Psykologi Sampsa: Mielen­kiin­toinen työ ja hyvä työyh­teisö

Psykologi Sampsa Virrasta on sanottu, että hän on maltil­linen, perus­teel­linen ja lämpi­mästi kohtaava ammat­ti­lainen, joka osaa katsoa asioita perus­vink­keliä laajem­masta näkö­kul­masta. Määri­telmä saa hänet itse hymäh­tä­mään tyyty­väi­senä.
Juuri rauhal­li­suus, harkit­se­vuus ja inhi­mil­linen ote piirtyvät vahvasti esiin, kun Sampsa kertoo työstään, urapo­lus­taan ja työar­jes­taan Tohma­jär­vellä ja Pohjois-Karja­lassa. Hänen tarinansa on hyvä esimerkki siitä, miten ja miksi julkisen sektorin koulup­sy­ko­login työ voisi olla monelle psyko­lo­gille merki­tyk­sel­linen ja mielekäs valinta.
“Koulup­sy­ko­login työ olikin jotakin ihan muuta kuin olin ajatellut. Se on moni­puo­lista, joustavaa ja muovautuu tekijänsä mukaan. Se sisältää oppi­mis­pulmia, tunne-elämän haasteita, arvioin­teja ja välillä isom­piakin huolia psyyk­ki­sestä voinnista,” Sampsa tiivistää.
Koulup­sy­ko­login työ Siun sotessa on Sampsalle sitä: sopivaa, merki­tyk­sel­listä ja inhi­mil­listä.
“Tykkään psyko­login työstä. Oli kyse tutki­muk­sista tai tera­peut­ti­sesta työs­ken­te­lystä, merki­tyk­sel­listä on mahdol­li­suus tehdä työtä amma­til­li­sesti perus­tel­lulla tavalla. Koen, että voin tehdä työtä niin kuin pidän sen itse perus­tel­tuna tutki­mus­tiedon ja lapsen, nuoren tai perheen edun näkö­kul­masta.”

Psyko­lo­giksi Pohjois-Karjalaan?

Katso avoimet työpaik­kamme! Psykologi, POhjois-Karjala

Harjoit­te­lusta urapo­lulle

Sampsan tie Pohjois-Karjalan hyvin­voin­tialue – Siun sotelle alkoi jo opis­ke­luai­kana. Hän teki Siun sotessa viiden kuukauden mittaisen harjoit­telun, ja vaikka vaki­tuinen työ ei auennut suoraan samasta paikasta, suosi­tukset veivät eteenpäin Siun sotessa.
“Suosi­tusten kautta päädyin töihin nuori­sop­sy­kiat­rialle,” hän kertoo.
Vuosien varrella Sampsa on työs­ken­nellyt nuori­sop­sy­kiat­rian osastolla, polikli­ni­kalla ja tehoa­vossa. Siun sotessa hän on ollut töissä yhteensä viitisen vuotta. Viimei­simmät kaksi ja puoli vuotta hän on työs­ken­nellyt koulu- ja neuvo­la­toi­minnan psyko­lo­gina Tohma­jär­vellä.
“Joskus ajattelin, että en missään nimessä halua työs­ken­nellä nuorten kanssa. Ajattelin, että aikuis­puoli olisi se minun juttuni. Mutta näin se mieli muuttuu.”

Tohma­jär­vellä sopivan kokoinen työyh­teisö

Sampsan pääty­minen psyko­lo­giksi Tohma­jär­velle ei ollut suun­ni­teltua.
“Hain ihan toista paikkaa, jota en saanut. Mutta Tohma­jär­vellä oli paikka auki ja se vain jotenkin loksahti.“
Eikä hän ole katunut valin­taansa, vaan näkee siinä monia posi­tii­visia asioita. Tohma­jär­vellä työs­ken­te­lyssä Sampsa arvostaa erityi­sesti suosi­tusten mukaisia eli kohtuul­lisia oppi­las­määriä.
“Se lisää työhy­vin­vointia. Lisäksi työyh­teisö on tiiviimpi. Olen saanut myös joustoa psyko­te­ra­piao­pin­toi­hini.“
Pienem­mällä paik­ka­kun­nalla työ tuo myös pidemmän aikavälin amma­til­lisen näkö­kulman.
“Kun olet pitkän ajan saman lapsen tai nuoren ja perheen tukena, on kiva nähdä kasvua ja kehitystä.“
Aluksi Sampsaa mieti­tytti, tuleeko Tohma­jär­vellä koulup­sy­ko­login työssä vastaan riittävän haastavia tapauksia. Huoli osoit­tautui turhaksi.
Tohma­jär­vellä psyko­lo­gina Sampsa tekee tiivistä yhteis­työtä erikois­sai­raan­hoidon kanssa. Osa asiak­kaista voi siis peri­aat­teessa kuulua erikois­sai­raan­hoidon piiriin, mutta käytän­nössä asiat ratkais­taan jous­ta­vasti.
“Jos perhe ei pääse helposti Joen­suuhun erikois­sai­raan­hoidon pariin, minä voin tavata heitä koululla. Hoito­vastuu on erikois­sai­raan­hoi­dolla, mutta yhteistyö on mutka­tonta.“
Kaiken keskiössä on lapsen ja nuoren etu.
“Vaih­toehto olisi usein se, että heillä ei ole juuri mitään tukea, jos esimer­kiksi tapaa­mis­mah­dol­li­suuksia on todella harvoin. Silloin asiat helposti kärjis­tyvät.“
Sampsaa pyydetään tekemään tutki­muksia ja arvioin­teja myös muille Siun soten alueille.
“Ne ovat sellaisia, joissa minulla on erityis­osaa­mista.”

”Koen, että työtäni arvos­te­taan”

Arvos­tuksen kokemus syntyy Sampsalle arjessa pienistä ja konkreet­ti­sista asioista. Hän kokee saavansa palau­tetta niin esihen­ki­löiltä, työka­ve­reilta kuin perheil­täkin.
“Koen, että työtäni arvos­te­taan. Vanhem­milta tulee hyvää palau­tetta, samoin koululta ja esihen­ki­löiltä. Pitää muistaa, että aina ei voi onnistua, mutta huonoa palau­tetta on tullut tosi vähän.“
Vaikka työ on itse­näistä, Sampsa ei koe olevansa yksin. Psyko­lo­gien välinen yhteistyö Siun sotessa on hänen mukaansa toimivaa ja helppoa. Tärkeintä on tunne siitä, että apua voi pyytää keneltä tahansa.
“Koen, että voin ottaa yhteyttä kehen vaan, kysyä neuvoa tai nimetöntä konsul­tointia. Lisäksi konsul­tointi erikois­sai­raan­hoidon kanssa onnistuu hyvin.”

Kaksi mahtavaa työyh­teisöä

Sampsa työs­ken­telee perhe­neu­volan tiimissä ja osana oppi­las­huoltoa. Asiakkaat ovat lapsia ja nuoria aina päiväkoti-ikäisistä lukio­lai­siin. Päivät täyttyvät oppi­mis­tut­ki­muk­sista, arvioin­neista ja tera­peut­ti­sesta työs­ken­te­lystä.
Sampsalle työssä viih­ty­minen syntyy pitkälti ihmisistä ympärillä. Tohma­jär­vellä hän kokee olevansa osa kahta työyh­teisöä: perhe­neu­volaa ja koulun arkea. Työka­ve­reissa parasta on Sampsan mukaan huumori, myös musta huumori, joka kuitenkin pysyy hyvän maun rajoissa.
“Molem­missa työyh­tei­söissä minut otettiin hyvin vastaan. Jutellaan muutakin kuin työasioita ja meillä on hauskaa.“
Hyvä työil­ma­piiri ei ole itses­tään­sel­vyys, ja Sampsa arvostaa konflik­ti­tonta työarkea.
Hän nostaa esiin myös esihen­ki­lö­työn merki­tyksen.
“Esihen­ki­löni Mikko soittelee ja kysyy kuulu­misia tai tulee käymään. On kiva, että on toisen mielessä. Ne on pieniä juttuja, mutta ne merkit­sevät.”

Oman kalen­terin herra

Koulup­sy­ko­login työ tarjoaa Sampsalle myös vapautta ja jous­ta­vuutta. Hän vastaa itse kalen­te­ris­taan ja voi vaikuttaa työpäi­vien rytmiin.
“Voin päättää, teenkö aamu­päi­vällä asia­kas­ta­paa­misia ja ilta­päi­vällä kirjal­lisia töitä tai toisin päin.“
Joustot mahdol­lis­tavat myös arjen ja työn yhteen­so­vit­ta­misen.
“Jos on omia menoja, työt saa järjes­ty­mään.“
Etätyötä hän tekee tarpeen mukaan, lähinnä kirjal­listen töiden parissa.
“Kotona työs­ken­tely ei ole minun vahvuu­teni ja tiedostan sen. Keskit­ty­mi­seni ei riitä siihen.”

Elämän­ko­kemus osana amma­til­lista ymmär­rystä

Psyko­lo­giksi kasva­minen ei ollut Sampsalle suora­vii­vainen tai siloteltu tarina. Kiin­nostus ihmis­mie­leen on kuitenkin kulkenut mukana pitkään, jo ennen opintoja. Osin myös elämän varjoi­sam­pien vaiheiden kautta.
“Minulla on ollut aina kiin­nostus filo­so­fiaan, ja sitä kautta psyko­lo­giaan. Minua kiin­nostaa, miten ihmisen mieli toimii silloin kun se sairastuu ja millainen se on parhaim­mil­laan. En ollut ala- ja yläas­teella tai lukiossa mitenkään hyvä oppilas. Menin sieltä missä aita oli matalin. En esimer­kiksi kirjoit­tanut yliop­pi­las­kir­joi­tuk­sissa psyko­lo­giaa, koska se olisi vaatinut liikaa lukemista.“
Nuoruus ja varhai­sai­kui­suus veivät Sampsaa pitkään toiseen suuntaan.
“Olin yhdeksän vuotta suoraan sanottuna päih­deon­gelman pohjalla. Tieni vei kohti isompaa päih­deon­gelmaa ja rikol­listen maailmaa.“
Juuri näiden koke­musten kautta kiin­nostus ihmisen mieleen sai uuden­laista syvyyttä.
“Ehkä sekin vahvisti kiin­nos­tusta. Nyt olen psyko­lo­gina asia­kas­pöydän toisella puolella. Elämän­ko­ke­musta on.“
Sampsa ei roman­tisoi menneitä, mutta tunnistaa niiden merki­tyksen nykyi­sessä työssään.
“Kun vaikeasta asiasta pääsee eteenpäin ja saa sen kään­nettyä vahvuu­deksi, niin siitä selviää.”