Lasten, nuorten ja perheiden sosi­aa­li­huollon ja lasten­suo­jelun palve­lujen yhtey­den­ot­to­ka­na­viin muutoksia 1.5.2023 alkaen

Siun soten lapsi­per­heiden palve­lujen ja lasten­suo­jelun palve­lu­tar­peen arvioinnin yhtey­den­ot­to­ka­navat muuttuvat 1.5.2023 alkaen.

Jatkossa keski­tetty puhe­lin­pal­velu palvelee koko hyvin­voin­tia­lueen lapsi­per­heitä palve­lu­tar­peen arvioinnin asioissa. Puhe­lin­pal­velu palvelee asiak­kaita arkisin klo 9–12 numerossa 013 330 2806. Muutoksen myötä aiemmin käytössä olleet perhe- ja sosi­aa­li­pal­ve­lujen paikal­liset palve­lu­tar­peen arvioinnin puhe­lin­nu­merot lakkaavat toimi­masta.

Maakun­nal­li­seen lapsi­per­heiden palve­lu­tar­peen arvioin­tiin keski­te­tään sosi­aa­li­huol­to­lain­mu­kaiset yhtey­de­notot ja ilmoi­tukset, lasten­suo­je­lu­lain­mu­kaiset ilmoi­tukset ja enna­kol­liset lasten­suo­je­luil­moi­tukset. Palve­lu­tar­peen arvioin­tiin voi ottaa yhteyttä myös tekemällä sähköisen ilmoi­tuksen sosi­aa­li­huollon tarpeesta tai olemalla sähkö­pos­titse yhtey­dessä palve­lu­tar­pee­nar­vioin­ti­tii­miin [email protected].

Uudis­tuksen tavoit­teena on suju­voittaa yhtey­den­ottoa lapsi­per­he­pal­ve­luihin. Lapsille, nuorille ja perheille halutaan tarjota yksi yhteinen reitti, joka mahdol­listaa ohjau­tu­misen tuen äärelle.

Jo asiak­kuu­dessa olevat voivat jatkos­sakin olla yhtey­dessä suoraan omaan työn­te­ki­jäänsä lapsi­per­heiden palve­luissa tai lasten­suo­je­lussa.

Mikä on palve­lu­tar­peen arviointi?

Jos toivot tukea ja apua lapsesi tai perheesi tilan­tee­seen, voit ottaa yhteyttä sosi­aa­li­huol­toon tuen tarpeen arvioi­mi­seksi. Voit soittaa keski­tet­tyyn puhe­lin­pal­ve­luumme, tehdä sähköisen ilmoi­tuksen sosi­aa­li­huollon tarpeesta tai lähettää sähkö­postia.

Yhtey­den­oton jälkeen käyn­nistyy tarvit­taessa palve­lu­tar­peen arviointi. Arvioin­nissa sosi­aa­li­huollon ammat­ti­lainen selvittää yhdessä perheesi, läheis­ver­kos­tosi ja muiden perheesi kanssa toimivien tahojen kanssa tuen, ohjauksen ja palvelun tarvetta.

Äkil­li­sissä sosi­aa­li­huollon hätä- ja krii­si­ti­lan­teissa ota aina yhteyttä sosiaali- ja krii­si­päi­vys­tyk­seen, puh. 013 330 9002. Sosiaali- ja krii­si­päi­vystys auttaa ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­sesti koko Pohjois-Karjalan alueella.