Haluai­sitko asioida Siun sotessa sähköi­sesti? – Etävas­taan­ottoa pilo­toi­daan hoitoa vaati­vissa hyön­teisen pistoissa

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaille suun­na­tuissa kyse­lyissä on tois­tu­vasti noussut esille toive mahdol­li­suu­desta asioida myös sähköisiä asioin­ti­ka­navia pitkin. Siun soten digi­taa­li­sessa sosiaali- ja terveys­kes­kuk­sessa Siun soten digi­taa­li­sessa sosiaali- ja terveys­kes­kuk­sessa on käyn­nis­tetty hoitajan etävas­taan­oton pilotti hyön­teisen pistoon tai puremaan sekä punkin puremaan. Myöhem­mässä vaiheessa myös lääkärin etävas­taan­ot­toja tullaan pilo­toi­maan video­vä­lit­tei­sesti.

Työvä­li­neenä pilot­ti­vai­heessa on Teams, joka mahdol­listaa video­vas­taan­oton hoitajan ja asiakkaan välillä. Etävas­taan­ot­toaika on mahdol­lista varata sähköisen ajan­va­rauksen osoit­teessa https://​verk​koa​jan​va​rauspth​.siunsote​.fi/.

Sähköi­sessä ajan­va­rauk­sessa asiakas täyttää omat tietonsa vara­tes­saan aikaa video­vä­lit­tei­seen etävas­taan­ot­toon. Varauksen jälkeen asiakas saa sähkö­pos­tiinsa ohjeis­tuksen, miten video­vas­taa­no­tolle liitytään varattuna ajan­koh­tana. 

Video­vä­lit­tei­sellä etävas­taa­no­tolla voidaan hoitaa punkin puremia ja näistä aiheu­tu­neita iho-oireita. Video­vä­lit­tei­selle etävas­taa­no­tolle sovel­tuvat myös hyön­teisen pistot ja puremat, jotka vaativat ammat­ti­laisen arviota, mutta eivät ole henkeä uhkaavia.

Vakavissa reak­tioissa, ota yhteys päivys­tys­a­puun tai hätä­kes­kuk­seen. Jos tarvitset apua punkin poistoon, ota yhteys lähim­mälle terveys­a­se­malle. Hoitajan toteut­tamat etävas­taa­notot ovat maksut­tomia. 

Etänä voidaan arvioida ja hoitaa monen­laisia oireita ja asioin­tiai­heita 

Etäasiointi sopii monen­laisten oireiden ja asioiden hoitoon. Nyt käyn­nis­ty­vien hyön­teisten puremien lisäksi etäyh­teyttä voidaan hyödyntää jatkossa esimer­kiksi silmä- ja fluns­sa­oi­reiden hoitoon. Etähoi­to­pol­kuja kehi­te­tään jatku­vasti ja etäasiointia lisätään tule­vai­suu­dessa. 

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella on menossa hankkeita, joissa kehi­te­tään sähköisiä asioin­ti­mah­dol­li­suuksia. Osana tule­vai­suuden sote-keskus ‑hanketta kokeil­laan ja kehi­te­tään digi­taa­lista sosiaali- ja terveys­kes­kusta. Keskuksen tavoit­teena on parantaa hoidon tasa­ver­taista saavu­tet­ta­vuutta ja hoitoon pääsyä Pohjois-Karja­lassa. Tällä hetkellä digi­so­te­kes­kuk­sesta poti­laiden asioita hoitavat sairaan­hoi­tajat, fysio­te­ra­peutit ja lääkärit, jotka arvioivat hoidon tarvetta ja toteut­tavat hoitoa etänä. 

Nyt käyn­nis­tyvän video­vas­taan­oton lisäksi digi­so­te­kes­kuksen käytössä ovat kansal­lisen Omaolo-palvelun oirear­viot. Kun asiakas täyttää Omaolon oirear­vion, voi hän saada hoito-ohjeita, ohjeen lähettää arvio ammat­ti­lai­sil­lemme tai ohjeen hakeutua muun Siun soten palvelun pariin.

Omaolon kautta lähetetyt tehtävät hoidetaan nopeasti ja ammat­ti­lainen vastaa Omaolon viestien kautta. Useissa tapauk­sissa asia voidaan hoitaa kokonaan digi­taa­lisen palvelun kautta. Toimintaa kehi­te­tään jatku­vasti, jotta hyvin­voin­tia­lueen asuk­kaille pystytään tarjoa­maan mahdol­li­suus sujuvaan asioin­tiin sähköi­sesti etärat­kai­suja hyödyn­täen. Etäasiointi onkin siis vaih­toeh­toinen asioin­ti­väylä puhe­li­melle.