Väkijoukko kuvakaruselli

Koronavirus

For information in English, please visit www.siunsote.fi/en/web/english/corona.

Информация на русском языке можно найти на странице https://www.siunsote.fi/korona/ru.

Koronavirustilanne Pohjois-Karjalassa

Koko Pohjois-Karjala on koronavirusepidemian perustasolla.

Koronavirustilannetta koko maassa ja Siun soten toiminta-alueella voi seurata Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) verkkosivuilta:

  • Koronakartta kertoo varmistettujen koronatapausten ja otettujen testien määrät sekä kuntakohtaisen tartuntatilanteen.
  • Koronakartan taustatilastoissa näkyvät tartunnat viikkotasolla sairaanhoitopiireittäin.
  • Tilannekatsaus-verkkosivulta löytyy tietoa muun muassa sairaalahoitoa tarvinneiden koronaviruspotilaiden määristä.

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Koronaviruksen aiheuttaman taudin oireita ovat tämänhetkisen tiedon mukaan muun muassa kuume, kurkkukipu, yskä ja hengenahdistus. Tautiin voi liittyä myös lihaskipuja, väsymystä, nuhaa, pahoinvointia ja ripulia sekä maku- ja hajuaistin menettämistä. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon, jos sinulla on lieviäkään oireita.

Ota yhteyttä ja varaa aika näin:

  1. Tee koronavirustaudin Omaolo-oirearvio ja varaa aika koronavirustestiin netissä: www.omaolo.fi.
  2. Jos et voi käyttää nettiä, soita omalle terveysasemallesi tai Päivystysapuun 116117. Soita aina ennen terveysasemalle tai yhteispäivystykseen saapumista!
    • Terveysasemien yhteystiedot
    • Varaudu siihen, että sinut saatetaan ohjata toiselle terveysasemalle ns. infektiovastaanotolle, jos sairastat infektiotautia tai kyse on koronavirustestin ottamisesta. Saat ohjeet puhelimessa omalta terveysasemaltasi. Infektiovastaanotot toimivat Liperissä, Kiteellä, Kontiolahdella, Nurmeksessa, Lieksassa, Ilomantsissa sekä Joensuussa Siilaisen terveysaseman yhteydessä. 

Meillä on turvallista asioida

Pyrimme järjestämään palvelut mahdollisimman normaalisti, mutta varmistamaan samalla potilaiden, asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden.

  • Älä peru vastaanottoaikaasi turhaan. Toimipaikkoihimme on turvallista tulla.
  • Vastaanottosi voi toteutua myös puhelimitse tai etävastaanottona.
  • Soita ensin. Monet asiat hoidetaan suoraan puhelimessa tai sinut ohjataan oikeaan paikkaan.
  • Soita ensin, jos podet flunssaoireita ja sinulla on varattu aika esimerkiksi sosiaalitoimistoon, hammashoitoon tai neuvolaan. Ajanvarauksesi saatetaan siirtää eteenpäin tai muuttaa etävastaanotoksi.

Keskusteluapua ja tukea

Älä jää huolinesi yksin, puhu läheisillesi. Jos koet tarvitsevasi keskusteluapua ammattilaisen kanssa, voit olla yhteydessä joko sosiaalipäivystykseen 013 330 9002 (ympäri vuorokauden) tai aikuispsykiatrian tehostettuun avohoitoon 013 330 2132 (arkisin klo 8–21, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 13–15).

Myös mielenterveysseurat tarjoavat keskusteluapua; valtakunnallinen kriisipuhelin 09 2525 0111 ympäri vuorokauden ja Pohjois-Karjalan kriisikeskus, 013 316 244 arkipäivisin klo 10-14.

Suojaudu tartunnoilta ja ehkäise niiden leviämistä

Jokainen voi omalla toiminnallaan hidastaa koronaviruksen leviämistä. Koronaviruksen riskiryhmää ovat erityisesti iäkkäät henkilöt sekä jotain perussairautta sairastavat.

Viisi valttia, joilla suojaat itseäsi ja läheisiäsi koronavirustartunnalta:

  1. Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.
  2. Pidä ainakin kahden metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  3. Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta.
  4. Käytä kasvomaskia, kun et voi pitää etäisyyttä.
  5. Lataa Koronavilkku-sovellus.

 

Katso ohjeet THL:n videoilta:

THL:n verkkosivut: käsienpesu ja yskiminen

 

Yhteystiedot korona

Yhteystiedot

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Aloita tekemällä Omaolo-oirearvio www.omaolo.fi tai soita Päivystysapu 116117 -palveluun tai omalle terveysasemallesi

Yleistä tietoa

Valtakunnallinen Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta puh. 0295 535 535 ja chat
Avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15

Tukea ja apua

Sosiaalipäivystys puh. 013 330 9002
Psykiatrian tehostettu avohoito puh. 013 330 2132 (arkisin klo 8–21, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 13–15)
Valtakunnallinen kriisipuhelin puh. 09 2525 0111

Seniorineuvonta Ankkuri puh. 013 330 2890 ja chat
Avoinna arkisin klo 8-16

Koronatietoa eri kielillä

Coronavirus information in different languages

Suomi, Suomalainen viittomakieli, Svenska, Finlandssvenskt teckenspråk, English, Davvisámi, Anarâškielâ, Sääʹmǩiõll, Русский язык, عربية , Af-Soomaali, Eesti keel, 中文, ภาษาไทย, دری , فارسی , Español, Français, Deutsch, Türkçe

Visit website: Finnish Institute for Health and Welfare

Omaolo linkki korona-oirearvio

Tee koronavirustaudin oirearvio

Koronavilkku linkki

Koronatiedotelinkit koronasivulla

Siun soten tiedotteet koronaviruksesta

Sisältöjulkaisija

angle-left Etänä hoituu yhä useampi asia – älä jätä kiireettömiä asioita hoitamatta epidemian takia!
30.04.2020

Etänä hoituu yhä useampi asia – älä jätä kiireettömiä asioita hoitamatta epidemian takia!

Erilaiset etäasioinnin muodot korvaavat ja täydentävät palveluita, ja hyväksi havaittavat uudet toimintatavat otetaan pysyvästi käyttöön. 

Koronavirusepidemiaan varautuminen on vauhdittanut etäpalvelujen kehittämistä ja käyttöönottoa myös Pohjois-Karjalassa sosiaali- ja terveyspalveluista vastaavassa Siun sote -kuntayhtymässä. Siun sotessa on saavutettu hyvä epidemiavalmius ja kiireettömätkin asiat hoituvat. Vaikka muutoksia toiminnassa on, ovat useimmat palvelut tarjolla kuten ennenkin, mutta osin uusilla tavoilla.

Terveysasemilla hoito alkaa puhelimessa

Terveysasemilla yhä useampi asia hoituu puhelimitse ilman, että paikalle tarvitsee edes saapua. Puhelimitse voidaan uusia reseptejä, tehdä lähetteitä tutkimuksiin, kirjoittaa joitakin lääkärinlausuntoja, antaa kotihoito-ohjeita erilaisten vaivojen hoitoon, seurata paranemista ja poissulkea vakavampia sairauksia. Myös pitkäaikaissairauksien seuranta ja ohjaus, kuten elintapaohjauksen antaminen tai lääkityksen arvioiminen, onnistuvat puhelimessa.

– Esimerkiksi pitkäaikaissairauden kontrollikäyntejä ei kannata jättää välistä, vaan mieluummin soittaa, voisiko asian hoitaa puhelimitse. Kokemuksen mukaan jopa 80–90 prosentissa tapauksista asian hoito onnistuu täysin etänä, kertoo Siun soten Kiteen ja Tohmajärven terveysasemien vs. ylilääkäri Juho Kähäri.

Siun soten terveysasemien puhelinpalveluihin on koronaepidemian myötä siirretty lisää henkilöstöä, mutta taustalla on myös toimintavan muutos. Asian hoito alkaa heti puhelimessa sairaanhoitajan kanssa ja muut ammattilaiset, kuten lääkäri, ovat konsultoitavissa heti puhelun aikana. He voivat tarvittaessa myös keskustella suoraan potilaan kanssa. Epidemia-ajan toimintatapa mukailee tiimimallia, johon Kiteen ja Tohmajärven terveysasemat siirtyivät jo aiemmin tänä vuonna.

Fyysistä tutkimista edellyttävät tilanteet vaativat edelleen käyntiä paikan päällä, samoin esimerkiksi ajokorttitodistukset.

– Kaikki asiat eivät etänä hoidu, mutta yllättävän moni jopa tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Polvi- tai lonkkanivelrikon aiheuttaman kivun, niska-hartiaseudun kivun tai iskiasoireen hoito on monesti lähtenyt hyvin käyntiin esimerkiksi fysioterapeutilta puhelimessa saatujen ensiohjeiden avulla, jopa iäkkäillä potilailla, kertoo Kähäri.

– Tärkeintä on se, ettei jätä omaa sairauttaan tai vaivaa hoitamatta epidemian takia. Korona ei tartu puhelimessa ja terveysasemilla käynnit järjestetään turvallisesti, Kähäri muistuttaa.

Etäkäynnit tarjoavat palveluja tasavertaisesti koko maakuntaan

Siun sotessa on myös pikapikaa otettu käyttöön videovälitteisiä etäkäyntejä. Niiden avulla voidaan korvata niin perinteistä asiakkaan käyntiä vastaanotolla kuin ammattilaisen käyntiä asiakkaan luona. Verkossa tapahtuvalla etäkäynnillä voidaan tarjota palvelua suoraan kotiin kaikkialle maakunnassa.

Terveys- ja sairaanhoitopalveluissa etäkäyntejä hyödyntävät jo ravitsemusterapia, kipupoliklinikka, mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä psykiatrian poliklinikat ja käyttöä aloittelevat vatsakeskus, reumakeskus sekä naistentautien, neurologian ja ihotautien poliklinikat.

Perhe- ja sosiaalipalveluissa etäkäyntejä on otettu käyttöön joustavasti yhtenä välineenä esimerkiksi varhaisen tuen palveluissa, koulukuraattorien ja -psykologien palveluissa sekä vammaispalveluissa.

Etäkäynnit toimivat pääasiassa henkilökohtaisessa asioinnissa, mutta Siun soten vammaispalvelujen työ- ja päivätoiminnassa etäyhteyksiä on hyödynnetty heti siitä lähtien, kun ryhmien fyysiset kokoontumiset keskeytettiin maaliskuussa. Etäyhteyksiä aiotaan laajentaa Siun sotessa myös muuhun ryhmätoimintaan.

Kuvapuhelimet ikäihmisten kotihoidon tukena

Ikäihmisten palveluissa etäkäynnit ovat jo tutumpi juttu, esimerkiksi Siun soten kotihoito on käyttänyt kuvapuhelinta asiakastyössä useamman vuoden ajan. Asiasta kiinnostuneille asiakkaille on annettu käyttöönsä päätelaite, johon on asennettu kaikki tarvittavat ohjelmistot. Kuvapuhelinten avulla on seurattu asiakkaiden vointia, muistutettu esimerkiksi lääkkeiden ottamisesta tai syömisestä sekä ohjattu verensokerin mittaamisessa ja tulosten tulkinnassa.

Pitkien välimatkojen maakunnassa kuvapuhelimet ovat mahdollistaneet tiiviimmät asiakaskäynnit ja nyt korona-aikana kertyneistä kokemuksista on hyötyä. Laitteiden määrää on lisätty sadalla. Kuvapuhelinsoitot tehdään etähoivayksiköstä, joka palvelee säännöllisen kotihoidon asiakkaita aamuseitsemästä iltayhdeksään. Soiton ajankohta määräytyy asiakkaan tarpeen mukaan.

– Suurimpaan osaan asiakkaista ollaan yhteydessä päivittäin. Ehkä vähän yllättäen etäkäynti tukee asiakkaan omaa aktiivisuutta, kun kotihoidon työntekijä ei voi tehdä mitään asiakkaan puolesta valmiiksi vaan ainoastaan ohjata asiakasta itseään tekemään, kertoo palveluesimies Sari Kurki Siun soten ikäihmisten palveluista.

Kuvapuhelinten käyttöönotosta ja muista etäkäynneistä sovitaan aina asiakkaiden kanssa erikseen ja niiden soveltuvuus tilanteeseen arvioidaan tapauskohtaisesti. Etäkäyntejä otetaan käyttöön ja kokeillaan useissa eri palveluissa, ja tässä vaiheessa etäkäynneistä kiinnostuneiden kannattaakin kysyä mahdollisuudesta muun asioinnin yhteydessä. Lisää tietoa sivulla Asiointi > Etäkäynti.

Hoida asiasi ja vaivasi myös koronaepidemian aikana:

 

somejako