Siun sote kuva

Ajankohtaista arkisto

Uutisarkistot: 2019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Moniammatillinen tiimityöskentelymalli käyttöön Tohmajärven terveysaseman vastaanotolla 10.3.2020 alkaen
03.03.2020

Moniammatillinen tiimityöskentelymalli käyttöön Tohmajärven terveysaseman vastaanotolla 10.3.2020 alkaen

Uutta moniammatilliseen tiimityöskentelyyn perustuvaa toimintamallia on pilotoitu Kiteen terveysasemalla 13.1.2020 alkaen. Tiimimalliin siirtyy seuraavaksi Tohmajärven terveysasema 10.3.2020 alkaen Kiteen pilotista saatujen positiivisten kokemusten kannustamana. Toimintamallin muutos koskee Tohmajärven terveysaseman hoitajien, lääkäreiden sekä osittain fysioterapeuttien ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastaanottoja. Neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon toimintaan uudistus ei olennaisesti vaikuta.

Siun soten terveysasemien vastaanottotoimintaa on lähdetty kehittämään hoitoon pääsyn nopeuttamiseksi sekä hoidon laadun ja jatkuvuuden parantamiseksi. Tavoitteena on myös tiivistää eri alojen ammattilaisten yhteistyötä. Pilottikunnassa Kiteellä terveysaseman vastaanotolla on työskennelty moniammatillisessa tiimissä tammikuun puolivälistä, ja kokemukset ovat positiivisia.

– Kiteellä uusi toimintamalli on mahdollistanut hoidon aloittamisen jo ensimmäisen yhteydenoton aikana. Tarvittaessa asiakas on voitu ohjata saapumaan vastaanotolle pääsääntöisesti jo samana tai seuraavana päivänä. Hoitoon pääsy on siis nopeutunut huomattavasti. Uudessa toimintamallissa panostetaan myös pitkäaikaissairaiden hoitoon ja heitä voidaan palvella aiempaa yksilöllisemmin, kertoo Kiteen ja Tohmajärven terveysasemien vs. ylilääkäri Juho Kähäri.

Moniammatillinen tiimityöskentelymalli pähkinänkuoressa

Uudessa toimintamallissa asiakkaan asian hoito pyritään aloittamaan heti ja viemään loppuun pääsääntöisesti saman päivän aikana. Moniammatillinen tiimi pyrkii ratkaisemaan asiakkaan ongelman ensikontaktissa.

Kun asiakas soittaa terveysasemalle varatakseen ajan, hänen puheluunsa vastaa sairaanhoitaja. Hoitaja konsultoi tarvittaessa samassa tilassa työskentelevää lääkäriä. Lääkäri puolestaan päättää, antaako hän neuvoja hoitajalle, soittaako itse asiakkaalle vai pyytääkö asiakkaan käymään omalla vastaanotollaan. Sairaanhoitaja voi konsultoida lääkärin lisäksi myös tiimiin kuuluvaa fysioterapeuttia tai mielenterveys- ja päihdepalvelujen ammattilaista.

Uuteen toimintamalliin kuuluu olennaisena osana myös jokaiselle asiakkaalle nimettävä oma yhteyshenkilö. Asiakas saa oman yhteyshenkilönsä nimen ja suoran puhelinnumeron siinä vaiheessa, kun hän soittaa apua tarvitessaan terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran toimintamallin muutoksen jälkeen (Tohmajärvellä 10.3. alkaen). Saatuaan nimetyn yhteyshenkilön asiakas ottaa jatkossa yhteyttä suoraan häneen kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa.

 

Näin toimit Tohmajärvellä 10.3.2020 alkaen:

  • Kun sinulla on tarve asioida terveysasemalla ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen, soita Tohmajärven terveysaseman yleiseen palvelunumeroon, puh. 013 330 2342 (ma–pe klo 8–16). Uuden toimintamallin käynnistyessä puhelut voivat ruuhkaantua, mutta tilanne korjaantuu toiminnan käynnistyttyä kunnolla. Jätä takaisinsoittopyyntö, niin soitamme sinulle vielä saman päivän aikana takaisin. Alkuvaiheessa takaisinsoittojono voi kasvaa niin, että puhelumme voi tulla poikkeuksellisesti vasta klo 16 jälkeen. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita aina suoraan yleiseen hätänumeroon 112.
  • Jokainen vastaanoton asiakas saa oman yhteyshenkilön siinä vaiheessa, kun soittaa apua tarvitessaan terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä terveysasemalle vain saadaksesi oman yhteyshenkilösi tiedot, sillä ne annetaan sinulle ensimmäisellä kerralla, kun asioinnille on tarvetta. Yhteyshenkilösi on terveyden- tai sairaanhoitaja, johon olet jatkossa suoraan yhteydessä kaikissa terveyteesi liittyvissä asioissa. Yhteyshenkilölläsi on oma suora puhelinnumero, johon voit jättää takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8–15.30. Yhteyshenkilösi soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana.
  • Tarvitessasi neuvoja tai apua soita aina ensin terveysasemalle tai omalle yhteyshenkilöllesi ennen kuin menet asemalle paikan päälle.
  • Neuvoloiden, hammas- ja kouluterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä apuvälinepalvelujen puhelinnumerot säilyvät ennallaan. Fysioterapian puhelinnumero muuttuu seuraavasti: Siun soten perusterveydenhuollon fysioterapian keskitetty palvelunumero 013 330 2601 (ma–pe 7.30–15.30) korvaa 10.3.2020 alkaen Tohmajärvellä tähän saakka käytössä olleen fysioterapian puhelinnumeron 013 330 6235.

 

Aiemmin aiheesta:

Kiteen terveysasema edelläkävijänä Siun sotessa: terveysaseman vastaanotolla siirrytään työskentelemään moniammatillisessa tiimissä 13.1.2020 alkaen

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Viestintäpäällikkö
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkosivut)
Mirja Laukkanen
puh. 013 330 4303
mirja.laukkanen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelut)
Nadia Sabour
puh. 013 330 4525
nadia.sabour(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelut)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme:

Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Lue helmikuun 2020 uutiskirje
Tilaa uutiskirje tästä

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)