Maksualennushakemuksen ohje
Asiointi kuva
Asiakasmaksujen maksualennushakemuksen asiakasohje
Asiakasmaksujen maksualennushakemuksen ohje
Vastuualue: Tukipalvelut
Palvelualue/yksikkö: Asiakasmaksuyksikkö
Hyväksytty/Tarkistettu: 20.12.2023
Miten maksunalennusta tai poistamista voi hakea
Mikäli Siun soten sosiaalihuollon palvelusta määrätyn maksun ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätyn maksun periminen aiheuttaa sinulle taloudellisia vaikeuksia ja toimeentulotuen tarvetta esimerkiksi tavanomaista suurempien sairaus- ym. kulujen vuoksi, voit hakea alennusta tai maksuvapautusta vapaamuotoisella hakemuksella (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 734/1992 § 11).
Maksunalennusta ei myönnetä 1.1.2023 alkaen (aluevaltuuston päätös 14.12.2022)
- lyhytaikaisen laitoshoidon maksuista
- erikoissairaanhoidon potilasmaksuista (keskussairaalan laskut)
- avoterveydenhuollon potilasmaksut (terveyskeskuskäyntien ja hammashuollon laskut)
Pitkäaikaisessa hoidossa olevia tulosidonnaisia asiakasmaksuja koskeva rajaus (esim. pitkäaikainen laitoshoito, perhehoito ja asumispalvelu tai säännöllinen kotihoito): Mikäli tiliotteella on saldoa yli 3500 euroa ei harkinnallisia kustannuksia hyväksytä eikä pitkäaikaishoidon tulosidonnaista asiakasmaksua alenneta, ellei ole erityisiä perusteita hyväksyä. (Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut 1.1.2023, Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuusto 14.12.2022 § 93)
Vapaamuotoisessa kirjallisessa hakemuksessa kerro omin sanoin, miksi haet maksualennusta tai vapautusta maksusta. Halutessasi voit käyttää asiakasmaksun alennus-/poistohakemuslomaketta (pdf).
Hakemuksen ja sen liitteet voit toimittaa sähköisesti Miunpalveluissa (suomi.fi-tunnistautuminen) https://miunpalvelut.fi/siunsote/asiakasmaksun-alennus.
Hakemuksen liitteet, jotka toimitetaan hakemuksen kanssa samanaikaisesti
Maksualennus- tai poistohakemukseen tulee liittää seuraavat välttämättömät tositteet tai tiedot.
(HUOM! Hakemuksen liitteeksi tarvitaan tositteet hakijalta sekä samassa taloudessa asuvalta avio- tai avopuolisolta. Liitteiden puuttuessa maksunalennushakemuksesta joudutaan tekemään kielteinen päätös)
-
viimeisen kahden kuukauden pankkitiliotteet (kaikista tileistä, myös S-pankin ja Tapiolan tileistä; alle 18-vuotiaiden osalta myös vanhempien tiliotteet)
-
tositteet kuluista, joiden vuoksi maksualennusta haetaan. Esimerkiksi kuitit tai laskut asumiskuluista ja muista kuin Siun soten terveydenhuoltokustannuksista. Lääkekuluista mieluiten apteekin kooste reseptiostoista vuoden ajalta. Liitteistä tulee näkyä, miltä ajalta tosite on.
Huom! Siun soten perimistä maksuista ei tarvitse toimittaa laskukopioita, koska hakemuksen käsittelijä näkee ne laskutusjärjestelmästä
Tarvittaessa toimitettavat liitteet
Asiakasmaksupalvelut pyytää tarvittaessa sosiaalityöntekijän lausunnon maksun alentamista tai maksuvapautusta varten ja/tai lisätietoja hakijalta.
Yhteystiedot ja hakemuksen toimittaminen
Säännöllisen kotihoidon asiakasmaksut ja kotiin annettavien tukipalvelujen asiakasmaksu
Lisätietoja: puh. 013 330 9032 ma klo 9–14 ja ti–pe 9–12.
Pitkäaikaisen laitoshoidon ja perhehoidon asiakasmaksut
Lisätietoja: puh. 013 330 9033 ma klo 9–14 ja ti–pe 9–12.
Pitkäaikaisen asumispalvelun asiakasmaksut ja pitkäaikaisen asumispalvelun palvelusetelit
Lisätietoja: puh. 013 330 9031 ma klo 9–14 ja ti–pe 9–12.
Vammaispalvelujen ja kehitysvammahuollon asiakasmaksut
Lisätietoja: puh. 013 330 6618 ja 013 330 9031 ma klo 9–14 ja ti–pe 9–12.
Hakemusten lähetysosoite:
Siun soten asiakasmaksupalvelut, Joensuun palvelupiste, Tikkamäentie 16, talo 7, 5. krs, 80210 Joensuu
Omaishoidon lakisääteisten vapaavuorokausien asiakasmaksut
Hakemusten lähetysosoite:
Siun sote, johtava sosiaalityöntekijä Tarja Husso, Tikkamäentie 16, talo 8/5.krs, 80210 Joensuu
Lisätietoja: puh. 013 330 7109.
Muut asiakasmaksut
Lisätietoja: asiakasmaksupalvelujen puhelinpalvelu puh. 013 330 9030 ma klo 9–14 ja ti–pe 9–12.