Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2024, 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Siun sote kysyy tekstiviesteillä ja palautelaitteilla asiakastyytyväisyyttä – tavoitteena kattava tieto ja vertailtavuus
23.05.2024

Siun sote kysyy tekstiviesteillä ja palautelaitteilla asiakastyytyväisyyttä – tavoitteena kattava tieto ja vertailtavuus

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote jatkaa palautetekstiviestien lähettämistä sekä uusii asiointipisteidensä palautelaitteet. Palautteen avulla Siun sote mittaa NPS-lukua, joka on tärkeä asiakaskokemuksen mittari. Tavoitteena on erinomainen asiakastyytyväisyys ja vertailtavuus muiden hyvinvointialueiden kanssa.

Tekstiviestit ja palautelaitteet ovat olleet järjestelmäuudistuksen vuoksi tauolla joulukuusta 2023 alkaen, joten NPS-lukuakaan ei ole voitu tänä aikana mitata. Aiempina vuosina Siun soten NPS-luku on ollut välillä 71–78. Uuden järjestelmän myötä palautetta saadaan kerättyä entistä useammasta palvelusta.

NPS on kansainvälisesti käytetyin asiakasuskollisuuden mittari, joka kertoo yleisestä tyytyväisyyden tasosta vastaamalla kysymykseen ”Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi?”. NPS-luku sijoittuu välille -100 ja 100 ja positiivinen tulos kertoo, että palvelulla on enemmän suosittelijoita kuin arvostelijoita.

Uusi järjestelmä käyttöön vaiheittain

Uutta järjestelmää otetaan parhaillaan käyttöön ja palautetekstiviestejä lähetetään taas 23.5.2024 alkaen. Tekstiviestikysely tulee ensimmäisenä käyttöön niissä yksiköissä, joissa se oli käytössä jo ennen taukoa, eli esimerkiksi sairaala-, vastaanotto- ja kuntoutuspalveluissa.

Asioinnin jälkeen asiakas saa tekstiviestin, jonka lähettäjä on Siun sote. Tekstiviesti sisältää linkin palautelomakkeelle. Kyselyyn vastaaminen on aina asiakkaalle maksutonta, eikä vastauksia voida yhdistää yksittäiseen vastaajaan.

Laitteella tapahtuva palautteenkeruu käynnistetään vaiheistetusti. Esimerkiksi kotihoito, jossa palaute kerätään henkilökunnan työpuhelimiin asennetun palautesovelluksen avulla, aloittaa palautteenkeruun viikolla 21. Yksiköt, jotka keräävät palautetta tablet-tietokonetta tai jalallista palautelaitetta käyttäen, aloittavat palautteenkeruun hieman myöhemmin kesäkuun aikana.

Järjestelmäuudistus ei koske verkkopalautelomaketta, sillä se uudistettiin keväällä 2023.

Palautteen antamisesta tehdään saavutettavaa useammille

Uuden järjestelmän myötä palautteen antaminen tehdään mahdolliseksi entistä suuremmalle asiakasjoukolle.

Tällä hetkellä tekstiviestikyselyyn voi vastata vain älypuhelimella. Mahdollisuus vastata tekstiviestillä tekstiviestiin on tulossa myöhemmin, jolloin palautetta voi antaa myös ilman älypuhelinta.

Siun sote hyödyntää palautteenkeruuseen THL:n johdolla valmisteltua kansallista asiakaspalautekyselyä. Kaikkien hyvinvointialueiden tulee kerätä kansallisen kyselyn mukaista tietoa vuoteen 2025 mennessä. Yhdenmukaista ja vertailukelpoista tietoa voidaan hyödyntää kansallisessa seurannassa. Kansallisen kyselyn sisältö on THL:n johdolla sanoitettu myös lapsille ja nuorille sopivaan muotoon. Siun sotessa lasten ja nuorten kyselyä hyödynnetään esimerkiksi lastensuojelussa ja vammaispalveluissa. Vammaispalveluiden palautekyselyyn lisätään myös tukikuvia, jotta kysely olisi mahdollisimman saavutettava.

Järjestelmän käyttöä laajennetaan vähitellen myös niihin yksiköihin, joissa asiakaspalautetta ei ole aiemmin kerätty.

– Saadun palautteen avulla voimme kehittää ja parantaa palveluja. Lisäksi järjestelmällinen asiakaskokemuksen kerääminen lisää asiakkaiden ja potilaiden osallisuutta, erityisasiantuntija Sirpa Turunen Siun soten valvontapalveluista kertoo.

Avoin palaute sekä sanallisten väittämien vastaukset antavat lisätietoa siitä, miksi asiakkaat haluavat tai eivät halua suositella saamaansa palvelua.

Siun soten tekstiviestipalautteiden ja asiointipisteiden palautelaitteiden järjestelmätoimittaja on Roidu Oy.

somejako

Hyvinvointialuejohtajien verkosto

Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23

Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.

Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi



Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Omaishoidon uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.

Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)