Ikääntyneiden asumispalvelujen ja kotihoidon asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihinsa - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Ikääntyneiden asumispalvelujen ja kotihoidon asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihinsa
Ikääntyneet ovat pääosin tyytyväisiä kotihoitoon ja asumispalveluihin Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella – Siun sotessa. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL järjesti keväällä kansallisen Kerro palvelustasi- asiakastyytyväisyyden seurantakyselyn. Kysely toteutettiin ympärivuorokautisen palveluasumiseen ja yhteisöllisen asumisen sekä kotihoidon yksiköissä. Siun sotesta kyselyyn saatiin yli 800 vastausta kotihoidon asiakkailta ja vajaat 400 vastausta asumispalvelujen asukkailta.
Kyselyssä selvitettiin mm. sitä, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat palvelua läheisilleen. Asteikko oli 0–10, jossa 0 oli ”En suosittelisi” ja 10 ”Suosittelisin lämpimästi”. Siun soten kotihoidossa vastaajien suositteluhalukkuuden keskiarvo oli 8,5 ja asumispalveluissa 8,2.
Suositteluhalukkuuden lisäksi kyselyssä selvitettiin asiakkaiden ja asukkaiden kokemuksia toiveiden huomioimisesta, avun ja palvelun saannista, yksinäisyydestä, turvallisuudesta, virkistystoiminnasta, ulkoilusta, ruuasta, hoitajien ajan riittävyydestä sekä siitä, miten tyytyväisiä he ovat ylipäätään elämäänsä. Kotihoidon asiakkailta kysyttiin lisäksi rahojen riittävyyttä palveluihin sekä tyytyväisyyttä etäpalveluihin.
Asukkaiden toiveita huomioidaan asumispalveluissa
Asumispalveluissa kyselyyn vastanneista asukkaista noin 80 prosenttia koki, että heidän toiveensa otetaan melko hyvin tai hyvin huomioon. Saman verran vastaajista oli myös melko tai täysin samaa mieltä siitä, että palveluja ja apua on saatavilla tarpeeksi. Reilut 70 prosenttia vastaajista oli melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että hoitajilla on riittävästi aikaa asukkaille.
Kyselyyn vastanneista asumispalvelujen asukkaista 90 prosenttia oli melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että kokee olonsa turvalliseksi. Yksinäisyyttä harvoin tai ei koskaan kertoi kokevansa noin 80 prosenttia vastaajista. Noin 70 prosenttia kertoi olevansa melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että on tyytyväinen nykyiseen elämäänsä.
- Moniammatillisen henkilöstön avulla pyrimme tarjoamaan mahdollisimman turvallista ja monipuolista asumispalvelua ikääntyneille. Jokaisella on asumisyksikössä oma koti ja osallistuminen yhteiseen toimintaan on aina vapaaehtoista. Tavoitteenamme on, että jokaisella olisi mahdollisuus elää oman näköistä elämää. Pyrimme huomioimaan asukkaiden toiveita mahdollisimman paljon. Tärkeässä roolissa ovat myös läheiset, joiden vierailuja asukkaat kaipaavat ja se vähentää merkittävästi yksinäisyyden tunnetta, kun tuttu ihminen tulee käymään, palvelujohtaja Jenni Halonen kertoo.
Kyselyn perusteella Siun soten alueella parhaat asiakasarviot ympärivuorokautisessa asumisessa saivat Liperissä sijaitseva hoivakoti Iltarusko sekä Kiteen hoivakoti.
Etähoiva osana kotihoitoa
Kotihoidon kyselyyn vastanneista asiakkaista noin 90 prosenttia vastasi olevan melko samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että heidän toiveensa otetaan huomioon hoivassa ja palvelussa ja, että apua ja palvelua saa riittävästi. Hoitajien asiakkaiden kanssa käyttämä aika koettiin myös pääosin riittäväksi.
Turvallisuuden kokemus oli samaa luokkaa asumispalvelujen vastausten kanssa. Valtaosa (n. 90 %) koki olonsa turvalliseksi. Yksinäisyyttä koko hieman useampi kuin asumispalveluissa. Reilut 70 prosenttia vastaajista kertoi kuitenkin, että kokee yksinäisyyttä harvoin tai ei koskaan.
Kotihoidon asiakkailta kysyttiin myös ajatuksia etäpalveluista. Yli puolet vastaajista (54 prosenttia) oli melko tai täysin samaa mieltä väittämän ”Olen tyytyväinen saamaani etäpalveluun” kanssa. Vastaajista 37 prosenttia ei ollut samaa eikä eri mieltä, neljä prosenttia oli melko eri mieltä ja 5 prosenttia täysin eri mieltä.
- Kotihoitopalvelut myönnetään aina asiakastarpeeseen pohjautuen. Teknologiset ratkaisut ovat osa palvelukokonaisuutta, mutta palveluita suunnitellaan ja arvioidaan aina yhdessä asiakkaiden kanssa, palvelujohtaja Hannele Komu toteaa.
Kyselyn perusteella Siun soten alueella parhaat asiakasarviot kotihoidossa saivat Rääkkylän kotihoito ja Lieksan kotihoito. Rääkkylän kotihoito sijoittui valtakunnallisissa tuloksissa kymmenen parhaan kotihoidon yksikön joukkoon.
THL järjesti vanhuspalvelulakiin perustuvan kansallisen Kerro palvelustasi- asiakastyytyväisyyden seurantakyselyn tammi-maaliskuussa 2024. Jatkossa vastaava kysely tullaan toteuttamaan kotihoidossa ja asumispalveluissa joka toinen vuosi.
Lisätietoa Kerro palvelustasi- asiakastyytyväisyyden seurantakyselyn tuloksista: Valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä vanhuspalveluihin – tyytyväisyys kotihoitoon on kuitenkin heikentynyt - THL
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.