Siun sote kuva

Ajankohtaista arkisto

Uutisarkistot: 2019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Hoitotarvikejakelun uudistamisen taustalla suunnitelmallinen ja määrätietoinen työ
Lähihoitaja Tuija Karhu pakkaa hoitotarvikkeita.
Lähihoitaja Tuija Karhu pakkaa hoitotarvikkeita.
30.09.2020

Hoitotarvikejakelun uudistamisen taustalla suunnitelmallinen ja määrätietoinen työ

Hoitotarvikejakelun uudistaminen tuli ajankohtaiseksi, kun Siun sote perustettiin. Aikaisemmin hoitotarvikejakelu on ollut kuntien terveyskeskusten järjestämää toimintaa. Uudistuksen myötä, hoitotarvikkeisiin liittyvä työ on siirtynyt vaiheittain koko Siun sotea palvelevaan hoitotarvikeyksikköön. Yksikkö on koordinoinut hoitotarvikejakelua sekä ottanut asteittain vastuuta sen kehittämisestä ja toteuttamisesta. Tällä hetkellä hoitotarvikeyksikössä työskentelee palveluesimies, sairaanhoitaja sekä kymmenen lähihoitajaa.

 

Vanha toimintamalli hoitotarvikejakelun osalta vaati päivittämistä. Puutteita oli toimintamallien yhtenäisyydessä, sopimushallinnassa sekä henkilökunnan resursseissa. Hoitotarvikejakelun uudistamisen myötä, asiakkaita pystytään palvelemaan entistä paremmin. Lisäksi hävikin määrä on vähentynyt yhteisten varastotilojen ansiosta. Toiminta on nyt suunnitelmallista ja hyvin organisoitua niin työntekijän kuin myös asiakkaan näkökulmasta. 

 

Muutosprosessi ei kuitenkaan vielä ole maalissa. Muutos on suunniteltu valmiiksi, mutta tekemistä riittää vielä. Vaikka muutosta on saatu aikaan nopeasti, tie ei ole ollut helppo.

- Jos olisin tiennyt, minkälainen vuori tässä täytyy kiivetä, niin olisi saattanut jäädä kiipeämättä. Onneksi huippu oli vähän sumun peitossa ja kaikkia vaaran kohtia ei nähnyt ennalta. Matkan edetessä on osaaminen, ymmärrys ja tieto kasvanut, palveluesimies Heli Heikkinen kuvailee.

 

Uudistukset vaativat totuttelua ja monelle voi olla vaikeaa päästää irti tutusta ja turvallisesta toimintamallista. Muutos voi herättää monenlaisia tunteita, kuten epätietoisuutta ja ihmetystä. Uudistusta on joutunut perustelemaan ja argumentoimaan paljon. Keskittämisellä on terminä usein ikävä sävy, mutta tässä tapauksessa se tarkoittaa nimenomaan laadun lisääntymistä.

 

- Onhan tämä vaatinut paljon ohjeistusta, opastusta ja koulutusta. Me pyrimme toimimaan niin, että on yhtenevät ohjeet ja pyrimme miettimään aina asiakkaan parasta, inkontinenssihoitaja Sari Tillonen kertoo.

- Pian kuitenkin huomattiin, että me huolehdimme todella hoitotarvikkeiden tilaamisesta, kirjaamisesta ja toimittamisesta. Näin ollen, monen huoli osoittautui turhaksi. Huomattiin, miten paljon se vapautti yksiköissä työntekijöiden aikaa itse hoitotyöhön, Heli jatkaa.

 

Siun soten strategia korostaa kotiin vietäviä palveluita ja siihen hoitotarvikejakelun uudistuskin tähtää. Uudistetulla toiminnalla pyritään siihen, että asiakas pystyisi hoitamaan itseään hyvin kotona ja sairaus pysyisi hyvässä hoitotasapainossa. Hoitotarvikejakelu on nyt yksi osa asiakkaan hoitoa. Tavoitteena on tehdä entistä enemmän yhteistyötä hoitavien tahojen kanssa ja tukea näin asiakkaan kokonaisvaltaista hoitoa.

 

Lähihoitaja työskentelee tietokoneella.

Lähihoitaja Anja Kinnarinen työn touhussa. Kuvat: Antti Pitkäjärvi.

 

Motivaation lähteenä todellinen tarve muutokselle

 

Suuret muutokset eivät tapahdu itsestään, vaan vaativat aina sitoutumista, motivaatiota ja oikeanlaista asennetta. Periksiantamaton luonne sekä argumentaatiotaidot ovat keskiössä, kun muutosta viedään eteenpäin. Työntekijöiden motivaation lähde uudistukselle on selkeä: muutokselle on ollut todellinen tarve. Hoitotarvikeyksikössä on ollut kirkas tavoite, mitä kohti on jo edetty ja edetään yhä yhdessä. Uudistusprosessissa motivoi myös se, että uudistus on asiakkaan parhaaksi tähtäävää toimintaa. Asiakkaat saavat nyt entistä paremmin yhteyttä, apua ja neuvoja.

 

- Ainahan toimintaa on mukava lähteä kehittämään. Palautteetkin kertoivat, että muutokselle oli tarvetta. Toiminnalta puuttui aikaisemmin selkeä suunta ja työmäärä oli valtava, Lähihoitaja Eija Asikainen muistelee.

- Muutoksessa tarvitaan ehdottomasti neuvottelutaitoja. Muutosta joudutaan perustelemaan ja pitää saavuttaa lopputulos, mihin asiakas on tyytyväinen, Sari pohtii.

 

Onnistuneen muutosprosessin taustalla on suunnitelmallinen työ, jota on viety määrätietoisesti eteenpäin. Tiedolla johtaminen ja palautteen hyödyntäminen ovat olleet avainasemassa. Nopeat ja korjaavat siirrot takaavat sen, että muutokset etenevät jouhevasti. Suurissa muutosprosesseissa huolellinen taustatyö on kaiken a ja o.

- Ensiksi tulee selvittää, mikä on nykytilanne ja toiseksi luoda visio siitä, mitä kohti ollaan menossa. Tämän jälkeen tulee nuotittaa matka: mitä täytyy tehdä, että tuohon tilanteeseen päästään. Kun on hyvä suunnitelma, muutosta on helpompi lähteä toteuttamaan, Heli kertoo luottavaisesti.

 

Iso toimintamallin muutos vaatii rohkeaa, motivoitunutta ja kehitysmyönteistä henkilökuntaa. Työntekijöiden tulee sietää keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. Muutostyö on ollut ajoittain hyvinkin raskasta.

- Tässä yksikössä on ollut mielettömät työntekijät. Se on ollut välttämätöntä näin ison muutoksen toteuttamisessa, Heli kiittelee.

Myös organisaation tarjoamalla tuella on ollut suuri rooli muutosprosessissa.

- Tämmöisessä muutoksessa on erittäin tärkeää, että on leveät hartiat taustatukena. Kiitos kuuluu koko Siun soten organisaatiolle. Johdon tuki on vahvasti ollut taustalla viemässä prosessia eteenpäin. On ison organisaation etu, että tällaisia uudistuksia voidaan tehdä. Olemme tehneet myös äärettömän hyvää yhteistyötä eri tahojen kanssa. Iso kiitos myös terveyskeskusten henkilökunnalle, asiantuntijahoitajille sekä logistiikalle, Heli kuvailee kiitollisena.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Viestintäpäällikkö
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkosivut)
Mirja Laukkanen
puh. 013 330 4303
mirja.laukkanen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelut)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelut)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija, ma.
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 4526
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme:

Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Lue lokakuun 2020 uutiskirje
Tilaa uutiskirje tästä

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)