Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2024, 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Siun soten potilaat ja asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä hoitohenkilöstön palveluun
04.12.2024

Siun soten potilaat ja asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä hoitohenkilöstön palveluun

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun soten tekemien kyselyjen perusteella potilaiden kokemalla tyytyväisyydellä saamaansa hoitoon ja hoitohenkilöstön työtyytyväisyydellä on selvä yhteys. Tämä käy ilmi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella tehdyssä hoitotyön potilaspalautekyselyssä ja hoitajien työtyytyväisyyskyselyssä. Hoitotyön potilaspalautekysely tehtiin syyskuussa ja hoitohenkilöstön työtyytyväisyyskysely maaliskuussa 2024 osana valtakunnallisia kyselyjä. Hoitotyön potilaspalautekyselyyn vastasi Siun sotessa 2081 potilasta ja asiakasta. Hoitohenkilöstön työtyytyväisyyskyselyyn vastasi 648 hoitohenkilöstön edustajaa. 

Potilaiden ja asiakkaiden tyytyväisyyttä sekä hoitohenkilöstön työtyytyväisyyttä on hyvä tarkastella yhdessä, koska hoitohenkilöstön työtyytyväisyyden sekä hoitotyön laadun välinen yhteys on vahva. Hoitohenkilöstön työtyytyväisyys edistää hoitotyön laatua: kun hoitajat kokevat tyytyväisyyttä työssään, he ovat myös motivoituneempia ja sitoutuneempia työhönsä, mikä näkyy palvelun laadussa. Potilaiden ja asiakkaiden positiivinen arvio hoitohenkilöstön hoidon laadusta vaikuttaa positiivisesti hoitajien työtyytyväisyyteen. Hoitajien työtyytyväisyyteen ja sitä kautta tuotettavan palvelun laatuun vaikuttavat myös kokemus resurssien riittävyydestä, johtamisesta ja yhteistyön toimivuudesta. 

Hoitotyön potilaspalautekyselyn kokonaiskeskiarvo 4,6 asteikolla 1–5

Hoitotyön potilaspalautekyselyn tulosten mukaan Siun soten potilaat ja asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä hoitohenkilöstön palveluun. Syyskuussa 2024 toteutetun hoitotyön potilaspalautekyselyn kokonaiskeskiarvo oli 4,6 asteikolla 1–5 (asteikossa 1 täysin eri mieltä - 5 täysin samaa mieltä). Hoito- ja hoivahenkilöstöön kuuluu tässä kyselyssä erilaisia terveydenhuollon ja kuntoutuksen ammattilaisia. Heitä ovat esimerkiksi lähihoitajat, lääkintävahtimestarit, sairaanhoitajat, kätilöt, fysioterapeutit, toimintaterapeutit, terveydenhoitajat, röntgenhoitajat, laboratoriohoitajat, suuhygienistit ja hammashoitajat. 

Potilaiden ja asiakkaiden positiivisimmat arviot liittyvät hoitohenkilöstön kohteliaisuuteen ja kunnioitukseen, huolelliseen kuuntelemiseen ja ohjaukseen. Kaikkien näiden aihealueiden keskiarvot olivat yli 4,5. Positiivisimmin potilaat ja asiakkaat arvioivat hyvän kohtelun (keskiarvo 4,8) ja yksityisyyden toteutumisesta huolehtimisen (keskiarvo 4,8). Myös sanalliset palautteet ilmaisivat positiivista kokemusta. Tulokset olivat erittäin hyvät potilaspalautekyselyn kaikkien väittämien osalta. Potilaiden ja asiakkaiden kokemus lääkkeen mahdollisiin sivuvaikutuksiin liittyvästä tiedosta jää kuitenkin muita väittämiä matalammaksi (keskiarvo 3,9).

Hoitotyön potilaspalautekyselyllä kerätään tietoa siitä, miten potilaat ja asiakkaat ovat kokeneet hoitotyöntekijöiden tuottaman palvelun hoitotyössä, kuntoutuksessa tai tutkimuksessa. Palautekyselyllä saatavaa tietoa hyödynnetään hoitohenkilöstön osaamisen ja heidän tuottamiensa palvelujen kehittämisessä. 

95 % hoitohenkilöstöstä kokee vuorovaikutuksen potilaiden ja asiakkaiden kanssa mielekkääksi

Hoitajien työtyytyväisyys- ja sitoutuneisuuskyselyn mukaan Siun soten hoitohenkilöstön edustajista 95 % arvioi potilaiden ja asiakkaiden tai heidän omaistensa kanssa käytävän vuorovaikutuksen olevan mielekästä. Tulosten mukaan Siun soten hoitohenkilöstöstä 94,2 % myös arvioi pyrkivänsä osallistamaan potilaat ja asiakkaat hoidon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. 

Maaliskuussa 2024 Siun sotessa toteutetun kyselyn vastausten positiivisuutta on arvioitu laskemalla yhteen ”jokseenkin samaa mieltä” ja ”täysin samaa mieltä” -vastausten prosenttiosuus kaikista vastauksista. Hoito- ja hoivahenkilöstöön kuuluu tässä kyselyssä erilaisia terveydenhuollon ja kuntoutuksen ammattilaisia. Heitä ovat esimerkiksi kätilöt, lähihoitajat, sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, suuhygienistit, hammashoitajat, lääkintävahtimestarit, ensihoitajat, laboratoriohoitajat, röntgenhoitajat, fysioterapeutit, toimintaterapeutit, apuloisosastonhoitajat ja osastonhoitajat.

Hoito- ja hoivatyön laatu näkyi vastauksissa eri tavoin. 94,3 % vastaajista arvioi työskentelevänsä erittäin taitavien hoitajien kanssa, ja 86,5 % koki, että ottaa käyttöönsä näyttöön perustuvia toimintamalleja. Laadun merkitys näkyi myös siinä, että 88 % hoitohenkilöstä koki keskustelevansa kollegojen kanssa, kuinka potilaiden ja asiakkaiden hoitoa voitaisiin parantaa. 

Edellistä tukee myös arvio lähiesihenkilön toiminnasta: 87 % vastaajista arvioi, että lähiesihenkilö viestii potilaiden ja asiakkaiden hoidon laadun olevan tärkein asia työyksiköissä. Positiivista on myös se, että 79,5 % arvioi vastaavansa työvuoronsa aikana sopivasta määrästä potilaita tai asiakkaita, ja 70,9 % arvioi, että heillä on riittävästi aikaa potilaille.  

-    Hoitotyöntekijöiden tuottamassa palvelussa potilaan ja asiakkaan kokemus saamastaan palvelusta on tärkeää, samoin mahdollisuus osallistua oman hoidon suunnitteluun ja toteuttamiseen, sanoo hoitotyönjohtaja Sari Kulokivi.

-    On erittäin positiivista huomata, että kaiken kiireen keskellä hoitohenkilöstö kokee pystyvänsä antamaan riittävästi aikaa potilaille. Myös se on positiivista, että hoitohenkilöstön mielestä he vastaavat sopivasta määrästä potilaita ja asiakkaita. Kuormitus ei tietenkään ole tasaista ja toiminnassa on ajoittaisia kuormitushuippuja. Hoitohenkilöstön kokemus kuitenkin vahvistaa käsitystämme siitä, että potilaiden ja asiakkaiden tarpeisiin pyritään aina vastaamaan, jatkaa Sari Kulokivi.

-    Toivomme potilaiden, asiakkaiden ja hoitohenkilöstön vastaavan aktiivisesti näihin kyselyihin myös tulevaisuudessa, koska saadulla palautteella on merkitystä toiminnan kehittämiseen, toteaa Sari Kulokivi. 

 

 

 

Annetut tiedot perustuvat seuraaviin tutkimuksiin:

 

HoPP, Hoitoyön potilaspalautekysely

Kyselyyn vastasivat Siun sotessa perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, kotihoidon ja asumispalveluiden potilaat ja asiakkaat.
Kysely toteutetaan neljä kertaa vuodessa tehokeräysviikoilla (vk 9, vk 22, vk 35, vk 48). 

Valtakunnallisesti vastaajia oli 9359 kpl, Siun sotessa vastaajia 2081 kpl syyskuussa 2024.

Kansallinen yhteenveto löytyy osoitteesta hoiverke.fi  Hoitotyön potilaspalaute - Hoiverke

NESplus (Nurse Engagement Survey), kansallinen hoitajien työtyytyväisyys- ja sitoutuneisuuskysely 

Vastaajat ovat hyvinvointialueilla työskenteleviä hoito- ja hoivatyöntekijöitä. Vastaajaorganisaatiot kuuluvat hoitotyön kansalliseen vertaiskehittämisen verkostoon (HoiVerKe).

Kysely toteutetaan kerran vuodessa, edellinen kysely tehtiin maaliskuu 2024.

Valtakunnallisesti vastaajia oli yhteensä 12 478 kpl, Siun sotessa vastaajia oli 648 kpl maaliskuussa 2024.

Kansallinen yhteenveto löytyy osoitteesta hoiverke.fi:  Hoitajien työtyytyväisyys - Hoiverke
 

somejako

Hyvinvointialuejohtajien verkosto

Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23

Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.

Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi



Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Omaishoidon uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.

Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)