Hoitotarvikejakelun uudistamisen taustalla suunnitelmallinen ja määrätietoinen työ - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Hoitotarvikejakelun uudistamisen taustalla suunnitelmallinen ja määrätietoinen työ
Hoitotarvikejakelun uudistaminen tuli ajankohtaiseksi, kun Siun sote perustettiin. Aikaisemmin hoitotarvikejakelu on ollut kuntien terveyskeskusten järjestämää toimintaa. Uudistuksen myötä, hoitotarvikkeisiin liittyvä työ on siirtynyt vaiheittain koko Siun sotea palvelevaan hoitotarvikeyksikköön. Yksikkö on koordinoinut hoitotarvikejakelua sekä ottanut asteittain vastuuta sen kehittämisestä ja toteuttamisesta. Tällä hetkellä hoitotarvikeyksikössä työskentelee palveluesimies, sairaanhoitaja sekä kymmenen lähihoitajaa.
Vanha toimintamalli hoitotarvikejakelun osalta vaati päivittämistä. Puutteita oli toimintamallien yhtenäisyydessä, sopimushallinnassa sekä henkilökunnan resursseissa. Hoitotarvikejakelun uudistamisen myötä, asiakkaita pystytään palvelemaan entistä paremmin. Lisäksi hävikin määrä on vähentynyt yhteisten varastotilojen ansiosta. Toiminta on nyt suunnitelmallista ja hyvin organisoitua niin työntekijän kuin myös asiakkaan näkökulmasta.
Muutosprosessi ei kuitenkaan vielä ole maalissa. Muutos on suunniteltu valmiiksi, mutta tekemistä riittää vielä. Vaikka muutosta on saatu aikaan nopeasti, tie ei ole ollut helppo.
- Jos olisin tiennyt, minkälainen vuori tässä täytyy kiivetä, niin olisi saattanut jäädä kiipeämättä. Onneksi huippu oli vähän sumun peitossa ja kaikkia vaaran kohtia ei nähnyt ennalta. Matkan edetessä on osaaminen, ymmärrys ja tieto kasvanut, palveluesimies Heli Heikkinen kuvailee.
Uudistukset vaativat totuttelua ja monelle voi olla vaikeaa päästää irti tutusta ja turvallisesta toimintamallista. Muutos voi herättää monenlaisia tunteita, kuten epätietoisuutta ja ihmetystä. Uudistusta on joutunut perustelemaan ja argumentoimaan paljon. Keskittämisellä on terminä usein ikävä sävy, mutta tässä tapauksessa se tarkoittaa nimenomaan laadun lisääntymistä.
- Onhan tämä vaatinut paljon ohjeistusta, opastusta ja koulutusta. Me pyrimme toimimaan niin, että on yhtenevät ohjeet ja pyrimme miettimään aina asiakkaan parasta, inkontinenssihoitaja Sari Tillonen kertoo.
- Pian kuitenkin huomattiin, että me huolehdimme todella hoitotarvikkeiden tilaamisesta, kirjaamisesta ja toimittamisesta. Näin ollen, monen huoli osoittautui turhaksi. Huomattiin, miten paljon se vapautti yksiköissä työntekijöiden aikaa itse hoitotyöhön, Heli jatkaa.
Siun soten strategia korostaa kotiin vietäviä palveluita ja siihen hoitotarvikejakelun uudistuskin tähtää. Uudistetulla toiminnalla pyritään siihen, että asiakas pystyisi hoitamaan itseään hyvin kotona ja sairaus pysyisi hyvässä hoitotasapainossa. Hoitotarvikejakelu on nyt yksi osa asiakkaan hoitoa. Tavoitteena on tehdä entistä enemmän yhteistyötä hoitavien tahojen kanssa ja tukea näin asiakkaan kokonaisvaltaista hoitoa.
Lähihoitaja Anja Kinnarinen työn touhussa. Kuvat: Antti Pitkäjärvi.
Motivaation lähteenä todellinen tarve muutokselle
Suuret muutokset eivät tapahdu itsestään, vaan vaativat aina sitoutumista, motivaatiota ja oikeanlaista asennetta. Periksiantamaton luonne sekä argumentaatiotaidot ovat keskiössä, kun muutosta viedään eteenpäin. Työntekijöiden motivaation lähde uudistukselle on selkeä: muutokselle on ollut todellinen tarve. Hoitotarvikeyksikössä on ollut kirkas tavoite, mitä kohti on jo edetty ja edetään yhä yhdessä. Uudistusprosessissa motivoi myös se, että uudistus on asiakkaan parhaaksi tähtäävää toimintaa. Asiakkaat saavat nyt entistä paremmin yhteyttä, apua ja neuvoja.
- Ainahan toimintaa on mukava lähteä kehittämään. Palautteetkin kertoivat, että muutokselle oli tarvetta. Toiminnalta puuttui aikaisemmin selkeä suunta ja työmäärä oli valtava, Lähihoitaja Eija Asikainen muistelee.
- Muutoksessa tarvitaan ehdottomasti neuvottelutaitoja. Muutosta joudutaan perustelemaan ja pitää saavuttaa lopputulos, mihin asiakas on tyytyväinen, Sari pohtii.
Onnistuneen muutosprosessin taustalla on suunnitelmallinen työ, jota on viety määrätietoisesti eteenpäin. Tiedolla johtaminen ja palautteen hyödyntäminen ovat olleet avainasemassa. Nopeat ja korjaavat siirrot takaavat sen, että muutokset etenevät jouhevasti. Suurissa muutosprosesseissa huolellinen taustatyö on kaiken a ja o.
- Ensiksi tulee selvittää, mikä on nykytilanne ja toiseksi luoda visio siitä, mitä kohti ollaan menossa. Tämän jälkeen tulee nuotittaa matka: mitä täytyy tehdä, että tuohon tilanteeseen päästään. Kun on hyvä suunnitelma, muutosta on helpompi lähteä toteuttamaan, Heli kertoo luottavaisesti.
Iso toimintamallin muutos vaatii rohkeaa, motivoitunutta ja kehitysmyönteistä henkilökuntaa. Työntekijöiden tulee sietää keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. Muutostyö on ollut ajoittain hyvinkin raskasta.
- Tässä yksikössä on ollut mielettömät työntekijät. Se on ollut välttämätöntä näin ison muutoksen toteuttamisessa, Heli kiittelee.
Myös organisaation tarjoamalla tuella on ollut suuri rooli muutosprosessissa.
- Tämmöisessä muutoksessa on erittäin tärkeää, että on leveät hartiat taustatukena. Kiitos kuuluu koko Siun soten organisaatiolle. Johdon tuki on vahvasti ollut taustalla viemässä prosessia eteenpäin. On ison organisaation etu, että tällaisia uudistuksia voidaan tehdä. Olemme tehneet myös äärettömän hyvää yhteistyötä eri tahojen kanssa. Iso kiitos myös terveyskeskusten henkilökunnalle, asiantuntijahoitajille sekä logistiikalle, Heli kuvailee kiitollisena.
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.