Kuvakaruselli koronarokotukset

SIUN SOTESSA TÄLLÄ HETKELLÄ ROKOTUSVUOROSSA OVAT

SIUN SOTESSA TÄLLÄ HETKELLÄ ROKOTUSVUOROSSA OVAT

  • 65–69-vuotiaat henkilöt, joilla on vakavalle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus* 

  • Tänä vuonna 80-vuotta täyttävät sekä sitä vanhemmat henkilöt 

  • yllä mainittuun ryhmään kuuluvan henkilön kanssa samassa taloudessa asuvat omaishoitajat tai yli 70-vuotiaat henkilöt 

Koronarokotukset

65–69-vuotiaat henkilöt, joilla on vakavalle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus voivat varata koronarokotusajan voivat varata puhelimitse (013 330 2131) maanantaina 1.3.2021 klo 8 alkaen. 

Vielä rokottamattomille yli 80-vuotiaille, jotka eivät ole ikäpalvelujen piirissä, tarjotaan koronarokotusaikaa henkilökohtaisesti puhelimella soittamalla. Palveluiden piirissä oleviin ikäihmisiin ollaan myös henkilökohtaisesti yhteydessä joko soittamalla tai asiointien yhteydessä. 

OLETKO 80 VUOTTA TAI SITÄ VANHEMPI, ETKÄ OLE VIELÄ SAANUT KORONAROKOTETTA? 

  • Siun sote soittaa sinulle lähiviikkojen aikana ja tarjoaa koronarokotusaikaa 
  • Sinun ei tarvitse itse varata koronarokotusaikaa 
  • Soittokierros aloitetaan yli 90-vuotiaista, seuraavaksi vuorossa ovat yli 85-vuotiaat ja sen jälkeen yli 80-vuotiaat 
  • Soittokierrosta jatketaan niin kauan, kunnes kaikille yli 80-vuotiaille on soitettu. Arviolta soittokierros kestää kolmisen viikkoa
  • Puhelu tulee 013-alkuisesta numerosta 
  • Jos varaat ajan puhelun aikana, lähetetään sinulle varatusta ajasta vahvistusviesti, jos olet antanut tekstiviestiluvan 
  • Mikäli olet kotihoidon asiakas, sinulle ei soiteta vaan kotihoito järjestää koronarokotukset  

KUULUTKO ROKOTUSVUOROSSA OLEVAAN RISKIRYHMÄÄN SAIRAUDEN* PERUSTEELLA? 

  • Voit varata ajan koronarokotukseen ma 1.3. klo 8 alkaen puhelinajanvarauksen kautta numerosta 013 330 2131  
  • Varattavissa olevien aikojen määrä riippuu rokotteiden saatavuudesta 
  • Rokotteita ei riitä ensimmäisellä viikolla kaikille rokotusvuorossa oleville, mutta koronarokotusaikoja avataan lisää aina maanantaisin klo 8 
  • Puhelinajanvaraukseen on odotettavissa jonoa. Pitkästä jonosta huolimatta soittajan kannattaa pysyä jonossa. Puhelun katkaisemalla putoaa pois jonosta. 
  • Rokotuksia jatketaan niin kauan, kunnes kaikki rokotteen haluavat ovat saaneet rokotteen 

*vakavalle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistavat sairaudet: elinsiirto tai kantasolusiirto, aktiivisessa hoidossa oleva syöpätauti, vaikea puolustusjärjestelmän häiriö, vaikea krooninen munuaissairaus, vaikea krooninen keuhkosairaus, lääkehoitoinen tyypin 2 diabetes, Downin oireyhtymä (aikuiset). Tarkemmat kuvaukset riskiryhmään kuuluvista sairauksista voit lukea THL:n sivulta: Riskiryhmien koronarokotusten järjestys 

Oikeus rokotukseen tarkistetaan rokotuksen yhteydessä, ota siis henkilökortti tai muu henkilöllisyystodistus mukaan. 

OLETKO KOTIHOIDON TAI OMAISHOIDON ASIAKAS? 

Kotihoidon asiakkaat saavat koronarokotukset kotihoidon kautta. Kotihoidon työntekijät kartoittavat rokotuksen haluavat asiakkaat ja sopivat rokotuksen järjestämisestä. Koronarokotusta tarjotaan myös kotihoidon asiakkaan kanssa samassa taloudessa asuville omaishoitajille ja yli 70-vuotiaille henkilöille. 

Siun soten ikäihmisten palvelut soittaa ja tarjoaa koronarokotusaikaa kaikille ikääntyneille omaishoitajille ja omaishoidettaville. Myös asumispalveluissa ja perhehoidossa ikääntyneiden rokotukset järjestetään paikan päällä. Koronarokotusaikaa ei siis tarvitse itse varata.   

Rokotteiden saatavuus ja sopivuus vaikuttavat rokotusjärjestykseen 

Ikä on kaikkein merkittävin vakavan koronataudin riskitekijä. Tämän vuoksi Siun sotessa yli 70-vuotiaille sopivilla rokotteilla (BioNTech-Pfizerin ja Modernan koronavirusrokotteet) rokotetaan ensimmäisenä yli 80-vuotiaat. Kun rokotetta saadaan riittävästi, rokotuksissa edetään 70–79-vuotiaisiin.  

Alle 70-vuotiaille sopivalla, AstraZenecan kehittämällä rokotteella, rokotetaan ensimmäisenä sairautensa puolesta riskiryhmään kuuluvat henkilöt. 

Kun Siun soten alueella on rokotettu kaikki yli 70-vuotiaat ja sairauden perusteella riskiryhmiin kuuluvat alle 70-vuotiaat henkilöt, on vuorossa THL:n rokotusjärjestyksen mukaisesti muun koronavirukselle altistuvan henkilöstön ja terveyden kantokyvyn kannalta muun keskeisen henkilöstön rokotukset. 

Tämän jälkeen alkavat koko väestön rokotukset. THL:n tämänhetkisen arvion mukaan laajat väestörokotuksen päästäneet aloittamaan kesä-heinäkuussa.  

Rokotusten eteneminen riippuu rokotteiden saatavuudesta. Siun sote tiedottaa seuraavien ryhmien rokotuksista verkkosivuillaan ja paikallislehdissä. 

Rokotuspaikat

Rokotukset järjestetään Siun soten terveysasemilla lukuun ottamatta Rantakylän ja Niinivaraan terveysasemia. Joensuun kantakaupungin alueella alle 70-vuotiaden rokotukset järjestetään Siilaisen terveysasemalla ja yli 70-vuotiaiden rokotukset järjestään osoitteessa Malmikatu 9 sijaitsevassa rokotuspisteessä.

Viikolla 7 koronarokotukset käynnistyivät seuraavilla terveysasemilla: Heinävesi, Ilomantsi, Eno, Kiihtelysvaara, Pyhäselkä, Tuupovaaran terveysasema, Juuka, Kitee, Kontiolahti, Lehmo, Lieksa, Liperi, Nurmes, Outokumpu, Polvijärvi, Rääkkylä ja Tohmajärvi. Viikolla 9 rokotukset käynnistyvät myös Kesälahden ja Valtimon terveysasemilla.

Ajan voi varata mille tahansa Siun soten rokotuspisteelle, jossa annetaan koronavirusrokotteita. Ajanvarauksen yhteydessä ota talteen rokotuspaikan tiedot. Oman varaukset voi tarkistaa Medinet-palvelusta osoitteesta https://medinet.pohjoiskarjala.net/

Kysyttävää koronavirusrokotteista

Rokotusten eteneminen

Huom! Katso rokotusten ajanvarausvuorot sivun ylälaidasta! Nämä kuvaajat kertovat rokotusten etenemisestä, eivät siitä, ketkä ovat ajanvarausvuorossa.

Tähän mennssä Siun soten alueella on annettu yhteensä xxxx rokotetta, joista 1. rokoteannoksia on xxxx on ja 2. rokoteannoksia xxxx. (Tiedot päivitetty xx.xx.xxxx. klo xx.)

Koronarokotusten aikataulu riippuu Suomeen saatavien rokotteiden määrästä ja eri rokotteiden sopivuudesta eri ryhmille.

Alla oleva kuvaaja kertoo, missä vaiheessa 1. rokotuskierros on menossa eri rokotusryhmissä Siun soten alueella. Kuvaajan tiedot päivittyvät useamman kerran päivässä.

1. Koronapotilaita hoitava sote-henkilöstö

Tähän sisältyy tehohoidon, päivystyksen, pelastuslaitoksen, terveysasemien henkilöstö ja koronanäytteiden ottajat.
Tämä vastaa seuraavia THL:n luokituksia 1.1, 1.2 ja 1.3.
Tietoja ei ole ladattu

2. Hoivakotien asukkaat ja työntekijät

Tämä vastaa THL:n luokitusta 1.4.
Tietoja ei ole ladattu

3. Kriittinen sote-henkilöstö

Tämä vastaa THL:n luokituksia 1.5.
Ryhmään sisältyy myös sairaalan osastojen henkilökuntaa.
Tietoja ei ole ladattu

4. 70-vuotiaat ja sitä vanhemmat

Tämä vastaa THL:n luokituksia 2.1.1, 2.1.2 ja 2.1.3.
Iän puolesta riskiryhmään kuuluvien omaishoitajilla on mahdollisuus saada koronavirusrokote samassa ryhmässä omaishoidettavan kanssa.
Tietoja ei ole ladattu

5. Alle 70-vuotiaat, joilla vakavalle koronataudille altistava sairaus

Erittäin vakavasti ja vakavasti koronavirustaudille altistavia sairauksia ovat mm. krooninen vaikea munuaissairaus, vaikea elimistön vastustuskykyä heikentävä tila (elinsiirto, akuutti syöpähoito), vaikea krooninen keuhkosairaus, sepelvaltimotauti ja kirroottinen maksasairaus.
Tämä vastaa THL:n luokituksia 2.1.4 ja 2.1.5.
Tietoja ei ole ladattu

Kokonaistilanne

Tähän sisältyy yllä olevien ryhmien lisäksi loput Siun soten henkilöstöstä ja muut vähintään 16-vuotiaat jäsenkuntalaiset.
Tietoja ei ole ladattu

 

Kuvissa 1–3 keltainen väri ja prosenttiluku kertovat, kuinka suurelle osalle kyseiseen ryhmään kuuluvista henkilöistä on tarjottu koronavirusrokotuksen 1. rokotetta. 100 % tarkoittaa siis, että 1. rokotuskierros on saatu valmiiksi kyseisissä ryhmissä.

Kuvissa 4 ja 5 kaaren keltainen väri ja prosenttiluku kertovat, kuinka suuri osa kyseiseen ryhmään kuuluvista henkilöistä on ottanut 1. koronavirusrokotteen.

Alimmainen kuva kertoo, kuinka moni pohjoiskarjalainen on saanut 1. rokoteannoksen tähän mennessä.

Rokotusjärjestystä tarkennetaan rokotteiden saatavuuden ja suojatehon mukaan

THL arvioi rokotteiden kohderyhmiä sitä mukaa, kun saatavilla on uutta tietoa sekä Suomeen toimitettavista rokotemääristä että eri rokotteiden suojatehosta.

Siun sotessa noudatetaan THL:n suositusta rokotusjärjestystä.

Koronavirusrokotteita tarjotaan koko väestölle, kun niitä on riittävästi saatavilla. Lapsia ei rokoteta vielä, sillä lasten rokotuksista ei ole vielä kertynyt tietoa riittävästi.

Yhteystiedot korona

Yhteystiedot

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Aloita tekemällä Omaolo-oirearvio www.omaolo.fi tai soita Päivystysapu 116117 -palveluun tai omalle terveysasemallesi

Yleistä tietoa

Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta puh. 0295 535 535 ja chat
Avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15

Tukea ja apua

Sosiaalipäivystys puh. 013 330 9002
Psykiatrian tehostettu avohoito puh. 013 330 2132 (arkisin klo 8–21, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 13–15)
Valtakunnallinen kriisipuhelin puh. 09 2525 0111

Seniorineuvonta Ankkuri puh. 013 330 2890 ja chat
Avoinna arkisin klo 8-16

Omaolo linkki korona-oirearvio

Tee koronavirustaudin oirearvio

Koronavilkku linkki

Koronatiedotelinkit koronasivulla

Siun soten tiedotteet koronaviruksesta

Sisältöjulkaisija

angle-left Etänä hoituu yhä useampi asia – älä jätä kiireettömiä asioita hoitamatta epidemian takia!
30.04.2020

Etänä hoituu yhä useampi asia – älä jätä kiireettömiä asioita hoitamatta epidemian takia!

Erilaiset etäasioinnin muodot korvaavat ja täydentävät palveluita, ja hyväksi havaittavat uudet toimintatavat otetaan pysyvästi käyttöön. 

Koronavirusepidemiaan varautuminen on vauhdittanut etäpalvelujen kehittämistä ja käyttöönottoa myös Pohjois-Karjalassa sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavassa Siun sote -kuntayhtymässä. Siun sotessa on saavutettu hyvä epidemiavalmius ja kiireettömätkin asiat hoituvat. Vaikka muutoksia toiminnassa on, ovat useimmat palvelut tarjolla kuten ennenkin, mutta osin uusilla tavoilla.

Terveysasemilla hoito alkaa puhelimessa

Terveysasemilla yhä useampi asia hoituu puhelimitse ilman, että paikalle tarvitsee edes saapua. Puhelimitse voidaan uusia reseptejä, tehdä lähetteitä tutkimuksiin, kirjoittaa joitakin lääkärinlausuntoja, antaa kotihoito-ohjeita erilaisten vaivojen hoitoon, seurata paranemista ja poissulkea vakavampia sairauksia. Myös pitkäaikaissairauksien seuranta ja ohjaus, kuten elintapaohjauksen antaminen tai lääkityksen arvioiminen, onnistuvat puhelimessa.

– Esimerkiksi pitkäaikaissairauden kontrollikäyntejä ei kannata jättää välistä, vaan mieluummin soittaa, voisiko asian hoitaa puhelimitse. Kokemuksen mukaan jopa 80–90 prosentissa tapauksista asian hoito onnistuu täysin etänä, kertoo Siun soten Kiteen ja Tohmajärven terveysasemien vs. ylilääkäri Juho Kähäri.

Siun soten terveysasemien puhelinpalveluihin on koronaepidemian myötä siirretty lisää henkilöstöä, mutta taustalla on myös toimintavan muutos. Asian hoito alkaa heti puhelimessa sairaanhoitajan kanssa ja muut ammattilaiset, kuten lääkäri, ovat konsultoitavissa heti puhelun aikana. He voivat tarvittaessa myös keskustella suoraan potilaan kanssa. Epidemia-ajan toimintatapa mukailee tiimimallia, johon Kiteen ja Tohmajärven terveysasemat siirtyivät jo aiemmin tänä vuonna.

Fyysistä tutkimista edellyttävät tilanteet vaativat edelleen käyntiä paikan päällä, samoin esimerkiksi ajokorttitodistukset.

– Kaikki asiat eivät etänä hoidu, mutta yllättävän moni jopa tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Polvi- tai lonkkanivelrikon aiheuttaman kivun, niska-hartiaseudun kivun tai iskiasoireen hoito on monesti lähtenyt hyvin käyntiin esimerkiksi fysioterapeutilta puhelimessa saatujen ensiohjeiden avulla, jopa iäkkäillä potilailla, kertoo Kähäri.

– Tärkeintä on se, ettei jätä omaa sairauttaan tai vaivaa hoitamatta epidemian takia. Korona ei tartu puhelimessa ja terveysasemilla käynnit järjestetään turvallisesti, Kähäri muistuttaa.

Etäkäynnit tarjoavat palveluja tasavertaisesti koko maakuntaan

Siun sotessa on myös pikapikaa otettu käyttöön videovälitteisiä etäkäyntejä. Niiden avulla voidaan korvata niin perinteistä asiakkaan käyntiä vastaanotolla kuin ammattilaisen käyntiä asiakkaan luona. Verkossa tapahtuvalla etäkäynnillä voidaan tarjota palvelua suoraan kotiin kaikkialle maakunnassa.

Terveys- ja sairaanhoitopalveluissa etäkäyntejä hyödyntävät jo ravitsemusterapia, kipupoliklinikka, mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä psykiatrian poliklinikat ja käyttöä aloittelevat vatsakeskus, reumakeskus sekä naistentautien, neurologian ja ihotautien poliklinikat.

Perhe- ja sosiaalipalveluissa etäkäyntejä on otettu käyttöön joustavasti yhtenä välineenä esimerkiksi varhaisen tuen palveluissa, koulukuraattorien ja -psykologien palveluissa sekä vammaispalveluissa.

Etäkäynnit toimivat pääasiassa henkilökohtaisessa asioinnissa, mutta Siun soten vammaispalvelujen työ- ja päivätoiminnassa etäyhteyksiä on hyödynnetty heti siitä lähtien, kun ryhmien fyysiset kokoontumiset keskeytettiin maaliskuussa. Etäyhteyksiä aiotaan laajentaa Siun sotessa myös muuhun ryhmätoimintaan.

Kuvapuhelimet ikäihmisten kotihoidon tukena

Ikäihmisten palveluissa etäkäynnit ovat jo tutumpi juttu, esimerkiksi Siun soten kotihoito on käyttänyt kuvapuhelinta asiakastyössä useamman vuoden ajan. Asiasta kiinnostuneille asiakkaille on annettu käyttöönsä päätelaite, johon on asennettu kaikki tarvittavat ohjelmistot. Kuvapuhelinten avulla on seurattu asiakkaiden vointia, muistutettu esimerkiksi lääkkeiden ottamisesta tai syömisestä sekä ohjattu verensokerin mittaamisessa ja tulosten tulkinnassa.

Pitkien välimatkojen maakunnassa kuvapuhelimet ovat mahdollistaneet tiiviimmät asiakaskäynnit ja nyt korona-aikana kertyneistä kokemuksista on hyötyä. Laitteiden määrää on lisätty sadalla. Kuvapuhelinsoitot tehdään etähoivayksiköstä, joka palvelee säännöllisen kotihoidon asiakkaita aamuseitsemästä iltayhdeksään. Soiton ajankohta määräytyy asiakkaan tarpeen mukaan.

– Suurimpaan osaan asiakkaista ollaan yhteydessä päivittäin. Ehkä vähän yllättäen etäkäynti tukee asiakkaan omaa aktiivisuutta, kun kotihoidon työntekijä ei voi tehdä mitään asiakkaan puolesta valmiiksi vaan ainoastaan ohjata asiakasta itseään tekemään, kertoo palveluesimies Sari Kurki Siun soten ikäihmisten palveluista.

Kuvapuhelinten käyttöönotosta ja muista etäkäynneistä sovitaan aina asiakkaiden kanssa erikseen ja niiden soveltuvuus tilanteeseen arvioidaan tapauskohtaisesti. Etäkäyntejä otetaan käyttöön ja kokeillaan useissa eri palveluissa, ja tässä vaiheessa etäkäynneistä kiinnostuneiden kannattaakin kysyä mahdollisuudesta muun asioinnin yhteydessä. Lisää tietoa sivulla Asiointi > Etäkäynti.

Hoida asiasi ja vaivasi myös koronaepidemian aikana:

 

somejako