Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Liperin terveysaseman vastaanottotoimintaa uudistetaan: moniammatillinen tiimityöskentely käynnistyy 5.5.2020
28.04.2020

Liperin terveysaseman vastaanottotoimintaa uudistetaan: moniammatillinen tiimityöskentely käynnistyy 5.5.2020

Uudenlainen moniammatilliseen tiimityöskentelyyn perustuva toimintamalli on ollut käytössä Kiteen terveysasemalla 13.1.2020 alkaen ja Tohmajärven terveysasemalla 10.3.2020 alkaen. Kolmantena terveysasemana tiimimalliin siirtyy Liperi 5.5.2020 alkaen. Toimintamallin muutos koskee Liperin terveysaseman hoitajien, lääkäreiden sekä osittain fysioterapeuttien ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastaanottoja. Neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon toimintaan uudistus ei olennaisesti vaikuta.

Uudistamalla terveysasemiensa vastaanottotoimintaa Siun sote pyrkii nopeuttamaan hoitoon pääsyä sekä parantamaan hoidon laatua ja jatkuvuutta. Uusi toimintamalli myös tiivistää eri alojen ammattilaisten yhteistyötä.

– Kiteeltä ja Tohmajärveltä saadut kokemukset uudesta toimintamallista ovat rohkaisevia. Hoitoon pääsy on nopeutunut merkittävästi lyhyessä ajassa. Tässä toimintamallissa asiakas on keskiössä tavalla, johon emme ole kaikkialla julkisessa terveydenhuollossa tottuneet. Haluamme hyödyntää näitä kokemuksia ja lähteä kehittämään hyväksi todetusta toimintamallista entistä parempaa, kertoo Liperin, Outokummun ja Polvijärven terveysasemien vs. ylilääkäri Raimo Joro.

Moniammatillinen tiimityöskentelymalli pähkinänkuoressa

Uudessa toimintamallissa asiakkaan asian hoito pyritään aloittamaan heti ja viemään loppuun pääsääntöisesti saman päivän aikana. Moniammatillinen tiimi pyrkii ratkaisemaan asiakkaan ongelman ensikontaktissa.

Kun asiakas soittaa terveysasemalle varatakseen ajan, hänen puheluunsa vastaa sairaanhoitaja. Hoitaja konsultoi tarvittaessa samassa tilassa työskentelevää lääkäriä. Lääkäri puolestaan päättää, antaako hän neuvoja hoitajalle, soittaako itse asiakkaalle vai pyytääkö asiakkaan käymään omalla vastaanotollaan. Sairaanhoitaja voi konsultoida lääkärin lisäksi myös tiimiin kuuluvaa fysioterapeuttia tai mielenterveys- ja päihdepalvelujen ammattilaista.

Uuteen toimintamalliin kuuluu olennaisena osana myös jokaiselle asiakkaalle nimettävä oma yhteyshenkilö. Asiakas saa oman yhteyshenkilönsä nimen ja suoran puhelinnumeron siinä vaiheessa, kun hän soittaa apua tarvitessaan terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran toimintamallin muutoksen jälkeen (Liperissä 5.5. alkaen). Saatuaan nimetyn yhteyshenkilön asiakas ottaa jatkossa yhteyttä suoraan häneen kaikissa terveyteen liittyvissä asioissa.

 

Näin toimit Liperissä 5.5.2020 alkaen:

  • Kun sinulla on tarve asioida terveysasemalla ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen, soita Liperin terveysaseman yleiseen palvelunumeroon, puh. 013 330 2251 (ma–pe klo 8–16). Uuden toimintamallin käynnistyessä puhelut voivat ruuhkaantua, mutta tilanne korjaantuu toiminnan käynnistyttyä kunnolla. Jätä takaisinsoittopyyntö, niin soitamme sinulle vielä saman päivän aikana takaisin. Alkuvaiheessa takaisinsoittojono voi kasvaa niin, että puhelumme voi tulla poikkeuksellisesti vasta klo 16 jälkeen. Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita aina suoraan yleiseen hätänumeroon 112.
  • Jokainen vastaanoton asiakas saa oman yhteyshenkilön siinä vaiheessa, kun soittaa apua tarvitessaan terveysaseman ajanvaraukseen ensimmäisen kerran muutoksen jälkeen. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä terveysasemalle vain saadaksesi oman yhteyshenkilösi tiedot, sillä ne annetaan sinulle ensimmäisellä kerralla, kun asioinnille on tarvetta. Yhteyshenkilösi on terveyden- tai sairaanhoitaja, johon olet jatkossa suoraan yhteydessä kaikissa terveyteesi liittyvissä asioissa. Yhteyshenkilölläsi on oma suora puhelinnumero, johon voit jättää takaisinsoittopyynnön arkisin klo 8–15.30. Yhteyshenkilösi soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana. 
  • Tarvitessasi neuvoja tai apua soita aina ensin terveysasemalle tai omalle yhteyshenkilöllesi ennen kuin menet asemalle paikan päälle.
  • Neuvoloiden, hammas- ja kouluterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, fysioterapian sekä apuvälinepalvelujen puhelinnumerot säilyvät ennallaan.

 

Aiemmin aiheesta:

Kiteen terveysasema edelläkävijänä Siun sotessa: terveysaseman vastaanotolla siirrytään työskentelemään moniammatillisessa tiimissä 13.1.2020 alkaen

Moniammatillinen tiimityöskentelymalli käyttöön Tohmajärven terveysaseman vastaanotolla 10.3.2020 alkaen

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Niina Vatanen
Puh. 013 330 4526
niina.vatanen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)