Siun sote ja Eloisa valmis­te­levat yhteis­työssä digi­taa­lisen palve­lua­lustan hankintaa

Etelä-Savon hyvin­voin­tialue – Eloisa ja Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote ovat käyn­nis­tä­neet yhteis­työn digi­taa­lisen palve­lua­lustan hankinnan valmis­te­lussa. Tavoit­teena on hankkia ja kehittää asiak­kaiden ja poti­laiden asiointia suju­voit­tava digi­taa­linen koko­nai­suus sosiaali- ja terveys­pal­ve­luihin.  

Yhteis­han­kin­taan päädyt­tiin molempien alueiden yhtei­sistä tarpeista sekä kansal­li­sesta ohjauk­sesta, jossa kannus­te­taan yhteis­ke­hit­tä­mi­seen.  

- On hienoa päästä tekemään yhteis­työtä YTA-alueen toimi­joiden kesken. Yhteistyö Siun soten ammat­ti­laisten kanssa on ollut alusta saakka erin­omaista. Odotan innolla myös muutakin yhteis­työtä, Eloisan digi­joh­taja Jukka Mielonen kommentoi. 

- Meillä on alueena paljon yhteistä Etelä-Savon kanssa, muun muassa väestön palve­lu­tar­peen näkö­kul­masta. Eloisa on sähköisten palve­lujen toteut­ta­mi­sessa edel­lä­kä­vijä, joten olemme yhteis­työstä hyvin innois­samme. Uskon, että yhteinen kehit­tä­minen jatkuu myös hankinnan jälkeen, kertoo Siun soten stra­te­gia­joh­taja Ilkka Pirskanen

Digi­taa­listen asioin­ti­ka­na­vien ja ‑väli­neiden koko­nai­suuden käyt­töön­otto tapah­tuisi vaiheit­tain pidem­mällä aika­vä­lillä. Jos hankin­nassa edetään suun­ni­telman mukai­sesti, ensim­mäiset toimin­nal­li­suudet tulisivat käyttöön hyvin­voin­tia­lueilla vuoden 2024 alussa.

- Odotamme digi­taa­lisen palve­lua­lustan tuovan helpo­tusta palve­luihin hakeu­tu­mi­seen ja asioin­tiin uuden yhtey­den­ot­to­ka­navan, chatin kautta. Palve­lua­lusta mahdol­listaa myös etähoidon- ja asioinnin video­vas­taa­no­toilla sekä mahdol­listaa suojat­tujen viestien vaihdon. Uudet digi­taa­liset toimin­nal­li­suudet tukevat jo olemassa palve­luita ja mahdol­lis­tavat moni­ka­na­vaisen asioinnin. Digi­taa­linen palve­lua­lusta tuo vaih­toehdon esimer­kiksi puhe­li­n­asioin­nille, Siun soten digi­joh­taja Samu Kuosmanen sanoo 

- Odotuk­sena on, että voimme tarjota asiak­kail­lemme, sekä työn­te­ki­jöil­lemme sujuvasti ja kette­rästi toimivat digi­työ­kalut. Odotamme myös, että saamme tässä kumppanin, jonka kanssa voimme yhdessä kehittää digi­taa­lista sote­kes­kusta eteenpäin, kertoo Eloisan sote-keskus­pal­ve­lujen palve­lua­lue­joh­taja Mika Perttu Eloisan odotuk­sista tulevalle digia­lus­talle. 

 

Etelä-Savon hyvin­voin­tialue – Eloisa järjestää sosiaali- ja tervey­den­huollon palvelut sekä pelas­tus­toimen palvelut Etelä-Savon 12 kunnan alueella noin 190 toimi­pis­teessä. Alueen kuntia ovat Enonkoski, Hirven­salmi, Juva, Kangas­niemi, Mikkeli, Mänty­harju, Pertunmaa, Piek­sä­mäki, Puumala, Ranta­salmi, Savon­linna ja Sulkava. 

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sote huolehtii julki­sista sosiaali- ja tervey­den­huollon, pelas­tus­toimen ja ympä­ris­tö­ter­vey­den­huollon palve­luista noin 163 400 pohjois­kar­ja­lai­selle. Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue toimii Joensuun, Kiteen, Lieksan, Nurmeksen, Outo­kummun, Kontio­lahden, Ilomantsin, Juuan, Liperin, Polvi­järven, Rääkkylän, Tohma­järven ja Heinä­veden alueella.