Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Vammaispalvelujen asiakaskyselyjen tulokset tarjosivat kiitosta ja kehittämistarpeita
02.02.2022

Vammaispalvelujen asiakaskyselyjen tulokset tarjosivat kiitosta ja kehittämistarpeita

Siun sote keräsi loppuvuodesta 2021 asiakaspalautetta vammaispalvelujen tehostetun palveluasumisen asukkailta ja työ- ja päivätoiminnassa mukana olevien asiakkaiden läheisiltä. Asiakaskyselyt osoittivat sekä asiakkaiden että asiakkaiden läheisten olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Kyselyistä saatu korjaava palaute puolestaan auttaa kehittämään toimintaa oikeaan suuntaan.

- Asiakaslähtöisyys on yksi Siun soten neljästä arvosta. Asiakaspalautteen saaminen ja sen pohjalta toiminnan kehittäminen on yksi tapa ohjata toimintaamme entistä asiakaslähtöisempään suuntaan, vammaispalvelujen asumisen sekä työ ja päivätoiminnan palvelujohtaja Jari Nevanto kertoo.

- Asiakaspalauteet käydään yhdessä läpi palvelualueen palveluesimiesten kanssa. Lisäksi kukin yksikkö käy palautteet läpi omissa palavereissaan ja parantaa toimintaansa mahdollisesti tulleen kriittisen palautteen pohjalta. Myönteiset palautteet puolestaan vahvistavat onnistumisia, Nevanto jatkaa.

Tehostetun palveluasumisen asiakkailta myönteistä palautetta, kritiikkiä ja vinkkejä toiminnan kehittämiseen

Tehostetun palveluasumisen asiakaskysely toteutettiin marraskuussa 2021. Asiakaspalautetta kerättiin kahdesta eri tehostetun palveluasumisen yksiköstä Joensuusta. Kyselyyn vastasi yhteensä kymmenen asiakasta. Vastaamiseen tarjottiin opiskelijan toimesta avustusta, mikäli asiakas sitä tarvitsi.

Kyselyssä pyydettiin palautetta asumispalvelun turvallisuudesta ja esteettömyydestä, avun ja tuen saamisesta, työntekijän kohtaamisesta sekä virikkeellisestä toiminnasta. Asiakkaita pyydettiin arvioimaan saamaansa palvelua arvosana-asteikolla 1–3 (erimieltä – neutraali – samaa mieltä). Asumisyksiköiden palautteiden keskiarvo oli 2.4, mutta hajonta oli suurta niin yksiköiden kuin kysymysten välillä.

Asiakaskyselyn tulokset osoittavat, että valtaosa vastanneista asiakkaista kokee saavansa työntekijöiltä tukea ja apua niin omien asioiden hoitamiseen kuin kotiaskareisiin. Kyselyyn vastanneet asiakkaat kokevat vuorovaikutuksen työntekijän kanssa pääsääntöisesti ymmärrettävänä. Valtaosa asiakkaista kokee tulleensa ymmärretyksi ja kokee ymmärtävänsä myös työntekijöitä.

Osa vastanneista asiakkaista kokee, ettei työntekijällä ole riittävästi aikaa asiakkaalle. Kyselyn tulosten mukaan asiakkaat toivoisivat myös lisää tekemistä ja aktiviteetteja päiviinsä.

Työ- ja päivätoimintayksiköiden toimintaan ollaan hyvin tyytyväisiä - tiedonkulkua läheisten ja työntekijöiden välillä toivotaan tiiviimmäksi

Työ- ja päivätoimintayksiköiden palautekysely toteutettiin marraskuussa 2021. Kyselyssä palautetta kerättiin työ- ja päivätoiminnan asiakkaiden läheisiltä. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 264 kappaletta. Siun soten alueella on yhteensä viisitoista työ- ja päivätoimintayksikköä. Vastauksia saatiin kaikista yksiköistä.

Kyselyssä pyydettiin asiakkaiden läheisiä antamaan palautetta päivätoimintojen turvallisuudesta, palvelusuunnitelman toteutumisesta, asiakkaan osallisuudesta toiminnan suunnitteluun, yhteistyöstä ja tiedonkulusta työntekijöiden kanssa sekä päivätoiminnan kuljetusjärjestelyistä. Kysymyksiin vastattiin kouluarvosanoilla 4–10.

Palautekyselyn tulokset osoittavat, että asiakkaiden läheiset ovat tyytyväisiä läheisensä saamaan palveluun. Kokonaisuudessaan kaikkien yksiköiden palautteiden keskiarvo oli hyvällä tasolla (ka. 8–9.6), mutta kysymyskohtaisesti yksiköiden välillä oli hajontaa.

Asiakkaiden läheiset arvioivat, että asiakkaalla on turvallista päivätoiminnoissa. Läheiset kokevat, että asiakkaan päivätoiminta on järjestetty palvelusuunnitelman mukaisesti ja asiakas pääsee itse osallistumaan päivätoimintansa suunnitteluun. Pääsääntöisesti asiakkaiden läheiset kokevat työ- ja päivätoiminnan kyyditykset toimivina. Osa kyselyyn vastanneista on kuitenkin kokenut tyytymättömyyttä kuljetusjärjestelyihin kuten kyytien aikatauluihin ja kestoon.

Palautekyselyn tulokset osoittavat, että viestintää ja vuorovaikutusta asiakkaan läheisten ja päivätoiminnan ohjaajien välillä tulisi tehostaa. Läheiset toivoisivat saavansa enemmän tietoa päivätoiminnasta ja toivoisivat pääsevänsä enemmän mukaan suunnittelemaan toiminnan sisältöjä. Saatu palaute osoittaa, että läheiset toivoisivat tiiviimpää yhteistyötä työ- ja päivätoiminnan yksiköiden kanssa.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Niina Vatanen
Puh. 013 330 4526
niina.vatanen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)