Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Asiakkaat ovat tyytyväisiä ikäihmisten palveluihin – kouluarvosanaksi 8½
Kuva: Siun sote/ Antti Pitkäjärvi
Kuva: Siun sote/ Antti Pitkäjärvi
16.02.2022

Asiakkaat ovat tyytyväisiä ikäihmisten palveluihin – kouluarvosanaksi 8½

Siun soten ikäihmisten toimialueella tehtiin jälleen loppuvuodesta 2021 asiakastyytyväisyyskyselyitä. Asiakastyytyväisyyttä kysyttiin kotihoidon ja asumispalvelujen asiakkailta ja heidän omaisiltaan sekä terveyskeskussairaalan potilailta. Lisäksi asiakastyytyväisyyttä selvitettiin omaishoidontuen ja turvapalveluiden asiakkailta.

Kyselyssä pyydettiin antamaan kouluarvosana palvelulle asteikolla 4–10. Kaikkien palveluiden keskiarvot liikkuivat hyvän (8) ja kiitettävän (9) välillä. Terveyskeskussairaalan potilaat ja turvapalveluja käyttävät asiakkaat antoivat palveluille kouluarvosanaksi 9- eli 8,7. Vuonna 2020 toteutetussa kyselyssä arvosana oli täsmälleen sama. Terveyskeskussairaalassa kyselyyn vastasi 33 potilasta ja turvapalvelujen käyttäjiä oli mukana kyselyssä 84.

Asumispalvelujen arvosana parantunut

Asumispalvelujen ja kotihoidon asiakkaille ja omaisille suunnatussa kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan asiakasmaksuihin ja erilaisiin etuuksiin liittyvää ohjausta ja neuvontaa, arjen toimintoihin kuten ruokailuun, liikkumiseen ja hygienian hoitoon sekä liikuntaan, ulkoiluun ja harrastuksiin saatua tukea. Palautetta kysyttiin myös omahoitajuudesta, asuinympäristöstä ja henkilökunnan toiminnasta, kuten ystävällisyydestä, kuuntelemisesta ja asiakkaan kanssa vietetystä ajasta.

Kotihoidon asiakkailta kysyttiin lisäksi ateriapalveluista, tasapainon, ravitsemuksen ja kaatumisalttiuden testaamisesta sekä kotona asumisen turvallisuusasioista kuten apuvälineistä, paloturvallisuudesta ja turvavälineistä.

Asumispalveluissa asiakastyytyväisyys on parantunut edelliseen kyselyyn verrattuna. Vuoden 2021 kyselyssä asumispalvelut saivat arvosanaksi 8 ½, kun omaiset antoivat palvelun arvosanaksi 8,6 ja asukkaat 8,4. Edellisvuonna toteutetussa kyselyssä arvosanat olivat hieman alemmat. Omaiset antoivat silloin palvelulle arvosanaksi 8,4 ja asukkaat 8,1. Asumispalveluissa asiakastyytyväisyys kyselyyn osallistui 212 asiakasta ja 275 omaista.

Kotihoidossa asiakastyytyväisyys on pysynyt ennallaan. Kyselyyn osallistuneet kotihoidon asiakkaat antoivat palvelulle arvosanaksi 8,5, kun edellisvuonna luku oli 8,4. Omaiset puolestaan antoivat kotihoidon arvosanaksi loppuvuoden kyselyssä 8,2, kun edellisvuonna arvosana oli 8,3. Kyselyyn osallistui 300 kotihoidon asiakasta ja 265 omaista.

- Jännittyneenä odottelin tuloksia, koska takana on kaksi koronavuotta ja ne ovat luonnollisesti vaikuttaneet meihin kaikkiin. Tulos oli upea, saavutimme strategisen tavoitteen, joka oli kouluarvosanalla sanoen 8 tai enemmän. Nöyrä kiitos henkilöstölle, että kaiken paineen keskellä on edelleen voitu ja jaksettu paneutua meidän tärkeimpään asiaamme, vanhusten hoivaan, hoitoon ja hyvinvointiin. Siitähän tulos kertoo. Kiitos myös kaikille vastaajille. Tästä on meidän hyvä jatkaa toimintojemme kehittämistä, Siun soten ikäihmisten palvelujen toimialuejohtaja Eija Rieppo sanoo.

Omaishoitajilta kiitosta neuvonnasta ja ohjauksesta

Omaishoidontuen piirissä oleville omaishoitoperheiltä palautetta kysyttiin ohjauksesta ja neuvonnasta, tiedon tarpeesta, vapaajärjestelyistä, palvelusetelistä, kriisitilanteiden järjestelystä, omaishoitajana jaksamisesta ja henkilökunnan toiminnasta, kuten ystävällisyydestä ja tuesta.

Kysely lähetettiin noin 400 omaishoitajalle ja -hoidettavalle. Kyselyyn vastanneista suurin osa hoiti ikääntynyttä omaistaan.

- Suurin osa vastaajista koki saaneensa oikea-aikaista ohjausta ja neuvontaa. Tämä oli ilahduttava palaute ja kertoo siitä, että tavoitamme omaishoitajat. Vastausten perusteella huolta herätti se, että kolmannes vastaajista kertoi, ettei ollut käyttänyt omaishoidon tuen lakisääteisiä vapaitaan. Suurimpana syynä pitämättömiin vapaisiin oli se, ettei hoidettava halunnut lähteä pois kotoaan. Jatkossa meidän on kiinnitettävä tähän erityistä huomiota. Tällä hetkellä olemme pyrkineet vastaamaan tähän lisäämällä kiertäviä perhehoitajia, arjen tukipalvelujen palvelujohtaja Marke Varis kertoo.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Niina Vatanen
Puh. 013 330 4526
niina.vatanen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)