Asiakkaat ovat ottaneet etäpalvelut hyvin vastaan Siun soten mielenterveys- ja päihdepalveluissa - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija

Asiakkaat ovat ottaneet etäpalvelut hyvin vastaan Siun soten mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Asiakkaat ovat ottaneet etäpalvelut hyvin vastaan Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen – Siun soten mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Tämä käy ilmi etäpalveluita käyttäneille suunnatusta kyselystä, johon vastasi 438 asiakasta elo–syyskuussa 2022.
Siun soten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on haluttu tarkastella, miten asiakkaat itse kokevat tarjotut etäpalvelut. Jotta etäpalveluista olisi mahdollisimman paljon hyötyä, asiakkaiden tulisi kokea ne hyödyllisiksi. Mielenterveys- ja päihdepalvelut on selvittänyt asiakkaiden kokemusta etäpalveluista yhdessä Aalto-yliopiston kanssa osana yliopiston DigiIN- ja NORDeHEALTH-hankkeita, joissa tutkitaan suomalaisten ja pohjoismaisten käyttäjien kokemuksia digitaalisista terveyspalveluista. Siun sotessa tehdyn tutkimuksen tuloksia käytetään paikallisten palvelujen kehittämiseen sekä tieteelliseen tutkimukseen, jossa pyritään selvittämään asiakkaiden tarpeita etäpalveluihin liittyen.
Kyselytuloksista havaittiin, että asiakkaat suhtautuvat etäpalveluihin hyvin. Vakiintuneimpia palveluita eli etävastaanottoa puhelimitse, mielenterveys- ja päihdepalveluiden hoidon merkintöjen katselua Omakannasta ja hoitokoordinaattorin puhelinnumeroa oli käyttänyt yli kaksi kolmannesta asiakkaista, ja heistä yli 75 prosenttia piti näitä palveluita hyödyllisinä. Harvempi, alle puolet vastaajista, oli käyttänyt nettiajanvarausta ja Mielenterveystalon oirearvioita, mutta käyttäjistä selvä enemmistö piti näitä hyödyllisinä.
Puhelinvastaanottoa piti hyödyllisenä selvä enemmistö eli liki 80 prosenttia palvelua käyttäneistä. Videovastaanottoa piti hyödyllisenä 75 prosenttia palvelua käyttäneistä. Hieman suurempi osuus kaikista vastaajista valitsisi kuitenkin puhelinvastaanoton mieluummin kuin videovastaanoton.
Muiden vastausten perusteella tähän saattaa vaikuttaa laitteiden käytön tottumukset. Asiakkaat pitivät vuorovaikutusta videovastaanotolla hivenen parempana ja kokivat saavansa tarvitsemaansa apua hiukan paremmin kuin puhelinvastaanotolla, Aalto-yliopiston tutkija Iiris Hörhammer kertoo.
Teknisiä ongelmia videovastaanotolla kohdattiin hieman puhelinvastaanottoa enemmän. Vain 19 prosenttia vastaajista ei ollut kokenut teknisiä ongelmia videovastaanotolla, kun puhelinvastaanotolla sama osuus oli jopa 68 prosenttia. Etäpalvelut otettiin Siun sotessa laajasti käyttöön koronapandemian aikana, minkä jälkeen etäpalveluissa käytettävät työvälineet ja osaaminen ovat kehittyneet.
Siun sotessa videovastaanoton suosion toivotaan jatkossa lisääntyvän.
Ammattilaisten ja hoidon onnistumisen näkökulmasta videovastaanoton edut ovat selvät verrattuna puhelinvastaanottoon. On tärkeää, että videovastaanoton kautta ammattilainen saa näkökontaktin asiakkaaseen. Asiakkaan kannalta nämä ovat niin lähipalveluita, että ne tulevat suoraan ihmisen kotiin. Ihmisen ei tarvitse lähteä mihinkään, kun palvelu on kännykässä, Siun soten mielenterveys- ja päihdepalveluiden palvelupäällikkö, ylilääkäri Johanna Suvanto kertoo.
Mielenterveys- ja päihdepalveluissa sairaanhoitajana työskentelevä Heidi Forsström (kuvassa) pitää asiakkaille lähivastaanottojen lisäksi video- ja puhelinvastaanottoja. Hänen mukaansa etäpalvelut madaltavat kynnystä osallistua vastaanotolle erityisesti silloin jos asiakas jännittää sosiaalisia tilanteita.
Etävastaanotto altistaa sosiaalisille tilanteille sellaista asiakasta, jonka on vaikea lähteä kotoaan. On helpompi tulla lähivastaanotolle, kun hoitaja on jo videovastaanoton kautta tullut tutuksi.
Etäpalveluita kehitetään jatkuvasti
Ryhmätapaamisiin verkossa osallistuneista jopa liki 60 prosenttia piti tapaamisia hyödyllisinä. Kyselyn teon jälkeen näitä toimintatapoja on kehitetty edelleen. Ryhmävastaanottoja on nykyisin kohdennettu entistä paremmin sellaisille asiakasryhmille, joille palveluista on nähty olevan hyötyä. Esimerkiksi neuropsykiatrisista asiakkaista valtaosa hyötyy ryhmävastaanotoista.
Ryhmämuotoinen hoito parantaa ja nopeuttaa palveluiden saavutettavuutta. Ryhmiin liittymisessä kuunnellaan asiakkaiden omaa halukkuutta ja kykyä osallistua. Ryhmiin osallistumisen kynnys on pyritty pitämään mahdollisimman matalana, ja esimerkiksi jännittäjien ryhmässä voi ensin osallistua vain kuuntelemalla ja liittyä vasta halutessaan mukaan keskusteluun, Johanna Suvanto avaa.
Selvää on, etteivät etäpalvelut sovellu kaikkiin tilanteisiin. Täydentävänä palveluna etäpalveluiden koetaan toimivan hyvin ja säästävän aikaa ja vaivaa.
Digitaalisten palveluiden kohdalla hyödyn ratkaisee usein se, miten palveluita hyödynnetään osana hoitoprosessia ja kenelle mitäkin palvelua tarjotaan. Aiomme vielä katsoa aineistosta, vaihteleeko asiakkaan kokema hyöty hänen taustatekijöidensä mukaan. Tällaista tietoa tarvitaan, jotta palveluita voidaan kohdentaa tarkoituksenmukaisesti ja kehittää yhdenvertaisiksi, Iiris Hörhammer kertoo.
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Tammikuun 2025 uutiskirje
- Joulukuun 2024 uutiskirje
- Marraskuun 2024 uutiskirje
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.