Muutoksen tekijät

Miten yhdistää työ, arki ja opinnot siten, että kaikki tukevat toisiaan? Siun­so­te­laiset Sari Tikka ja Tanja Ikonen ovat tästä hyvä esimerkki. Heidän koke­muk­sensa SOKKE-PK-hankkeen kautta toteu­te­tuista sosi­aa­li­työn mais­te­rio­pin­noista Itä-Suomen yliopis­tossa kertoo siitä, miten työnan­taja voi tukea henki­lös­tönsä kehit­tä­mistä. Tässä yhtälössä kaikki voittavat. Osaamisen lisää­minen varmistaa kriit­tisten tehtävien henki­löstön saata­vuuden Siun sotessa pitkällä aika­vä­lillä samalla kun työn­te­kijä kehittää sekä omaa osaa­mis­taan että työyh­tei­söään.

Sari ja Tanja ovat tule­vai­suuden sosi­aa­li­työn muutoksen tekijöitä. He opis­ke­levat yhteis­kun­ta­tie­teiden mais­te­reiksi sosi­aa­li­työn pääai­neessa Sosi­aa­li­pal­ve­lujen kehit­tämis- ja koulu­tus­hanke Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tia­lu­eella (SOKKE-PK) ‑hankkeen kautta. Opintojen suorit­ta­mi­seen sisäl­tyvät oppimis- ja kehit­tä­mis­teh­tävät sekä pro gradu ‑tutkielma kiin­nit­tyvät Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun soteen. Myös kaksi harjoit­telun jaksoa suori­te­taan Siun sotessa.

Opiskelun kautta sekä Tanja että Sari kokevat pysty­vänsä kehit­tä­mään omaa työtään ja orga­ni­saa­tio­taan.

“Minua motivoi se, että kehit­tä­mis­har­joit­telu ja pro gradu ‑tutkielma eivät ole vain teoriassa tärkeitä, vaan ne vaikut­tavat suoraan työhöni. On mahtavaa päästä kehit­tä­mään palve­lu­jär­jes­telmää niin, että se palvelee paremmin asiak­kaita. Opintojen kautta ei vain opi uutta, vaan saa mahdol­li­suuden kehittää omaa amma­til­li­suut­taan ja lisätä ymmär­rystä palve­lu­ra­ken­tees­tamme. Yhteis­työ­ver­kosto laajenee, kun opintojen kautta tutustuu uusiin kolle­goihin ja alan ammat­ti­lai­siin.”, Tanja sanoo.

“Se, että saan opiskella Joen­suussa enkä esimer­kiksi Kuopiossa, auttaa pitämään kontekstin tiiviinä. Yhteys työhön pysyy tiiviinä. Pystyn suoraan sovel­ta­maan opittua omassa työssäni ja omalla toimin­nal­lani varmis­ta­maan kehit­tä­mis­toi­mien jalkaut­ta­misen työarkeen.”

Elini­käinen oppiminen osana työuraa

Sari Tikka toimii palve­lue­si­hen­ki­lönä Siun soten vammais­pal­ve­lujen avus­ta­ja­kes­kuk­sessa, ja Tanja Ikonen on sosi­aa­lioh­jaa­jana kasvatus- ja perhe­neu­vonnan nuorten tiimissä. Molem­milla on takanaan vuosien työko­kemus, mutta halu kehittää osaa­mis­taan vei heidät opis­ke­le­maan sosi­aa­li­työtä mais­te­ri­ta­solla.

“Olen aina ollut ikuinen opis­ke­lija ja suorit­tanut erilaisia opintoja työuran aikana. Kun mahdol­li­suus tuli sosi­aa­li­työn mais­te­rio­pin­toihin, tartuin siihen heti “, Sari kertoo.

“Tunnistin, että osaa­mi­seni ei enää riittänyt täysin nykyisiin tarpei­siin. Tein avoimen yliopiston kautta perus- ja aineo­pinnot, jonka jälkeen pyrin pääsy­ko­keiden kautta mais­te­rio­pin­toihin, mutten tullut valituksi. Kun kuulin, että SOKKE-PK-hankkeen kautta voisin päästä mais­te­rio­pin­toihin ja vieläpä Joen­suuhun, se oli kuin tilauk­sesta tullut mahdol­li­suus,” Tanja kiittelee.

Työnan­ta­jalta joustoa opin­toihin

Työn ja opintojen yhdis­tä­minen ei ole aina helppoa. Sekä Sari että Tanja kokivat syksyn erityisen raskaana, sillä uuden opiskelu vaatii sopeu­tu­mista ja aika­tau­lut­ta­mista työn ja muun arjen lisäksi.

“Syksy oli todella rankka, mutta nyt kevät tuntuu jo helpom­malta, kun olen löytänyt paremman rytmin opis­ke­luun”, Sari kuvailee.

Tanja korostaa, kuinka tärkeää on tunnistaa omat voima­varat ja säätää opis­ke­lu­tahtia sen mukai­sesti.

“Pitää olla armol­linen itselleen. Ei aina tarvitse saada kiitet­tävää arvosanaa, vaan tärkeintä on se, että pystyy yhdis­tä­mään työn ja opiskelun ilman, että uupuu ja arkeen jää aikaa myös perheelle.”

Siun soten tarjoama jousto mahdol­listaa omalta osaltaan opintojen suorit­ta­misen.

“Teen 80-prosent­tista työaikaa, jotta pystyn yhdis­tä­mään opinnot ja työn. Työnan­taja mahdol­listaa lisäksi kaksi päivää kuukau­dessa opis­ke­luun, ja se on ollut todella suuri apu. Myös työyh­tei­söni on ollut tukena opin­noissa ja joustava työaika mahdol­listaa opintojen ja lyhen­netyn työajan tekemisen, Tanja kiittelee.

Siun soten tuki on ollut keskeinen tekijä siitä, että Sari ja Tanja ovat pystyneet yhdis­tä­mään opiskelun ja työn.

“On ollut hienoa, että työnan­taja mahdol­listaa tämän. Osaamisen lisää­minen varmistaa myös kriit­tisten tehtävien henki­löstön saata­vuuden pitkällä aika­vä­lillä. Sitou­tu­minen työhön kasvaa, kun tällaisia mahdol­li­suuksia on tarjolla”, Sari mainitsee.

Molemmat ovat kiitol­lisia Siun sotelle ja Itä-Suomen yliopis­tolle koulu­tuksen toteu­tuk­sesta.

“Opettajat ymmär­tävät hyvin työn ja opiskelun yhdis­tä­misen haasteet. Olemme saaneet sekä lähi- että yksi­lö­oh­jausta, mikä on ollut suuri apu”, Tanja kertoo.