Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma lausun­to­kier­ros­vai­hee­seen

Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun soten palve­lustra­tegia sekä palve­lu­verk­ko­suun­ni­telman skenaa­riot ovat tulossa lausun­to­kier­ros­vai­hee­seen. Tule­vai­suus­lau­ta­kunta päättää asia­kir­jojen lähet­tä­mi­sestä lausun­to­kier­rok­selle kokouk­ses­saan 12.4.

Sosiaali- ja tervey­den­huollon palve­lustra­tegia vastaa väestön muut­tu­viin tarpei­siin

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma ohjaavat hyvin­voin­tia­lueen toimintaa pitkälle 2030-luvulle saakka. Niiden valmis­telu pohjautuu tietoon maakunnan väes­tö­ra­ken­teen ja asuk­kaiden palve­lu­tar­peiden muutok­sista seuraavan 15 vuoden aikana.

Siun soten palve­lustra­te­gian tarkoitus on vastata siihen, miten väestön muuttuvia tarpeita vastaavat palvelut saadaan järjes­tettyä mahdol­li­simman laaduk­kaasti ja kustan­nus­vai­kut­ta­vasti ottaen huomioon paikal­liset olosuh­teet ja käytet­tä­vissä olevat resurssit. Stra­te­giassa määri­tel­lään nykytila, tavoit­teet sekä keskeiset toimen­pi­teet tavoit­tei­siin pääse­mi­seksi tulevien vuosien aikana.

Sote-asema­ver­koston kolme tule­vai­suus­nä­kymää

Palve­lustra­tegia on mittava, yli 60-sivuinen asiakirja. Stra­te­giaa konkre­tisoi palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma, eli kuvaus siitä, minne Siun soten eri toimi­paikat tule­vai­suu­dessa sijoit­tui­sivat. Palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­massa on otettu huomioon myös olemassa olevien pelas­tus­a­se­mien, ikäih­misten asumis­pal­ve­lujen sekä perhe‑, sosiaali- ja vammais­pal­ve­lujen toimi­pis­teiden sijoit­tu­minen maakun­nassa.

Lisäksi on laadittu kolme erilaista tule­vai­suu­den­nä­kymää eli skenaa­riota siitä, missä ja miten sosiaali- ja terveys­a­se­mien palvelut voitai­siin maakun­nassa järjestää – fyysisinä toimi­paik­koina, liik­ku­vina palve­luina sekä digi­taa­li­sina palve­luina.

– Erot skenaa­rioiden ääri­päiden välillä syntyvät siitä, paino­te­taanko palve­lujen saata­vuutta vai saavu­tet­ta­vuutta. Saata­vuu­della tarkoi­te­taan sitä, että toimi­pai­kassa on moni­puo­li­sesti erilaisia palveluja tarjolla. Saavu­tet­ta­vuu­della taas sitä, että toimi­paikka sijaitsee mahdol­li­simman lähellä, vaikka merkit­tä­västi suppeam­malla palve­lu­va­li­koi­malla ja aukio­loa­joilla, kertoo tule­vai­suus­lau­ta­kunnan esit­te­li­jänä toimiva stra­te­gia­joh­taja Ilkka Pirskanen.

– Lopul­linen palve­lu­verkko voi olla lähellä jotakin näistä skenaa­rioista tai jotain niiden välillä. Lausun­to­kier­rok­sella lähdetään kysymään laajasti eri tahojen näke­myksiä asiasta, Pirskanen jatkaa.

Ammat­ti­tai­toisen henki­löstön riit­tä­vyys on huomioi­tava eri vaih­toeh­toja arvioi­taessa. Siun sotella on tällä hetkellä arviolta noin 500 työn­te­kijän vaje. Väestön palve­lu­tar­peen kasvun ja henki­löstön eläköi­ty­misen takia tämän arvioi­daan lähes kaksin­ker­tais­tuvan vuoteen 2030 mennessä. Nämä tosiasiat pakot­tavat miet­ti­mään koko palve­lu­tuo­tannon uudella tavalla.

– Käytän­nössä mitä laajempaa ja toimin­ta­var­mempaa palvelua sote-asemalle halutaan, sitä suurempia työyh­tei­söjä sote-asemilla on oltava. Silloin sote-asemien verkosto on selvästi nykyistä harvempi. Jos taas paino­te­taan laajaa lähi­toi­mi­pis­teiden verkostoa, ovat monet asemista nykyiseen tapaan hyvin pieniä ja haavoit­tuvia. Tällöin jousto tulee esimer­kiksi aukio­loa­joista. Näiden välille taas sijoittuu skenaario, jossa pienempiä sote-asemia olisi vähemmän kuin nyt, mutta henki­löstöä riittäisi myös nykyistä laajem­piin liik­ku­viin palve­luihin ja digi­taa­li­siin palve­luihin, selventää Pirskanen paino­tusten vaiku­tuksia eri skenaa­rioissa.

Henki­löstön riit­tä­vyyden ohella skenaa­rioiden laati­mi­sessa on otettu huomioon hyvin­voin­tia­lu­eelle myön­net­tävä valtion­ra­hoitus. Eri skenaa­rioissa myös kustan­nukset painot­tuvat eri tavoin: laaja lähi­toi­mi­pis­teiden verkosto tarkoittaa samalla myös inves­toi­mista useiden toimi­paik­kojen raken­ta­mi­seen ja remon­toi­mi­seen, harvempi toimi­pis­teiden verkosto puoles­taan tarvitsee rinnal­leen kattavat digi­pal­velut.

– Palve­lu­verk­kos­ke­naa­rioita katsoessa on tärkeää pitää mielessä, että kart­ta­ku­vissa on esitetty vain fyysiset toimi­paikat eli raken­nukset, joihin asiakas tulee paikan päälle. Palve­lustra­te­gian koko kuva on laajempi, siihen kuuluvat myös ne palvelut, jotka tuodaan liik­ku­vina palve­luina asiakkaan lähelle tai suoraan kotiin sekä digi­taa­liset palvelut, joita asiakas voi käyttää ajasta ja paikasta riip­pu­matta, muis­tuttaa Pirskanen.

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma ovat osa hyvin­voin­tia­lueen stra­te­gia­ko­ko­nai­suutta, johon kuuluu myös myöhemmin valmis­tuva ensi­hoidon ja pelas­tus­toimen palve­lu­ta­so­päätös.

Lausun­to­kierros edessä, päätökset kesä­kuussa

Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma ovat menossa hyvin­voin­tia­lueen alue­val­tuuston päätet­tä­väksi kesä­kuussa. Valmis­telua on tehty tule­vai­suus­lau­ta­kunnan ja alue­hal­li­tuksen linjausten mukai­sesti projek­ti­ryh­missä ja työpa­joissa, joissa on ollut mukana kaikkien Siun soten toimia­lojen ja henki­löstön edustajia.

Päätök­sen­tekoa edeltää laaja lausun­to­kierros, joka on määrä toteuttaa 13.4.–2.5. Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telma viimeis­tel­lään lausun­to­kier­roksen jälkeen, lisäksi koko­nai­suutta täyden­ne­tään tarkem­malla toimeen­pa­no­suun­ni­tel­malla sekä vaiku­tusten arvioin­nilla.

Lausun­to­kier­roksen aikana niin Pohjois-Karjalan kunnilla ja muilla Siun soten tärkeillä yhteis­työ­ta­hoilla, henki­lö­kun­nalla kuin alueen asuk­kail­lakin on mahdol­li­suus kertoa näkö­kul­mansa asiaan. Asuk­kaiden lausun­to­kierros toteu­te­taan verk­ko­ky­se­lynä. Siun sote järjestää asuk­kaille Teams-välit­teisen info­ti­lai­suuden 13.4., jossa avataan asiaa ja kerrotaan lausun­to­kier­rok­sesta.

– Palve­lustra­tegia ja palve­lu­verkko tulevat olemaan hyvin­voin­tia­lueen alue­val­tuuston tärkein päätös, sillä ne määrit­tävät toimin­taamme ja pohjois­kar­ja­laisten sote-palveluja pitkälle tule­vai­suu­teen. Eteenpäin katso­mista ja rohkeutta tarvitaan niin päät­tä­jiltä kuin virka­kun­nal­takin, jotta palve­lu­tuo­tan­tomme saadaan tasa­pai­noon käytet­tä­vissä olevien talou­del­listen ja henki­lös­tö­voi­ma­va­rojen kanssa, toteaa hyvin­voin­tia­lue­joh­taja Kirsi Leivonen.

Lausun­to­kier­roksen alka­mi­sesta tiedo­te­taan erikseen. Palve­lustra­te­giaan ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­maan liittyvä tieto on koottu Siun soten verk­ko­si­vuille osoit­tee­seen www​.siunsote​.fi/​p​a​l​v​e​l​u​s​t​r​ategia.

Palve­lustra­te­gian ja palve­lu­verk­ko­suun­ni­telman luon­nokset on julkaistu 6.4. hyvin­voin­tia­lueen tule­vai­suus­lau­ta­kunnan esitys­lis­talla. Kokous­asia­kirjat löytyvät Siun soten Dynasty-tieto­pal­velun verk­ko­si­vuilta: Tule­vai­suus­lau­ta­kunnan esitys­listat ja pöytä­kirjat.

 

Perus­tietoa valmis­te­lusta sekä keskeiset päivä­määrät aiemmassa tiedot­teessa:
24.2.2023 Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lueen palve­lu­verkkoa uudis­te­taan palve­lu­tarve edellä