Tuetun asumisen asiakkaat tyyty­väisiä saamiinsa palve­luihin vammais­pal­ve­luissa – 90 % vastan­neista suosit­te­lisi Siun sotea muille

Siun sote keräsi asia­kas­pa­lau­tetta vammais­pal­ve­lujen tuetun asumisen asiak­kailta. Tuettua asumista järjes­te­tään kehi­tys­vam­mai­sille henki­löille, jotka tarvit­sevat tukea itse­näi­seen asumiseen.

Asia­kas­ky­sely toteu­tet­tiin loppu­vuo­desta 2022. Kysely toteu­tet­tiin Webropol-kyselynä, jota tuettiin kuva­tue­tulla mate­ri­aa­lilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 136 asiakasta, mikä on 48 % vammais­pal­ve­lujen tuetun asumisen asiak­kaista. Vastauksia saatiin jokaisen kunnan alueelta.

Asia­kas­ky­selyn tulokset osoit­tavat, että asiakkaat ovat pääosin tyyty­väisiä saamiinsa palve­luihin. Lisäksi kyselyn tulokset auttavat kehit­tä­mään toimintaa yhä asia­kas­läh­töi­sem­mäksi.

Tuki­käyn­tien määrä koetaan riit­tä­väksi – tuen sisältöä tulisi pohtia enemmän yhdessä asiakkaan kanssa

Kyselyssä pyydet­tiin asiak­kailta palau­tetta tuetun asumisen käyntien määrästä ja saadusta tuesta, etäoh­jauk­sesta, asiakkaan turval­li­suuden ja yksi­näi­syyden koke­muk­sesta, vapaa-ajasta sekä itse­mää­rää­mi­soi­keu­desta.

Asia­kas­ky­selyn tulosten mukaan 89 % kyselyyn vastan­neista kokee tuki­käyn­tien määrän sopivaksi. Vastaa­jista 62 % toivoisi kuitenkin enemmän tukea ohjaa­jilta. Tukea toivot­tiin lisää muun muassa asioin­ti­asioihin, mieltä paina­vista asioista keskus­te­luun, muutos­ti­lan­tei­siin, digi­asioihin, arjen koti­töihin sekä ystä­vyys­suh­tei­siin ja vapaa-ajan suun­nit­te­luun.

Tulosten mukaan 23 % vastan­neista haluaisi kokeilla tuetun asumisen ohjausta etäyh­tey­dellä. Jo etäoh­jauk­sessa olevista asiak­kaista 69 % oli tyyty­väisiä ohjauksen määrään. Etäoh­jauk­sella tarkoi­te­taan asiakkaan ohjausta, neuvontaa ja tukea älylait­teen väli­tyk­sellä.

Kyselyyn vastan­neista asiak­kaista 89 % kokee saavansa tarpeeksi tietoa siitä, mitä voisi tehdä vapaa-ajalla ja loma-aikoina. Lähes yhtä moni (86 %) kokee, että vapaa-ajalla ja loma-aikoina on riit­tä­västi miele­kästä tekemistä. Tulok­sista käy kuitenkin ilmi, että lähes puolet (48 %) vastan­neista asiak­kaista kokee yksi­näi­syyden tunteita joko viikoit­tain (24 %) tai harvemmin kuin viikoit­tain (24 %).

Kyse­ly­tu­losten mukaan 87 % asiak­kaista kokee, että voi vaikuttaa joko yksin tai yhdessä toisen henkilön kanssa omaan elämäänsä liit­ty­viin asioihin. Vastan­neista 13 % kertoi, ettei päätä itse omaan elämäänsä liit­ty­vistä asioista.

Suurin osa (84 %) tuetun asumisen asiak­kaista kokee olonsa turval­li­seksi kotonaan. Koko­nai­suu­des­saan 90 % vastan­neista asiak­kaista suosit­te­lisi Siun sotea muille.

– Kyse­ly­tu­lokset olivat koko­nai­suu­des­saan myön­teiset. Asiakkaat ovat pääosin tyyty­väisiä tuki­käyn­tien ja etäoh­jauksen määrään, kokevat olonsa turval­li­seksi kotonaan ja saavat tukea sekä miele­kästä tekemistä vapaa-ajalleen. Lisäksi on merkit­tävää, että suurin osa asiak­kaista kokee voivansa vaikuttaa elämäänsä liit­ty­viin asioihin, palve­lusuun­nit­te­lija Tarja Huotari kertoo.

– Tulokset antavat meille arvokasta tietoa, minkä pohjalta pystymme kehit­tä­mään toimin­taamme. Tulokset osoit­tavat, että etäoh­jausta tulisi lisätä sekä tuki­käyn­tien sisältö suun­ni­tella niin, että asiakas kokisi saavansa tukea tarvit­se­mis­saan asioissa. Lisäksi yksi­näi­syyden vähen­tä­mi­seksi tarvitaan toimen­pi­teitä, Huotari pohtii.

Kyse­ly­tu­lokset on käsitelty ensin esihen­ki­löiden ja henki­löstön keskuu­dessa. Tällä hetkellä ohjaajat keskus­te­levat tuki­käyn­tien yhtey­dessä kyse­ly­tu­lok­sista asiak­kaiden kanssa. Asiak­kailta kerätään kehit­tä­mi­si­deoita, jotka ohjaavat tulevia jatko­toi­men­pi­teitä.