Käsitteistön vahvistaminen
Puheterapia käsitteistön vahvistaminen
Käsitteistön vahvistaminen
Käsitteistöön kuuluvat muun muassa värit ja lukumäärät sekä erilaiset paikan, ajan ja määrän ilmaisuun käytettävät sanat.
-
Arjen tapahtumista keskustelu on hyvä keino vahvistaa lapsen käsitteistöä. Voitte keskustella esimerkiksi siitä, mitä päiväkodissa tänään syötiin.
-
Luokitteleminen. Luokitelkaa sanoja tai asioita esimerkiksi värien mukaan: yhteen kasaan keltaiset asiat (banaani, keltainen auto) ja toiseen vihreät asiat (lehti, vihreät sukat). Vinkki: tulosta ja leikkaa tältä sivulta löytyvien muistipelien kuvia ja luokitelkaa niitä.
-
Vastakohtien keksiminen sanoille, esimerkiksi iso - pieni, matala - korkea.
-
Lapsen ilmausten laajentaminen. Aikuinen kuvailee lapsen nimeämää esinettä ja kertoo sen sijainnin. Esimerkiksi "Juu, pöydän alla on iso punainen pallo".
-
Sijaintikäsitteiden harjoitteleminen leikissä ja muissa arjen tilanteissa. Arjen tilanteissa voit esimerkiksi pyytää lastasi tuomaan avaimet lipaston päältä tai laittamaan sukat alimpaan laatikkoon. Leikkiessä voitte vuorotellen piilottaa esineen ja antaa vihjeen "pallo on pöydän takana". Kun leikitte piilosta, muistelkaa jälkikäteen, missä olitte piilossa ja kenellä oli paras piilopaikka. Käyttäkää käsitteitä alla, takana, vieressä, välissä. Vinkki: Pelatkaa lottopeliä sijaintikäsitteillä.
-
Leikkitilanteiden sanoittaminen ja juonen kuvaaminen edistää käsitteistön kehittymistä sekä syy-seuraus-suhteiden ymmärtämistä. Leikkitilanteissa on tärkeää tukea myös kuvitteellista leikkiä, esimerkiksi tietty palikka voi olla auto tai jokin muu.
-
Lukumäärien harjoitteleminen. Lukujonon jäsentymisen ja lukumäärien hallintaa voidaan vahvistaa helposti arjen eri tilanteissa. Esimerkiksi kaupassa voitte yhdessä laskea, montako omenaa otetaan. Pyykkejä ripustaessa voitte laskea montako sukkaa tai paitaa koneessa oli ja kuinka moni niistä on isän ja kuinka moni isoveljen. Pöytää kattaessa voit esimerkiksi pyytää lasta tuomaan neljä haarukkaa tai voitte yhdessä miettiä, montako haarukkaa tarvitaan yhteensä kaikille perheenjäsenille.
-
Mikä ei kuulu joukkoon? -leikki. Vinkki: tulosta ja leikkaa tältä sivulta löytyvien muistipelien kuvia eri aihepiireistä ja valitse kerrallaan 4–6 kuvaa, joista yksi kuuluu toiseen ryhmään kuin muut. Miettikää yhdessä mikä kuvista ei kuulu joukkoon ja miksi. Esimerkiksi: "Tuoli ei kuulu joukkoon, koska se ei ole ruokaa".
- Keskustelunomainen lukeminen ja kuvakirjojen katselu käsitteistön tukemisessa. Kirjan kuvia katsoessa voitte keskustella siitä, missä jokin sijaitsee tai vertailla esineiden tai asioiden ulkomuotoa ja kokoa.
Yhteystiedot puheterapia
Yhteystiedot
Lasten puheterapian neuvonta
Puh. 013 330 7834
ti ja to, pe klo 11.30–12.30
Aikuisten puheterapian neuvonta
Puh. 013 330 8556
ke klo 11-12
Puheterapian palvelusihteeri
(jonotiedustelut ja ajanvarausasiat)
Puh. 013 330 8032
ma–to klo 8–15 ja pe klo 8–14
Puheterapeuttien yhteystiedot löydät sivuston haun avulla (esim. avainsanalla "puheterapeutti")
Henkilökunnan yhteystietohaku
Materiaalipankki
- Keskustelunomainen lukutekniikka (pdf)
- Muistipeli, eläimet (pdf)
- Muistipeli, hedelmät ja marjat (pdf)
- Muistipeli, huonekalut (pdf)
- Muistipeli, kulkuneuvot (pdf)
- Muistipeli, vaatteet (pdf)
- Muistipeli, värit (pdf)
- Muistipeli, ruoat (pdf)
- Lottopelit (pdf)
- Lottopeli, sijaintikäsitteet (pdf)
- Noppapeli, nimeäminen (pdf)
- Noppapeli, puheentuotto (pdf)
- Noppapeli, äännetietoisuus (pdf)
- Tehtäväkortit (pdf)
- Tunnekortit (pdf)