Ajankohtaista sivun pääkuva

Uutisarkisto 2021

Uutisarkisto 2021

Sisältöjulkaisija

angle-left Päivystykseen vai terveysasemalle?
Kuva: Antti Pitkäjärvi
Kuva: Antti Pitkäjärvi
15.06.2021

Päivystykseen vai terveysasemalle?

Happi loppuu ja sydämestä puristaa. Punkki löytyy kiinnittyneenä kainaloon. Kirves osui polveen. Kuume on korkealla ja olo heikko. Ripuli iski ja sairauslomalappu pitäisi saada. Lonkkaan koskee ja kävely on hankalaa.

Minkä vaivan kanssa pitää ottaa yhteys omaan terveysasemaan ja milloin täytyy lähteä päivystykseen?

 

– Nyrkkisääntö on, että omalla terveysasemalla hoidetaan tavallinen kuume ja flunssa, pitkittyneet lonkkakivut ja selkäkivut ja muut pitkäaikaiset vaivat, reseptien uusinnat ja sairausloma-asiat. Terveysasemat palvelevat arkisin 8-16 välisenä aikana, Nurmeksen, Lieksan ja Kiteen terveysasemat palvelevat myös osin iltaisin ja viikonloppuisin, aukioloajat voi tarkistaa Terveysasemien vastaanotot - siunsote.fi Ja aina ennen terveysasemalle saapumista tulee ottaa yhteyttä puhelimitse, moni asia ja vaiva hoituu jo puhelimessa, kertoo palvelupäällikkö Johanna Ahvalo.

Siun soten terveysasemien vastaanotossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Asiakkaita pyydetään odottamaan kärsivällisesti takaisinsoittoa, sillä odotus johtaa todennäköisemmin nopeampaan palveluun pääsyyn kuin uusi yhteydenotto.

– Päivystykseen puolestaan tullaan numeroihin 112 tai 116117 soiton ja ohjeistuksen jälkeen kiireellisissä asioissa tai lähetteellä. Soittamatta päivystykseen ei siis pidä tulla. Päivystykseen tulon vaativia asioita ovat esimerkiksi aivohalvausoireet, tajunnantason häiriöt, voimakas rintakipu, rytmihäiriöt, hengitysvaikeus, runsaasti vuotava haava, tapaturma, murtuma, voimakas nenäverenvuoto tai vatsakipu, sietämätön äkillinen kipu, mielenterveyshäiriö, voimakas allerginen reaktio tai äkillinen yleistilan lasku, listaa ylihoitaja Petteri Hakkarainen.

Hän muistuttaa, että numerossa 116 117 päivystysavun hoitajat antavat ohjausta ja neuvontaa puhelimitse ympäri vuorokauden. Myös netissä omaolo.fi-osoitteessa voi tehdä oirearvioita ja toimia annettujen ohjeiden mukaan. Omaolo on kansallinen digipalvelu, joka auttaa arvioimaan hoidon tai palvelun tarvetta. Omaolon käyttäminen on turvallista ja sieltä saa oikeaa tietoa ilman googlettamista. Omaolo-palvelu on määritelty lääkinnälliseksi laitteeksi ja se on stardardoitu.

Henkeä uhkaavassa tilanteessa soita yleiseen hätänumeroon 112. Jos et voi soittaa, ota yhteys tekstiviestillä hätäkeskukseen Pohjois-Karjalan alueella puh. 040 751 7816.

Palvelu ajoittain ruuhkaista

Vuosittain yhteispäivystyksessä Joensuussa käy noin 60 000 potilasta eli noin 165 potilasta päivittäin. Puheluita tuli vuonna 2020 noin 70 000 kappaletta. Tammi-toukokuun perusteella ennuste vuodelle 2021 on 109 000 puhelua. Päivystyksen tarve vaihtelee päivittäin ja tunneittain, mikä voi aiheuttaa ajoittaista palvelun ruuhkautumista. Aika vastaanotolle pääsyyn päivystyksessä vaihtelee riippuen muista potilaista ja potilaiden kiireellisyydestä. Vuonna 2019 keskimääräinen jonotusaika päivystyksessä vastaanotolle oli tunti ja 20 minuuttia.

– Sairaanhoitaja arvioi päivystykseen tulevien potilaiden kiireellisyyden eli tekee niin sanotun triagen. Siinä on neljä kiireellisyyskategoriaa. Päivystyksessä potilaat hoidetaan aina kiireellisyysjärjestyksessä, ei saapumisjärjestyksessä. Tarvittaessa hoitoon voidaan ohjata myös muuhun palveluun, jossa vaiva on paremmin hoidettavissa kuin päivystyksessä, muistuttaa Hakkarainen.

– Päivystyksen ruuhkautumiseen vaikuttaa myös esimerkiksi potilaiden kotiutus sekä jatkohoitopaikkojen saaminen. Päivystyksestä potilas lähtee pääsääntöisesti kotiin, vuodeosastolle tai terveyskeskukseen. Varsinkin nyt kesän aikana osa hoitosoluista maakunnassa on kiinni ja joillakin osastoilla vuodepaikkojen määrää on supistettu. Se pitkittää potilaan läpimenoaikaa meillä päivystyksessä ja aiheuttaa ruuhkaa, Petteri Hakkarainen kertoo.

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2023, 2022, 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:

Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:

Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta 

Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista. 

Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta

Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi. 

Omaishoidon uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.

Perhekeskusten terveiset

Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.

Työkykyohjelman uutiskirje

Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.

Uutiskirjeiden tietosuojaseloste (pdf)