Ajankohtaista

Uutisarkistot: 2018, 2017, 2016, 2015

« Back

Kaatumisia voidaan ehkäistä: pääkallokelien jatkuessa hyvä varautuminen ja kävelyyn keskittyminen kannattaa

Artikkelin kuva

Kaatumisia voidaan ehkäistä: pääkallokelien jatkuessa hyvä varautuminen ja kävelyyn keskittyminen kannattaa

 

Parhaassa tapauksessa liukastuminen käy vain ylpeyden päälle, mutta vakavimmillaan kaatuminen voi aiheuttaa vamman, joka seuraa elämässä mukana ja vaikeuttaa arkea pitkään. Tyypillisiä liukastumisvammoja ovat ruhjeet, nyrjähdykset sekä käden ja jalan murtumat.

Viime viikkojen vuoroin lauhtuva ja vuoroin pakastuva sää on tehnyt teiden pinnoista erittäin liukkaita. Ilmatieteen laitos varoitti Pohjois-Karjalan jalankulkijoita viimeksi tänään huonosta jalankulkusäästä, sillä kevyen liikenteen väylillä olevan jään päälle on kertynyt lisäksi vettä.

Siun soten alueellinen kaatumisten ehkäisyn (AKE) työryhmä haluaakin nyt muistuttaa, että jokainen voi pienentää omaa riskiään liukastua ennakoimalla, varustautumalla tarkoituksenmukaisesti ja keskittymällä kävelyyn.

Pystyssä pysyminen pähkinänkuoressa eli näin varaudut liukkaisiin

  • Keskity täysin kävelyyn. Jos huomio on askelluksen sijaan kännykässä, voi liukkaus yllättää pahasti.
  • Ennakoi. Kun vireystilasi on hyvä ja varaat matkantekoon riittävästi aikaa, pystyt varomaan liukkaita kohtia.
  • Kiinnitä huomio kenkien valintaan. Hyvissä liukkaan sään kengissä on matala, leveä kanta, voimakkaasti kuvioitu pohja ja pehmeä pohjamateriaali.
  • Käytä nastakenkiä tai liukuesteitä liukkailla. Kenkiin kiinnitettävät liukuesteet tai kiinteästi asennettavat nastat antavat sinulle hyvän pidon.
  • Tarkasta sääennuste ja varoitukset. Jalankulkusään saat selville esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen sivuilta.
  • Anna palautetta pihojen ja kulkuväylien kunnossapidosta. Pihojen ja katujen hiekoitus sekä lumien puhdistaminen auttavat muitakin kulkijoita pysymään pystyssä. Myös kulkuväylien riittävä valaistus on tärkeää.
  • Huolehdi fyysisestä kunnostasi. Tasapainon harjoittaminen sekä hyvä kehon hallinta ja lihaskunto auttavat pysymään pystyssä.
  • Tiedosta, että promillet lisäävät kaatumisriskiä entisestään.

Siun soten alueellinen kaatumisten ehkäisyn (AKE) työryhmä

Siun soten alueella toimii AKE-työryhmä, joka on osa laajempaa Kuopion yliopistollisen sairaalan erityisvastuualueen kaatumisten ehkäisyn verkostoa. Työryhmän tavoite on lisätä yleistä tietoisuutta kaatumisten riskitekijöistä ja ennaltaehkäisystä sekä edistää hyviä käytäntöjä kaatumisten vähentämiseksi kaikissa palveluissa kaikilla Siun soten toimialueilla.

Kaatumisten ehkäisyyn panostaminen on nähty merkittävänä valtakunnallisellakin tasolla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos totesi omassa arviossaan vuonna 2018, että Siun soten alueella kaatumisten ehkäisyssä on onnistuttu hyvin.

Siun soten AKE-työryhmä on rakentanut paikallisen verkoston, johon kuuluu yli 100 Siun soten alueella toimivaa AKE-vastuuhenkilöä, jotka edustavat monipuolisesti eri työyksiköitä ja ammattiryhmiä. Verkostoyhteistyössä ovat mukana myös alueen oppilaitokset.

Verkoston kautta kaatumisten ehkäisyyn liittyvä tieto välittyy työyksiköihin tehokkaasti, jonka lisäksi AKE-työryhmä järjestää säännöllisesti koulutuksia ja ohjausta muun muassa työpajojen muodossa niin työyksiköille kuin kuntalaisillekin.

Tietoa kaatumisten ehkäisystä


Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Viestintäpäällikkö
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija
Nadia Sabour
puh. 013 330 4525
nadia.sabour(at)siunsote.fi

Tietojärjestelmäpääkäyttäjä
Mirja Laukkanen
puh. 013 330 4303
mirja.laukkanen(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Tilaa uutiskirjeitämme:

SiVa-hankkeen uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan henkilökohtaisen budjetoinnin kokeilun etenemisestä.
Lue maaliskuun 2019 uutiskirje
Tilaa uutiskirje tästä

Perhekeskusten terveiset
Pohjois-Karjalan LAPE-hankkeen uutiskirjeessä kerrotaan hankkeen etenemisestä ja perhekeskusten kuulumisia.
Lue maaliskuun 2019 uutiskirje
Tilaa uutiskirje tästä

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)