Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Puhelinpalveluissa ruuhkaa – jätäthän takaisinsoittopyynnön vain kerran
Artikkelin kuva
26.07.2022

Puhelinpalveluissa ruuhkaa – jätäthän takaisinsoittopyynnön vain kerran

Siun soten terveysasemien puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Takaisinsoitoissa voi tämän vuoksi olla viiveitä. Asiakkaiden toivotaan odottavan kärsivällisesti takaisinsoittoa. Kaikkiin takaisinsoittopyyntöihin vastataan. Puhelut soitetaan siinä järjestyksessä, missä takaisinsoittopyynnöt ovat kirjautuneet järjestelmään.

Myös Päivystysapu 116 117 -palvelussa on ruuhkaa. Päivystysavun numeroon tulee soittaa vain kiireellisissä, päivystyksellisissä sairauksissa ja asioissa. Puhelinpalvelussa annetaan hoito-ohjeita ja neuvontaa sekä arvioidaan, onko henkilön tarpeellista tulla päivystykseen. Päivystysapuun jätettyihin takaisinsoittopyyntöihin vastataan saman päivän aikana.

Useamman takaisinsoittopyynnön jättäminen terveysasemalle tai päivystysapuun ei nopeuta yhteyden saamista, päinvastoin se ruuhkauttaa palvelua entisestään. On tärkeää, että takaisinsoittopyyntö jätetään vain kerran.

- Olemme huomanneet, että takaisinsoittopyyntöjä on saatettu jättää useampia, useammalle terveysasemalle ja vielä mahdollisesti päivystysapuun. Tämä ruuhkauttaa palvelua hyvin paljon. Soitamme takaisin jokaiseen kirjattuun takaisinsoittopyyntöön. Satoja puheluja soitettaessa numeron perusteella ei voi tunnistaa, onko kyseiseen numeroon jo mahdollisesti soitettu aiemmin. Kaikkiin listalla oleviin numeroihin soitetaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että jokainen jättää vain yhden soittopyynnön, Kontiolahden ja Lehmon terveysasemien osastonhoitaja Saija Määttänen muistuttaa.

Terveysasemien puhelinpalvelussa ruuhkaisin päivä on maanantai. Jos asia ei ole kiireellinen, kannattaa terveysasemalle soittaa muuna viikonpäivänä.

- Reseptien uusimisen voi tehdä Omakanta-palvelun tai apteekin kautta. Koronarokotusten ajanvaraus tapahtuu puolestaan numerossa 013 330 2131, aikoja ei voi varata terveysasemien kautta, Määttänen vinkkaa. 

Miten takaisinsoittopyyntö jätetään?

Terveysasemien puhelinpalveluun soittaessa, henkilö voi joko jäädä jonottamaan tai jättää takaisinsoittopyynnön. Jonottamaan jäämistä suositellaan kiireellisissä asioissa tai, jos henkilön puhelinnumero on salainen. Salaiseen puhelinnumeroon takaisinsoittoa ei voida soittaa.

Soittaessa terveysasemalle puhelimesta kuuluu seuraava nauhoite: Soititte terveysaseman puhelinpalveluun. Mikäli asiasi koskee kororokotuksia paina 1. Muutoin jää odottamaan sinua palvellaan jonotusjärjestyksessä. Mikäli asiasi on kiireellinen tai numerosi on salainen, jatka jonotusta. Jos puhelinnumerosi ei ole salainen voitte sulkea puhelimen, takaisinsoittopyyntö on rekisteröitynyt järjestelmään.

- On tärkeää kuunnella nauhoite loppuun. Kun kuulet ”takaisinsoittopyyntö on rekisteröitynyt järjestelmään”, voit sulkea puhelimen. Takaisinsoittopyyntö on tällöin jätetty onnistuneesti ja Siun sote soittaa takaisin heti, kun se on mahdollista, Määttänen sanoo.

Takaisinsoittopyynnön jättämisen jälkeen puhelinta kannattaa seurata tarkasti. Siun soten takaisinsoitto tulee 013-alkuisesta numerosta. Puheluun on tärkeää vastata, koska takaisinsoitto tehdään vain kerran. Tämän jälkeen asiakkaan numero häviää järjestelmästä.

- Jos odotat takaisinsoittoa Siun sotelta, mutta et ole pystynyt vastaamaan puhelimeesi tulleeseen 013-alkuiseen numeroon, kannattaa sinun jättää uusi soittopyyntö Siun sotelle, Määttänen toteaa. 

Yhteispäivystykseen vain kiireellisissä asioissa

Hoidontarpeen kiireellisyys määrittää, mihin olla yhteydessä. Henkeä uhkaavassa tilanteessa on aina soitettava välittömästi yleiseen hätänumeroon 112.

Päivystysavun numero 116 117 on tarkoitettu puolestaan äkillisesti sairastuneille ja loukkaantuneille, joiden tulee saada hoito viimeistään vuorokauden kuluessa sairastumisesta ja hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa.

- Jos voit ottaa hoidon kanssa huomiseen, ei päivystykseen ole tarpeen soittaa. Tällöin kannattaa jättää takaisinsoittopyyntö terveysasemalle ja odottaa yhteydenottoa. Näin päivystyksen ruuhkaa saadaan kevennettyä ja kiireellistä hoitoa tarvitsevat potilaat saavat avun mahdollisimman nopeasti, 24/7-palvelujen palvelupäällikkö Terhi Savolainen sanoo.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Omaishoidon uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)