon ja asumis­pal­ve­lu­yk­si­köiden työn­te­ki­jöille. Tavoi­timme koulu­tet­ta­vista työn­te­ki­jöistä suurimman osan, koulu­tuksia pitänyt projek­ti­asian­tun­tija Johanna Erholtz kertoo.

Selkeät ohjeet hoidon tarpeen arvioin­tiin

Mittavan koulu­tus­kier­roksen tavoit­teena oli vahvistaa ikäih­misten parissa työs­ken­te­le­vien osaamista sekä luoda selkeä toimin­ta­malli ikään­ty­neen asiakkaan tai asukkaan muut­tu­neen tervey­den­tilan arvioin­tiin, konsul­toin­ti­mah­dol­li­suuk­siin sekä hoito­pää­töksen tekoon. 

Osaamisen vahvis­ta­mi­sella ja selkeillä toimin­ta­mal­leilla voidaan vähentää ikäih­misten tarpeet­tomia siirtoja ja päivys­tys­käyn­tejä. Se tukee myös työn­te­ki­jöiden työn hallinnan tunnetta ja sitä kautta työssä jaksa­mista. Laajasti toteu­te­tulla koulu­tuk­sella pyrittiin varmis­ta­maan, että jokainen koti­hoidon asiakas ja asumi­syk­sikön asukas saa saman­laisen avun riip­pu­matta asuin­pai­kas­taan.

-  Työn­te­kijät koulu­tet­tiin käyt­tä­mään hoidon tarpeen arvioinnin tukena perus­e­lin­toi­min­tojen aistin­va­raista arviointia, mittauksia ja niin sanottua NEWS-pistey­tystä, joka löytyy jokai­selle työn­te­ki­jälle annetusta tasku­kor­tista. Lisäksi kiireet­tö­missä tilan­teissa työn­te­kijät koulu­tet­tiin konsul­toi­maan tehtyjen tutki­musten pohjalta itse­näi­sesti NEWS-pistey­tyksen riskiar­vion ohjaamana joko omaa sairaan­hoi­tajaa tai lääkäriä, Erholtz kertoo.

- Monesti herätteen hoita­jalle antaa asiakkaan toimin­ta­kyvyn muutos. Tällöin hoidon tarpeen arvio tulisi tehdä mahdol­li­simman pian. Kun pääsemme tart­tu­maan tervey­son­gel­miin ajoissa, hätä­ti­lan­tei­siin ajau­tu­misen riski pienenee ja pystymme antamaan oikean­laisen avun mahdol­li­simman alku­vai­heessa, Erholtz jatkaa.

Työn­te­ki­jöille koulu­tuk­sessa annetussa tasku­kor­tissa on kerrottu, mitkä mittaukset tehdään aina ja missä järjes­tyk­sessä, kun hoidon tarvetta arvioi­daan. Kun mittaukset on tehty, verrataan saatuja arvoja tasku­kor­tissa oleviin arvoihin. Tasku­kortin kään­tö­puo­lella on mittausar­voihin perus­tuvat toimin­taoh­jeet, millaista hoitoa ja seurantaa ikäih­minen kulloinkin tarvitsee. Kortti ei kuiten­kaan korvaa ammat­ti­laisen aistin­va­rai­sesti tekemiä havain­toja asiakkaan tilan­teesta, vaan tarkoi­tuk­sena on tukea ammat­ti­lasta päätök­sen­teossa. 

Koulutus koettiin tarpeel­li­seksi

Koulu­tuk­seen osal­lis­tu­neilta kerättiin palau­tetta. Palaut­teiden mukaan valtaosa oli sitä mieltä, että koulutus oli onnis­tunut ja he kokivat, että hoidon tarpeen arvio ‑toimin­ta­malli antaa hyvän työkalun hoidon tarpeen arvioin­ti­ti­lan­tei­siin. 

Myös asiakkaan saaman palvelun laadun koettiin paranevan hoidon tarpeen arviointi ‑toimin­ta­mallin myötä. Saadun palaut­teen perus­teella NEWS-pisteiden käyttö osana hoidon tarpeen arviointia on juur­tu­massa hyvin käyttöön. 

Koulu­tusu­rakka toteu­tet­tiin vuoden 2021 pilotin jälkeen kolmen koulut­tajan voimin. Hoidon tarpeen arvioinnin verk­ko­kou­lutus jää pysyväksi osaksi Siun soten koulu­tus­tar­jontaa. Lisäksi nyt koulu­tet­ta­vista henki­löistä osa on koulu­tettu simu­laatio-ohjaa­jiksi, jotka huoleh­tivat jatkossa koulu­tuksen käytännön harjoi­tuksen 

 

Lue aiemmpi tiedote aiheesta: Ikäih­misten hoitoa paran­ne­taan vahvis­ta­malla hoidon tarpeen arvioinnin osaamista