Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Siun soten laajenevat digitaaliset palvelut avautuivat mobiilisovellukseen
30.05.2024

Siun soten laajenevat digitaaliset palvelut avautuivat mobiilisovellukseen

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue - Siun sote on avannut asiakkaidensa käyttöön uuden mobiilisovelluksen, jonka kautta Siun soten uudet digitaaliset palvelut ovat käytettävissä entistä helpommin. Huhtikuun alussa avatut digitaaliset palvelut ovat tähän mennessä olleet käytettävissä verkkosovelluksen kautta osoitteessa siunsote.fi/digi. Siun sote tulee tiedottamaan tekstiviestillä mobiilisovelluksen käyttömahdollisuudesta niitä asukkaita, jotka ovat antaneet tekstiviestien lähettämiseen luvan potilastietojärjestelmä Mediatrissa.

Digitaalisia palveluja on laajennettu avaamisen jälkeen, ja asiakkaille on avattu ensimmäisessä vaiheessa julkaistujen sairaanhoitajan, fysioterapeutin ja sosiaaliohjaajan chat-palvelujen lisäksi mielenterveys- ja päihdepalvelujen, neuvolapalvelujen sekä pitkäaikaissairauksien viestikanavat. Sovelluksia tullaan hyödyntämään monipuolisesti myös osana Siun soten perinteisiä palveluja, ja asiakkaita voidaan ohjata esimerkiksi täyttämään sähköinen lomake mobiili- tai verkkosovelluksessa tai kirjautumaan etävastaanotolle ammattilaisen kanssa. 


Digitaalisten palvelujen laajentumisen myötä Siun sote luopuu kesäkuussa Omaolo-palvelun käytöstä, eikä Siun soten ammattilaisia tämän jälkeen enää tavoita Omaolon kautta. Pohjoiskarjalaiset voivat jatkossakin hyödyntää omatoimisesti Omaolon valmennuksia, oirearvioita ja tehdä vaikkapa terveystarkastuksen itselleen.


Verkkosovellus säilyy käytössä myös mobiilisovellusten käyttöönoton jälkeen. Mobiili- ja verkkosovelluksissa on tunnistautuneelle asiakkaalle käytettävissä aina samat palvelut. Asiakas voi vapaasti valita eri tilanteissa, minkä sovelluksen kautta käyttää palveluja. Anonyymi asiointi tapahtuu jatkossakin vain verkkosovelluksen kautta.

”Mobiilisovelluksen käyttöönotto tekee digitaalisten palvelujen käyttämisestä huomattavasti aiempaa kätevämpää ja mahdollistaa aidosti paikasta riippumattoman asioinnin. Suosittelemme mobiilisovelluksen käyttöä kaikille, joilla on tähän sopiva laite käytettävissä. ” toteaa Siun soten kehittämisylilääkäri Kristian Taipale.


Siun soten digitaalisiin palveluihin rekisteröityneitä on tähän mennessä jo 2218, ja palvelujen käyttäjiä löytyy kaikista Pohjois-Karjalan kunnista. Palvelussa annetun asiakaspalautteen keskiarvo on 4,7 pistettä 5 pisteestä, eli palvelut on koettu todella hyvin toimiviksi. Keskimääräinen odotusaika on chat-palveluissa ollut 1 minuutti, joten asiakkaat ovat saaneet yhteyden ammattilaisiin merkittävästi nopeammin kuin esimerkiksi takaisinsoittopalveluissa.

”Osalle asiakkaistamme tulee yllätyksenä, että sovelluksessa pääsee nopeasti keskustelemaan erilaisten bottien sijasta oikean terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Olemme saaneet asiakkailta todella myönteistä palautetta, ja toivotamme jatkossa myös kaikki Omaolo-palvelun käyttöön tottuneet asukkaat asioimaan digitaalisiin palveluihin” kertoo digitaalisen sotekeskuksen palveluesihenkilö Elisa Raatikainen.


Hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kehittämistä rahoitetaan osin Suomen kestävän kasvun ohjelmasta (RRP-hanke). Kestävän kasvun hanke on EU-rahoitteinen (Next Generation EU) ohjelmakokonaisuus.

Näin otat mobiilisovelluksen käyttöön ja asioit toisen puolesta

Siun soten mobiilisovelluksen käyttö edellyttää ajantasaisella käyttöjärjestelmällä toimivaa Android- tai iOS-puhelinta. Sovellus on ladattavissa maksutta Applen ja Googlen sovelluskaupoista. Sovelluksen käyttö edellyttää Suomi.fi-tunnistautumista ja palveluun rekisteröitymistä. Suomi.fi -tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Ensimmäisen tunnistautumisen jälkeen sovellukseen voi halutessaan kirjautua pin-koodilla tai sormenjälki- tai kasvotunnistuksella. 

Lapsen tai täysi ikäisen henkilön puolesta asioiminen onnistuu mobiilisovelluksessa yhtä hyvin kuin verkkosovelluksessa, kunhan asiakas käy ensin lisäämässä puolesta asioitavat henkilöt omissa tiedoissaan. Puolesta asiointi onnistuu lisäämisen jälkeen sujuvasti jokaisella käyttökerralla niin kauan kuin valtuudet puolesta asiointiin ovat voimassa.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi



Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Omaishoidon uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.

Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)