Mielipiteet palveluista jakautuivat Siun soten asukaskyselyssä – asukkailta kiitosta osaavalle henkilöstölle - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Mielipiteet palveluista jakautuivat Siun soten asukaskyselyssä – asukkailta kiitosta osaavalle henkilöstölle
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue - Siun sote toteutti vuosittaisen asukaskyselyn marras-joulukuussa. Kyselyllä kartoitettiin asukkaiden näkemyksiä Siun soten palveluista. Kysely toteutettiin uudenlaisella Polis-osallistumisalustalla. Kyselyn tarkoituksena oli tuoda yhteen joukko ihmisiä yhteisen asian äärelle ja mahdollistaa valitun aiheen käsittely sekä mielipiteiden jakaminen rakentavalla tavalla. Kyselyn tuloksia hyödynnetään Siun soten palvelujen kehittämisessä.
Asukkaiden mielipiteitä kartoitettiin alustalla esitetyillä väitteillä, joista vastaajat pystyivät olemaan samaa tai eri mieltä sekä ohittamaan väitteen. Väitteet käsittelivät laajasti Siun soten palveluja. Kyselyyn osallistui 745 asukasta, jotka antoivat yhteensä 28 397 ääntä väitteisiin. Lisäksi osallistujat jättivät alustalle omia väitteitä, joista muut osallistujat pystyivät jättämään oman mielipiteensä.
Kyselyyn vastaajien mielipiteet palveluista jakautuivat väittämien perusteella kahteen eri mielipideryhmään. Vastaajista noin 260 kuului ryhmään, joka luottaa tulevaan. Tähän ryhmään kuuluvia yhdisti se, että Siun soten palvelut vastaavat heidän tarpeitaan. Heille palvelut ovat saatavissa itselleen sopivalla tavalla. He kokevat saavansa tarvitsemansa neuvonnan ja ohjauksen. He kokevat, että aukioloajat vastaavat heidän asiointitarpeitaan ja he kokevat henkilökunnan olevan ystävällistä ja osaavaa.
Toisen mielipideryhmän luottamus on puolestaan koetuksella. Tähän ryhmään kuului noin 440 vastaajaa. Ryhmään kuuluvat kokevat mm., että Siun soten takaisinsoittopalvelu ei toimi. He eivät luota siihen, että he saavat Siun sotesta tarvitsemansa ympärivuorokautisen hoivan tai palvelun. Heidän mielestään asiointi ei ole helppoa, palvelut eivät vastaa tarpeita ja he kokevat, että Siun soten palveluiden saatavuus ei ole hyvä.
Kyselyssä esitettyjen taustaväittämien perusteella ikä ei vaikuttanut siihen, kumpaan mielipideryhmään osallistuja kuuluu. Taustaväitteiden perusteella on hieman todennäköisempää, että luottamus on koetuksella henkilöllä, joka asuu haja-asutusalueella.
Kiitosta ja kehitettävää
Kyselyn perusteella yli kaksi kolmasosaa vastaajista koki, että Siun soten henkilökunta on ystävällistä ja osaavaa. Valtaosa asukkaista kertoi myös tietävänsä mistä hyvinvointia ja terveyttä edistävää tietoa voi hakea. Kysely osoitti myös asukkaiden kiinnostusta etäpalveluihin, sillä yli kaksi kolmasosaa osallistujista hyödyntäisi etäpalveluita, jos se olisi mahdollista asian hoitamiseksi.
Kehitettävää reilut kaksi kolmasosaa osallistujista näki mm. yhteydenoton sujuvuudessa ja palvelujen saatavuudessa. Osallistujat ilmaisivat vahvasti mielipiteensä myös siitä, että asuinpaikka ei saisi vaikuttaa palvelujen saatavuuteen. Valtaosa osallistujista kaipasi myös parempia vaikutusmahdollisuuksia hyvinvointialueen toimintaan.
- Vuosittain toteutettava asukaskysely on yksi tapa lisätä asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia. Saimme kyselyssä palautetta myös uudesta tavasta toteuttaa asukaskysely. Saimme palautetta käytetyn alustan toimivuudesta ja siitä, että verkossa toteutettuun kyselyyn olisi haluttu vastata myös paperilla. Myös avoimen palautteen antamisen mahdollisuutta kaivattiin. Näihin asioihin meidän on jatkossa kiinnitettävä huomiota kyselyitä tehdessä. Seuraavaksi tuloksia käsitellään Siun soten toimialueilla. Tätä kautta asukaspalaute menee osaksi käytännön työn kehittämistä, erityisasiantuntija Sirpa Turunen kertoo.
Osallistujat pitivät tärkeänä myös sitä, että kyselyn tuloksista kerrotaan. Vain viidesosa koki, että asukaspalaute huomioidaan palvelujen kehittämisessä.
- Asukaspalaute on erittäin tärkeä osa palvelujen kehittämistä. Tämän kyselyn tulokset on käsitelty osallisuusvaliokunnassa, jonka tehtävänä on edistää hyvinvointialueen asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallisuutta ja vaikuttamista hyvinvointialueen toimintaan. Tulokset on esitelty myös aluevaltuustolle. Siun sotessa tehdään paljon hyvää työtä, sen palautekin kertoo. Palautteen avulla tietoa muodostuu koko ajan ja samalla meidän tulee ottaa palaute osaksi kehittämistä, osallisuusvaliokunnan puheenjohtaja Anu Huusko sanoo.
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2024 uutiskirje
- Marraskuun 2024 uutiskirje
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.