Väkijoukko kuvakaruselli

Koronavirus

For information in English, please visit www.siunsote.fi/en/web/english/corona.

Информация на русском языке можно найти на странице https://www.siunsote.fi/korona/ru.

Koronavirustilanne Pohjois-Karjalassa

Koko Pohjois-Karjala on koronavirusepidemian perustasolla.

Koronavirustilannetta koko maassa ja Siun soten toiminta-alueella voi seurata Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivuilta:

  • Koronakartta kertoo varmistettujen koronatapausten ja otettujen testien määrät sekä kuntakohtaisen tartuntatilanteen.
  • Koronakartan taustatilastoissa näkyvät tartunnat viikkotasolla sairaanhoitopiireittäin.
  • Tilannekatsaus-verkkosivulta löytyy tietoa muun muassa sairaalahoitoa tarvinneiden koronaviruspotilaiden määristä.

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Koronaviruksen aiheuttaman taudin oireita ovat tämänhetkisen tiedon mukaan muun muassa kuume, kurkkukipu, yskä ja hengenahdistus. Tautiin voi liittyä myös lihaskipuja, väsymystä, nuhaa, pahoinvointia ja ripulia sekä maku- ja hajuaistin menettämistä. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon, jos sinulla on lieviäkään oireita.

Ota yhteyttä ja varaa aika näin:

  1. Tee koronavirustaudin Omaolo-oirearvio ja varaa aika koronavirustestiin netissä: www.omaolo.fi.
  2. Jos et voi käyttää nettiä, soita omalle terveysasemallesi tai Päivystysapuun 116117. Soita aina ennen terveysasemalle tai yhteispäivystykseen saapumista!
    • Terveysasemien yhteystiedot
    • Varaudu siihen, että sinut saatetaan ohjata toiselle terveysasemalle ns. infektiovastaanotolle, jos sairastat infektiotautia tai kyse on koronavirustestin ottamisesta. Saat ohjeet puhelimessa omalta terveysasemaltasi. Infektiovastaanotot toimivat Liperissä, Kiteellä, Kontiolahdella, Nurmeksessa, Lieksassa, Ilomantsissa sekä Joensuussa Siilaisen terveysaseman yhteydessä. 

Meillä on turvallista asioida

Pyrimme järjestämään palvelut mahdollisimman normaalisti, mutta varmistamaan samalla potilaiden, asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden.

  • Älä peru vastaanottoaikaasi turhaan. Toimipaikkoihimme on turvallista tulla.
  • Vastaanottosi voi toteutua myös puhelimitse tai etävastaanottona.
  • Soita ensin. Monet asiat hoidetaan suoraan puhelimessa tai sinut ohjataan oikeaan paikkaan.
  • Soita ensin, jos podet flunssaoireita ja sinulla on varattu aika esimerkiksi sosiaalitoimistoon, hammashoitoon tai neuvolaan. Ajanvarauksesi saatetaan siirtää eteenpäin tai muuttaa etävastaanotoksi.

Keskusteluapua ja tukea

Älä jää huolinesi yksin, puhu läheisillesi. Jos koet tarvitsevasi keskusteluapua ammattilaisen kanssa, voit olla yhteydessä joko sosiaalipäivystykseen 013 330 9002 (ympäri vuorokauden) tai aikuispsykiatrian tehostettuun avohoitoon 013 330 2132 (arkisin klo 8–21, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 13–15).

Myös mielenterveysseurat tarjoavat keskusteluapua; valtakunnallinen kriisipuhelin 09 2525 0111 ympäri vuorokauden ja Pohjois-Karjalan kriisikeskus, 013 316 244 arkipäivisin klo 10-14.

Suojaudu tartunnoilta ja ehkäise niiden leviämistä

Jokainen voi omalla toiminnallaan hidastaa koronaviruksen leviämistä. Koronaviruksen riskiryhmää ovat erityisesti iäkkäät henkilöt sekä jotain perussairautta sairastavat.

Viisi valttia, joilla suojaat itseäsi ja läheisiäsi koronavirustartunnalta:

  1. Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.
  2. Pidä ainakin kahden metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  3. Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta.
  4. Käytä kasvomaskia, kun et voi pitää etäisyyttä.
  5. Lataa Koronavilkku-sovellus.

 

Katso ohjeet THL:n videoilta:

THL:n verkkosivut: käsienpesu ja yskiminen

 

Yhteystiedot korona

Yhteystiedot

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Aloita tekemällä Omaolo-oirearvio www.omaolo.fi tai soita Päivystysapu 116117 -palveluun tai omalle terveysasemallesi

Yleistä tietoa

Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta puh. 0295 535 535 ja chat
Avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15

Tukea ja apua

Sosiaalipäivystys puh. 013 330 9002
Psykiatrian tehostettu avohoito puh. 013 330 2132 (arkisin klo 8–21, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 13–15)
Valtakunnallinen kriisipuhelin puh. 09 2525 0111

Seniorineuvonta Ankkuri puh. 013 330 2890 ja chat
Avoinna arkisin klo 8-16

Koronatietoa eri kielillä

Coronavirus information in different languages

Suomi, Suomalainen viittomakieli, Svenska, Finlandssvenskt teckenspråk, English, Davvisámi, Anarâškielâ, Sääʹmǩiõll, Русский язык, عربية , Af-Soomaali, Eesti keel, 中文, ภาษาไทย, دری , فارسی , Español, Français, Deutsch, Türkçe

Visit website: Finnish Institute for Health and Welfare

Omaolo linkki korona-oirearvio

Tee koronavirustaudin oirearvio

Koronavilkku linkki

Koronatiedotelinkit koronasivulla

Siun soten tiedotteet koronaviruksesta

Sisältöjulkaisija

angle-left Terveysasemien puhelinpalveluihin vastaajaviesti ma 16.3. alkaen
15.03.2020

Terveysasemien puhelinpalveluihin vastaajaviesti ma 16.3. alkaen

Siun soten puhelinpalvelujen ruuhkautumisen vuoksi terveysasemien ajanvaraus- ja neuvontanumeroissa vastaa maanantaista 16.3. alkaen ensin äänite, joka kertoo ohjeet takaisinsoittopyynnön jättämiseen.

Kehotamme mahdollisimman monia jättämään ensisijaisesti takaisinsoittopyynnön, jolloin puhelimessa ei tarvitse jonottaa. Kaikille takaisinsoittopyynnön jättäneille soitetaan takaisin saman päivän aikana.

On tärkeää kuunnella nauhoite loppuun saakka, jotta takaisinsoittopyynnön jättäminen onnistuu. Sulje puhelin vasta kun kuulet äänitteeltä lauseen: ”Kiitos soitostanne. Otamme yhteyttä mahdollisimman pian. Voitte sulkea puhelimen." Jos suljet puhelimen kesken kaiken, ei takaisinsoittopyyntösi tallennu.

Jos et halua jättää takaisinsoittopyyntöä, kuuntele äänite loppuun ja jää linjalle odottamaan, kunnes puheluusi vastataan.

Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita aina suoraan yleiseen hätänumeroon 112.

Näin jätät soittopyynnön terveysasemalle

  • Valitse palvelunumero ja odota, että puhelu yhdistyy.
  • Äänite kertoo mihin olet soittanut, esimerkiksi "Soititte Ilomantsin terveysaseman puhelinpalveluun.".
  • Äänite tarjoaa takaisinsoittoa heti edellisen nauhoitteen jälkeen.
  • Kuuntele äänite ja toimi ohjeiden mukaan.
  • Puhelun päätteeksi äänite kertoo: "Kiitos soitostanne. Otamme yhteyttä mahdollisimman pian. Voitte sulkea puhelimen.". Takaisinsoittopyyntö tallentuu vasta tässä vaiheessa.
  • Soittopyyntö on jätetty ja voit lopettaa puhelun. Antamasi puhelinnumero rekisteröityy järjestelmään ja saat takaisinsoiton saman päivän aikana. Soitto voi tulla myös tuntemattomasta numerosta.
  • Mikäli et jätä takaisin soittopyyntöä voit jäädä linjalle odottamaan, että puheluun vastataan. Jos katkaiset puhelun ja soitat uudelleen, joudut jonon viimeiseksi.

 

Terveysasemien yhteystiedot

somejako