Väkijoukko kuvakaruselli

Koronavirus

For information in English, please visit www.siunsote.fi/en/web/english/corona.

Информация на русском языке можно найти на странице https://www.siunsote.fi/korona/ru.

Koronavirustilanne Pohjois-Karjalassa

Koko Pohjois-Karjala on koronavirusepidemian perustasolla.

Koronavirustilannetta koko maassa ja Siun soten toiminta-alueella voi seurata Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivuilta:

  • Koronakartta kertoo varmistettujen koronatapausten ja otettujen testien määrät sekä kuntakohtaisen tartuntatilanteen.
  • Koronakartan taustatilastoissa näkyvät tartunnat viikkotasolla sairaanhoitopiireittäin.
  • Tilannekatsaus-verkkosivulta löytyy tietoa muun muassa sairaalahoitoa tarvinneiden koronaviruspotilaiden määristä.

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Koronaviruksen aiheuttaman taudin oireita ovat tämänhetkisen tiedon mukaan muun muassa kuume, kurkkukipu, yskä ja hengenahdistus. Tautiin voi liittyä myös lihaskipuja, väsymystä, nuhaa, pahoinvointia ja ripulia sekä maku- ja hajuaistin menettämistä. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon, jos sinulla on lieviäkään oireita.

Ota yhteyttä ja varaa aika näin:

  1. Tee koronavirustaudin Omaolo-oirearvio ja varaa aika koronavirustestiin netissä: www.omaolo.fi.
  2. Jos et voi käyttää nettiä, soita omalle terveysasemallesi tai Päivystysapuun 116117. Soita aina ennen terveysasemalle tai yhteispäivystykseen saapumista!
    • Terveysasemien yhteystiedot
    • Varaudu siihen, että sinut saatetaan ohjata toiselle terveysasemalle ns. infektiovastaanotolle, jos sairastat infektiotautia tai kyse on koronavirustestin ottamisesta. Saat ohjeet puhelimessa omalta terveysasemaltasi. Infektiovastaanotot toimivat Liperissä, Kiteellä, Kontiolahdella, Nurmeksessa, Lieksassa, Ilomantsissa sekä Joensuussa Siilaisen terveysaseman yhteydessä. 

Meillä on turvallista asioida

Pyrimme järjestämään palvelut mahdollisimman normaalisti, mutta varmistamaan samalla potilaiden, asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden.

  • Älä peru vastaanottoaikaasi turhaan. Toimipaikkoihimme on turvallista tulla.
  • Vastaanottosi voi toteutua myös puhelimitse tai etävastaanottona.
  • Soita ensin. Monet asiat hoidetaan suoraan puhelimessa tai sinut ohjataan oikeaan paikkaan.
  • Soita ensin, jos podet flunssaoireita ja sinulla on varattu aika esimerkiksi sosiaalitoimistoon, hammashoitoon tai neuvolaan. Ajanvarauksesi saatetaan siirtää eteenpäin tai muuttaa etävastaanotoksi.

Keskusteluapua ja tukea

Älä jää huolinesi yksin, puhu läheisillesi. Jos koet tarvitsevasi keskusteluapua ammattilaisen kanssa, voit olla yhteydessä joko sosiaalipäivystykseen 013 330 9002 (ympäri vuorokauden) tai aikuispsykiatrian tehostettuun avohoitoon 013 330 2132 (arkisin klo 8–21, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 13–15).

Myös mielenterveysseurat tarjoavat keskusteluapua; valtakunnallinen kriisipuhelin 09 2525 0111 ympäri vuorokauden ja Pohjois-Karjalan kriisikeskus, 013 316 244 arkipäivisin klo 10-14.

Suojaudu tartunnoilta ja ehkäise niiden leviämistä

Jokainen voi omalla toiminnallaan hidastaa koronaviruksen leviämistä. Koronaviruksen riskiryhmää ovat erityisesti iäkkäät henkilöt sekä jotain perussairautta sairastavat.

Viisi valttia, joilla suojaat itseäsi ja läheisiäsi koronavirustartunnalta:

  1. Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.
  2. Pidä ainakin kahden metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  3. Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta.
  4. Käytä kasvomaskia, kun et voi pitää etäisyyttä.
  5. Lataa Koronavilkku-sovellus.

 

Katso ohjeet THL:n videoilta:

THL:n verkkosivut: käsienpesu ja yskiminen

 

Yhteystiedot korona

Yhteystiedot

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Aloita tekemällä Omaolo-oirearvio www.omaolo.fi tai soita Päivystysapu 116117 -palveluun tai omalle terveysasemallesi

Yleistä tietoa

Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta puh. 0295 535 535 ja chat
Avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15

Tukea ja apua

Sosiaalipäivystys puh. 013 330 9002
Psykiatrian tehostettu avohoito puh. 013 330 2132 (arkisin klo 8–21, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 13–15)
Valtakunnallinen kriisipuhelin puh. 09 2525 0111

Seniorineuvonta Ankkuri puh. 013 330 2890 ja chat
Avoinna arkisin klo 8-16

Koronatietoa eri kielillä

Coronavirus information in different languages

Suomi, Suomalainen viittomakieli, Svenska, Finlandssvenskt teckenspråk, English, Davvisámi, Anarâškielâ, Sääʹmǩiõll, Русский язык, عربية , Af-Soomaali, Eesti keel, 中文, ภาษาไทย, دری , فارسی , Español, Français, Deutsch, Türkçe

Visit website: Finnish Institute for Health and Welfare

Omaolo linkki korona-oirearvio

Tee koronavirustaudin oirearvio

Koronavilkku linkki

Koronatiedotelinkit koronasivulla

Siun soten tiedotteet koronaviruksesta

Sisältöjulkaisija

angle-left Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana
Artikkelin kuva
03.04.2020

Seniorineuvonta Ankkuri yhdistää ikäihmisten arjen tuen korona-aikana

Koronavirusepidemian toimenpiteiden yhtenä tärkeänä tehtävänä on suojella vakavan koronavirusinfektion riskiryhmään kuuluvia. Tähän riskiryhmään kuuluvat erityisesti iäkkäät henkilöt ja Valtioneuvoston toimenpiteet ohjaavat yli 70-vuotiaita rajoittamaan arkeaan karanteenin tavoin. Siun sote on lisännyt puhelinpalvelun henkilöstöä ikäihmisiä palvelevassa Seniorineuvonta Ankkurissa, jotta se pystyy paremmin tukemaan iäkkäiden arkea koronarajoitusten aikana.

Seniorineuvonta Ankkurissa Siun soten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt neuvovat, ohjaavat ja auttavat niin ikäihmisiä kuin heidän läheisiäänkin tarvittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen saannissa ja käytössä. Seniorineuvonta Ankkuri palvelee tutuin aukioloajoin arkisin kello 8–16 puhelimitse 013 330 2890 ja chatissa.

Varsinaista terveysneuvontaa Ankkuri ei tarjoa, eikä sen kautta voi tiedustella terveysasioita. Terveydentilaan, lääkitykseen ja mahdollisiin kiireettömiin ajanvarauksiin liittyvissä kysymyksissä tulee ensisijaisesti olla yhteydessä hoitavaan yksikköön tai tarvittaessa Päivystysapuun 116 117.

Asiointiapua matalalla kynnyksellä

Kunnat tukevat yli 70-vuotiaita asukkaitaan järjestämällä matalan kynnyksen asiointiapua. Seniorineuvonta Ankkuri tekee tiivistä yhteistyötä kuntien kanssa ja neuvoo avunsaannissa erilaisissa tilanteissa.

Siun sote verkkosivulle Ohjeita ikäihmisille ja läheisille on koottu alueen kuntien matalan kynnyksen puhelinnumerot, joihin voi olla suoraan yhteydessä tarvitessaan arkista asiointiapua koronarajoitusten aikana. Asiointinumeroihin voi myös ilmoittautua vapaaehtoiseksi, jos haluaa tarjota apuaan ikäihmisten ja muiden riskiryhmiin kuuluvien tueksi.

– Kuntien matalan kynnyksen asiointinumerot on tarkoitettu nimensä mukaisesti käytettäväksi matalalla kynnyksellä, jotta jokainen voi omalta osaltaan noudattaa valtioneuvoston asettamia toimintaohjeita liikkumisrajoituksista, kertoo palvelujohtaja Marke Varis Siun soten ikäihmisten palveluista.

Auttajatahot saavat ohjeet asianmukaiseen suojautumiseen, joten palveluja tarvitsevan ei tarvitse pohtia sitä, voiko esimerkiksi kotiin toimitetun aterian ottaa vastaan tai pyytää ostokset ovelle.

Seniorineuvonta Ankkuri ohjaa palveluihin

Aina pelkkä asiointiapu ei riitä ja silloin tulee olla yhteydessä Ankkuriin. Seniorineuvonta Ankkurista saa tietoa paitsi Siun soten palveluista myös järjestöjen ja yksityisten toimijoiden palveluista.

– Ankkuriin on hyvä ottaa yhteyttä, jos iäkäs tarvitsee kotona asumiseen kuntien järjestämän asiointiavun lisäksi myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, kuten esimerkiksi kotiin kuljettuja aterioita, turvapuhelin palvelua tai kotihoidon hoiva- ja hoitopalveluja. Ankkuri neuvoo myös taloudellisissa kysymyksissä, kertoo Varis.

Seniorineuvonta Ankkurista varataan tarvittaessa puhelinaika Siun soten palveluohjaajalle tai ikäihmisten sosiaalityöntekijälle, jolloin voidaan tarkemmin keskustella palvelutarpeesta ja tarpeenmukaisista tukimuodoista. Tarvittaessa järjestyy myös kotikäynti. Säännöllisen kotihoidon palveluita käyttävät asiakkaat voivat kääntyä suoraan kotihoidon henkilöstön puoleen.

Siun soten alueella on yli 70-vuotiaita noin 30 000. Erilaisten säännöllisten palveluiden asiakkaana on lähes 5 000 ikäihmistä. Ikäihmisten palvelut ovat jo varautuneet lisäämään esimerkiksi turvapuhelin palvelua ja ateriapalveluita.

Asiakassoitot on aloitettu

Riskiryhmään kuuluvien pärjäämisestä ovat huolissaan myös läheiset. Erityisesti omaishoidon tukeen liittyvät asiat ovat koronatilanteessa herättäneet huolta ja kysymyksiä.

Siun soten ikäihmisten toimialueen palveluohjaajat ottavat yhteyttä kaikkiin omaishoidon tuen ja tukipalvelun piirissä oleviin asiakkaisiin. Soitot tehdään 013 330 -alkuisista numeroista ja arkisin kello 8–16 välillä. Soittaminen on jo aloitettu, mutta soittoa ei kannata jäädä odottamaan, jos lisätuen tarve tulee ajankohtaiseksi.

– Omaishoitajien ja tukipalvelunasiakkaiden on hyvä olla heti yhteydessä nimettyyn omatyöntekijään, palveluohjaajaan tai meille Ankkuriin, kun tuen tarve ilmenee, muistuttaa Varis.

Koronatilanne vaikuttaa totuttuihin toimintatapoihin ja poikkeusoloissa on pohdittava tarvittaessa muita tukimuotoja ja -keinoja tavanomaisten oheen.

– Pyrimme tukemaan ja auttamaan niin paljon kuin mahdollista, mutta esimerkiksi omaishoidossa on tarkoin harkittava, voiko ja kannattaako hoidettavaa viedä totuttuun hoitopaikaan lakisääteisten vapaapäivien ajaksi. Näitä vaihtoehtoja palveluohjaajamme pohtivat yhdessä omaishoitajien kanssa, tarkentaa Varis.

Se, miten ja missä omaishoitajaa ja hoidettavaa läheistä hoidetaan sairastumisen johtuessa koronaviruksesta, ratkaistaan tapauskohtaisesti yhteistyössä terveydenhuollon kanssa.

Ilmoita huolesta verkossa

Toisen ihmisen pärjäämisestä huolissaan olevat voivat myös ilmoittaa huolestaan sosiaalipalveluille tekemällä huoli-ilmoituksen verkossa. Ilmoitus löytyy Miunpalveluista (Huoli-ilmoitus) ja se ei vaadi tunnistautumista. Ilmoituksen voi tehdä kuka vain, joka on huolissaan siitä, ettei toinen henkilö pysty vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan.

Huoli-ilmoitus on sosiaalihuolto- ja vanhuspalvelulain mukainen ilmoitus avun tai palvelun tarpeen arvioimiseksi. Sosiaalipalvelujen ammattilaiset käsittelevät ilmoitukset ja tekevät arvion avuntarpeesta.

Seniorineuvonta Ankkurin sosiaalityöntekijät käsittelevät huoli-ilmoitukset, jotka liittyvät ikäihmisten avuntarpeeseen.

somejako