Lastensuojelu kuva

Lastensuojelu

Kaikilla lapsilla on oikeus turvalliseen ja virikkeelliseen kasvuympäristöön, tasapuoliseen ja monipuoliseen kehittymiseen sekä erityiseen suojeluun ja huolenpitoon.

Lastensuojelun palveluissa tuetaan ja neuvotaan perheitä erityisesti elämän kriisitilanteissa.

Kuka tahansa yksityinen henkilö voi ottaa yhteyttä lastensuojelun työntekijään, kun on huolissaan tietyn lapsen tai perheen tilanteesta. Parhaisiin tuloksiin päästään, kun perhe itse ottaa riittävän ajoissa yhteyttä tarvitessaan apua ja tukea.

Lastensuojelulain 25 §:ssä on lueteltu ne toimijat, joilla on ehdoton ilmoitusvelvollisuus lastensuojeluun, jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää mahdollista lastensuojelun tarpeen selvittämistä. 

Lastensuojelu on vanhemmuuden tukemista, paikkaamista tai äärimmillään sen korvaamista. Ensisijaisesti kuitenkin pyritään siihen, että lapsi tai nuori voi kasvaa ja kehittyä omassa kodissaan. Lastensuojelulla on kuitenkin tarvittaessa velvollisuus toimia, vaikka asiakas ei haluaisi, mutta lapsen etu vaatii puuttumista.

Lastensuojelulain mukaista yksilö- ja perhekohtaista lastensuojelua ovat

Sosiaalityöntekijä on erityisesti lapsen edun valvoja. Lapsen etua arvioitaessa lapsen omat toivomukset ja mielipide on otettava huomioon lastensuojelutoimenpiteitä suunniteltaessa ja toteutettaessa.

Ammatillinen lastensuojelutyö on luottamuksellista ja työntekijöillä on salassapitovelvollisuus.

Lastensuojelussa lapsella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta ja nuorella alle 21-vuotiasta henkilöä.

Yhteystiedot

Asiointipiste Juuka

Juuan kunnantalossa sijaitsevassa asiointipisteessä saat neuvontaa ja opastusta Juuan kunnasta ja kunnan tarjoamista palveluista sekä Kelan ja Maistraatin yhteispalvelupisteen avustavaa asiakaspalvelua. Neuvonnasta saat kunnan lomakkeita ja hakemuksia ja voit myös palauttaa kuntaan osoitetut asiakirjat. Voit myös varata kunnan kokoustiloja sekä ostaa kulkutunnisteita liikuntatiloihin, osoitekarttoja sekä Juuan kunnan historiateoksia.


Kelan avustava asiakaspalvelu tarkoittaa, että saat asiointipisteessä muun muassa Kelan lomakkeita ja apua niiden täyttämiseen, yleistä neuvontaa ja tukea Kelan verkkopalvelun käyttöön. Voit myös palauttaa Kelan hakemukset ja liitteet asiointipisteeseen, josta ne postitetaan eteenpäin. Kelan asiakirjojen tulostus ja kopionti on maksutonta. Asiointipisteessä on käytössä myös Kelan etäpalvelut. Etäpalvelussa asiakas ottaa kuvayhteyden Kelaan, jossa Kelan palveluneuvoja neuvoo asiakasta kuvayhteyden välityksellä.


Kunnanvirastolla on yksi asiakaspääte, jolla on mahdollista itsenäisesti tulostaa asiakirjoja. Asiakaspäätteellä voit myös tutustua Kelan sähköisiin palveluihin ja käyttää niitä itsenäisesti tai palveluneuvojan opastuksella.

Palvelun kieli: suomi.

Käyntitiedot

  • Aukioloajat
    • Maanantai—Perjantai 9.00—11.00 ja 12.00—15.00

Muut yhteystiedot

  • Sähköposti
    • neuvonta@juuka.fi
  • Postiosoite
    • Poikolantie 1
    • 83900 Juuka

Lastensuojelun omavalvontasuunnitelma.pdf

Nosto Sekasin chat

Sekasin-chat

Sekasin-chat (sekasin.fi)

Sekasin-chat on nuorille suunnattu palvelu. Chat palvelee arkisin 9–24 ja viikonloppuisin 15–24.

Chatin toiminnan ylläpitämisestä vastaa Sekasin Kollektiivi. Sekasin Kollektiivi on MIELI Suomen Mielenterveys ry:n, Suomen Punaisen Ristin, Setlementtiliiton ja SOS-Lapsikylän koordinoima yhteenliittymä.

Lisätietoja Lastensuojelu

somejako