Uudistetulla hankintamenettelyllä kohti laadukkaampaa palvelua henkilöliikenteen kuljetuspalveluissa - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Uudistetulla hankintamenettelyllä kohti laadukkaampaa palvelua henkilöliikenteen kuljetuspalveluissa
Siun soten järjestämän henkilöliikenteen kuljetuspalvelut kilpailutettiin kevään 2019 aikana dynaamisena hankintana. Kilpailutus kattoi vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset, kuten työ- ja päivätoimintakuljetukset, päiväkuntoutuskuljetukset sekä terveydenhuollon kiireettömät potilaskuljetukset. Uudenlaisen hankintamallin taustalla vaikuttivat kokemukset liikennepalvelulain uudistuksen tuomista muutoksista. Hankinnassa haluttiin myös osallistaa asiakkaat ja autoilijat aiempaa paremmin suunnitteluun.
Käyttäjät mukana hankinnan suunnittelussa
Hankinnan suunnittelu käynnistyi tammikuussa 2019 moniammatillisen työryhmän yhteistyönä. Kuljetuspalveluita käyttävien asiakkaiden näkökulma pyrittiin ottamaan suunnittelutyössä huomioon heti alkuvaiheessa. Työryhmän työskentelyyn osallistui kolme kunnallisten vammaisneuvostojen nimittämää kokemusasiantuntijaa. Lisäksi kaikissa Siun soten jäsenkunnissa järjestettiin asiakastilaisuudet.
– Asiakastilaisuuksissa saimme kuljetuspalvelun käyttäjiltä arvokasta palautetta, kuljetuskokemuksia ja kehitysideoita suunnitelmien tueksi. Nämä tilaisuudet myös dokumentoitiin tarkasti suunnitteluaineiston osaksi, kertoo Kristiina Räsänen Siun soten vammaispalveluista.
Laadullisiksi avaintekijöiksi kuljetuspalveluiden hankinnalle määriteltiin luotettavuus, kuljettajan ammatillisuus sekä asiakaspalvelu. Onnistunut kuljetuspalvelun käyttö edellyttää hyvää yhteistyötä toimijoiden välillä, mutta suuri vastuu palvelutapahtuman onnistumisesta on myös palvelun käyttäjällä itsellään. Tilausaika vaatii asiakkaalta ennakointia ja tilaustietojen antaminen tarkkuutta.
– Asiakkaidemme kokemukset kuljetuspalveluista ovat keskimäärin hyvällä tasolla ja palvelujen kokonaisuutta on kehitetty asiakaskyselystä saadun palautteen mukaisesti. Tilausaikaa on saatu lyhennettyä puolella tunnilla ja lisäksi asiakkaille tarjotaan lisäpalveluna asiointiaikaa kuljetuspalvelumatkoilla, lisää Räsänen.
Dynaamisella hankinnalla joustavuutta liikennöitsijöille
Liikennepalvelulain uudistuminen 1.7.2018 vaikutti myös lakisääteisten henkilöliikenteen kuljetuspalveluiden järjestämiseen. Lain muutos poisti säätelyn taksien hinnan, päivystyksen ja asemapaikkojen osalta. Muutos on aiheuttanut huolta kuljetuspalveluiden saatavuudesta. Hankintaprosessissa onkin pyritty parantamaan hankinnan ehtoja liikennöitsijöiden kiinnostuksen lisäämiseksi.
– Lakimuutoksesta aiheutuvan päivystysvelvoitteen poistumisesta huolimatta 2/3 liikennöitsijöistä on ilmoittanut halukkuudestaan hoitaa myös päivystysaikaisia Siun soten henkilökuljetuksia, kertoo logistiikkasuunnittelija Satu Immonen Siun soten logistisista palveluista.
Dynaamiseen hankintajärjestelmään ilmoittautui syyskuun loppuun mennessä noin 110 liikennöitsijää reilun 170 ajoneuvon voimin. Hankintamenettely toimii kaksivaiheisesti. Hankintaan ilmoittautumisen ja hyväksytyksi tulon jälkeen hankintamenettelyssä mukana olevat liikennöitsijät voivat laajentaa tarjontaa. Hankinta on siten sidottu osallistujien, mutta ei autojen osalta.
Asemapaikkamäärittelyn poistumisen myötä ajoneuvoja voidaan hyödyntää koko Siun soten toiminta-alueella. Tämän toivotaan auttavan autojen riittävyyteen yhdessä keskitetyn matkojen välityksen kanssa. Henkilöliikenteen kuljetuspalvelujen tilaus- ja välitystoiminta on keskitetty Pohjois-Karjalan Matkojenyhdistelykeskukselle jo 12 Siun soten jäsenkunnan alueella.
Henkilöliikenteen kuljetuspalveluiden hankinnasta järjestettiin liikennöitsijöille omat tilaisuudet viime kevään aikana. Dynaaminen hankintajärjestelmä on täysin sähköinen hankintamenettely. Kuljetusten välittäminen järjestelmään osallistuneille alkoi lokakuun alusta ja hankintajärjestelmä on voimassa 30.06.2023 asti.
– Hankinnan tavoitteena on parantaa kuljetuspalvelujärjestelmän laatua, kasvattaa automäärää, kehittää kyytien yhdistelyä, lisätä toiminnan selkeyttä ja läpinäkyvyyttä sekä yhteistyötä liikennöitsijöiden kanssa, tiivistää Immonen.
Asiakkaiden näkökulmasta tehokkaan seurannan vahvistaminen on merkittävässä asemassa. Keskitetyllä kyydinvälitysjärjestelmällä voidaan seurata tilaustapahtumia ja toteumaa. Toimivalla seurannalla voidaan siten parantaa palvelua ja ehkäistä riskejä.
Seuraava asiakaskysely keväällä 2020
Henkilöliikenteen kuljetuspalveluista tehtiin asiakaskysely vuosi sitten. Kevään 2020 aikana tehdään uusi laajamittainen kuljetuspalveluihin liittyvä asiakastyytyväisyyskysely. Kysely toteutetaan jälleen yhteistyössä Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistyksen kanssa ja tuloksista järjestetään asiakastilaisuudet kunnissa.
– Haluamme kiittää kuljetuspalveluasiakkaitamme, liikennöitsijöitä sekä kaikkia muita yhteistyötahoja, jotka ovat olleet mukana uuden hankinnan valmisteluissa. Olemme uuden äärellä ja toivomme joustavaa yhteistyötä myös jatkossa, Räsänen kiittää.
Tietoa kuljetuspalveluista asiakkaille löytyy sivuilta:
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Tammikuun 2025 uutiskirje
- Joulukuun 2024 uutiskirje
- Marraskuun 2024 uutiskirje
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.