Etätoiminnalla tuetaan asiakkaiden vahvuuksia ja omatoimisuutta - Ajankohtaista
Ajankohtaista sivun pääkuva
Sisältöjulkaisija
Etätoiminnalla tuetaan asiakkaiden vahvuuksia ja omatoimisuutta
Juuan tuettu asuminen sai loppuvuodesta sosiaali- ja terveysministeriön sekä ympäristöministeriön myöntämän Asumisen tekoja -kunniamaininnan etätuen kehittämisestä. Juuan tuetun asumisen yksikkö alkoi kehittämään etätukea keväällä 2019 Ihan diginä -hankkeen myötä. Etätuki on toimintaa, millä tuetaan asiakkaan itsenäisempää arkea. Etäohjaaminen on asiakkaan ohjausta, neuvontaa ja tukea niin, ettei olla fyysisesti samassa tilassa, vaan ohjaus tapahtuu älylaitteen välityksellä.
- Etätuki sisältää sen, mitä kukin asiakas arjessaan tarvitsee. Se voi olla tukea ruoanlaitossa, siivouksessa, ostosten suunnittelussa tai keskustelutukea. Matkan varrella olemme huomanneet itsekin, miten monella tavalla voimmekaan tukea etänä asiakkaan arkea, asumisen ohjaaja Tiina Kerkkänen kertoo.
-Lähdimme pienestä liikkeelle ja tämä on vaatinut panostamista ja sitoutumista sekä asiakkailta että ohjaajilta. Olemme harjoitelleet niin yhteyksien muodostamista kuin kuumien peltien käsittelyä. Noin puolen vuoden kuluttua syntyikin jo ensimmäinen ruoka asiakkaan keittiössä etätuen avulla tehtynä. Pian asiakkaalle alkoi kehittyä varmuus siitä, että hän pystyy toimimaan itsenäisesti, ohjaaja Airi Hiltunen jatkaa.
Etätukea on rakennettu asiakaslähtöisesti. Jokaisen asiakkaan kohdalla on mietitty yksilöllisesti, miten etätukea voidaan hyödyntää ja milloin tarvitaan tukikäyntejä. Osa tukikäynneistä on pystytty myös korvaamaan etätuella, mikäli asiakas on itse niin halunnut. Etäyhteys on tuonut lisää mahdollisuuksia tukea perinteisiä toimintamalleja. Merkittävin asia on asiakkailta tullut palaute itsenäisestä onnistumisesta. Tämä on kannustanut asiakkaita itsenäisempään asumiseen ja olemaan aktiivisia toimijoita omassa kodissaan. Asiakkaiden ilo ja onni ovat motivoineet myös kehittämään toimintaa eteenpäin.
Etätuen toteuttamista on helpottanut se, että asiakkaat ovat osallistuneet siihen omilla laitteillaan. Osa asiakkaista oli jo aiemmin oppinut laitteen käytön Ihan diginä -hankkeen digiklubeilla sekä Toimintakeskus Touhulan opastuksessa. Asiakkaat ovat olleet hyvin innostuneita opettelemaan digitaitoja.
- Onnistumisen kokemuksia tulee paljon ja asiakkaiden ilo on kannustanut meitäkin opettelemaan laitteiden käyttöä. Emme ole tietotekniikan asiantuntijoita eikä käytössämme ole hienoja laitteita. Olemme sitkeydellä ja avoimin mielin harjoitelleet etäyhteyden käyttöä ja sen kautta ohjaamista. Opetamme myös yhdessä toinen toistamme. Asiakkaista on kasvanut taitavia digilaitteiden käyttäjiä ja olemme saaneet myös heiltä opastusta, Kerkkänen kuvailee.
- Asiakkaat ovat hyvin ylpeitä uusista taidoistaan ja kertovat eteenpäin onnistumisen kokemuksistaan. Asiakkaista huomaa, kuinka innoissaan he ovat etätuesta, Hiltunen jatkaa.
Juuan tuetun asumisen henkilökunta kannustaa muitakin kokeilemaan rohkeasti ja ennakkoluulottomasti etätukea. Uusia toimintatapoja kannattaakin lähteä kokeilemaan avoimin mielin.
- Suosittelen antamaan aikaa. Harjoittelemista on niin ohjaajalla kuin myös asiakkaalla. Jokaisen asiakkaan tilanne on erilainen ja etenemisen tulee tapahtua asiakkaan ehdoilla, Hiltunen kuvailee.
- Asiakkaisiin luottaminen on tärkeää. He ovat mielettömän taitavia ja nopeita oppimaan. Tämä antaa paljon enemmän, mitä olisin osannut kuvitellakaan, Kerkkänen jatkaa.
Toimitaan yhdessä etänä
Juuan työ- ja päivätoiminnassa Touhulassa on ahkeroitu etäpäivätoiminnan kehittämisen eteen jo pidempään. Digitaitojen harjoittelu ja digipalvelujen käyttöönotto alkoi jo kaksi vuotta sitten ja koronan myötä keväällä 2020 toiminta siirtyi hetkellisesti kokonaan etätoiminnaksi. Tällä hetkellä toimintaa on jatkettu niin, että etätuokioita on tarjolla halukkaille asiakkaille päivittäin. Etätuokiot ovat olleet muun muassa musiikkituokioita, etälenkkeilyä, jumppaa sekä kahvihetkiä.
- Etätoiminta on osoittautunut niin tärkeäksi, että toimintaa jatketaan. Monelle asiakkaalle voi olla matalampi kynnys osallistua etätoimintaan. Ihaninta on ollut se, kun etätoiminta tuo asiakkaasta niin paljon uusia puolia esiin. Hiljaisestakin ihmisestä voi tulla teknologiavälitteisesti hyvin puhelias, kun saa osallistua omasta kodistaan käsin, työ ja päivätoiminnan ohjaaja Nina Rautiainen kertoo.
Etätoiminta on laajentanut yhteistyötä muiden toimintakeskusten kanssa. Etätoimintaa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä muiden Siun soten toimintakeskusten ja asumisyksikköjen kanssa. Asiakkaat pääsevät myös itse vaikuttamaan etätuokioiden sisältöihin sekä osallistumaan etätuokioiden ohjaukseen.
- Asiakkaat ohjaavat myös itse etätuokioita ja opettavat älylaitteiden käyttöä toisille asiakkaille. Vertaisohjaus on hyvin tärkeää. Meidän ohjaajien tehtävänä on tukea asiakkaita, löytää heidän vahvuutensa sekä kulkea rinnalla, että he pääsevät itse loistamaan, Rautiainen kuvailee.
- Etätoiminnan suuri etu on, että asiakkaat näkevät toisiaan yli kuntarajojen. Asiakkaat pääsevät luomaan uusia ystävyyssuhteita, millä on suuri sosiaalinen merkitys. Ystävien näkeminen tuo paljon iloa asiakkaille, Rautiainen jatkaa.
Etätoiminta on kehittänyt paljon asiakkaiden digitaitoja, mitä he pystyvät hyödyntämään myös vapaa-ajallaan. Etätoiminta parantaa asiakkaan osallisuutta sekä helpottaa yhteydenpitoa. Älylaitteet ovat yksinkertaisia käyttää eikä välttämättä vaadi luku- tai kirjoitustaitoa.
- Tämä on nykyaikaa. Meidän tehtävämme on tukea asiakasta digitaidoissa, jos asiakas niin toivoo, Rautiainen kertoo.
Etätoiminta on mahdollistanut toiminnan monipuolistamisen ja tuokioita pystytään suunnittelemaan nyt aiempaa asiakaslähtöisemmin. Positiivisia kokemuksia syntyy, kun pääsee alkuvaikeuksien yli ja saa laitteet toimimaan sekä pääsee itse työhön kiinni. Jännitys laitteita kohtaan on hävinnyt niin työntekijän kuin asiakkaan näkökulmasta.
- Olen erittäin kiitollinen tuesta ja avusta, mitä olemme saaneet esimiehiltämme. Meitä on kannustettu kokeilemaan uutta ja kehittämään toimintaa. Kannustankin nyt muita reippaasti ja rohkeasti mukaan kokeilemaan. Ei haittaa yhtään, vaikka vähän jännittäisi. Kaikesta selvitään, Rautiainen kannustaa.
Työ- ja päivätoiminnan ohjaaja Nina Rautiainen (vas.) ja Touhulan asiakas Katja Pääkkönen kuvailevat etätoimintaa antoisaksi. "Etätoiminnassa on ollut parasta etätuokioiden pitäminen ja muiden auttaminen", Katja kertoo. Kuvat: Antti Pitkäjärvi.
somejako
Pöytäkirjat ja esityslistat linkit
Hyvinvointialuejohtajien verkosto
Hyvinvointialuejohtajien verkosto H23
Alla olevan linkin takaa löydät hyvinvointialueiden johtajien yhteisiä kannanottoja ja tiedotteita.
Siirry hyvinvointialueiden johtajien uutishuoneeseen (stt.fi)
Yhteystiedot viestintä
Viestinnän yhteystiedot
viestinta(at)siunsote.fi
Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi
Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi
Viestintäsuunnittelija (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Soile Asikainen
Puh. 013 330 4526
soile.asikainen(at)siunsote.fi
Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi
Uutiskirjeet
Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita:
Tilaa tiedotteita RSS-syötteenä:
Kuulumisia Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa hyvinvointialueen ajankohtaisista asioista.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2024 uutiskirje
- Marraskuun 2024 uutiskirje
- Lokakuun 2024 uutiskirje
- Syyskuun 2024 uutiskirje
- Elokuun 2024 uutiskirje
- Kesäkuun 2024 uutiskirje
- Toukokuun 2024 uutiskirje
- Huhtikuun 2024 uutiskirje
- Maaliskuun 2024 uutiskirje
- Helmikuun 2024 uutiskirje
- Tammikuun 2024 uutiskirje
- Joulukuun 2023 uutiskirje
- Marraskuun 2023 uutiskirje
- Lokakuun 2023 uutiskirje
- Syyskuun 2023 uutiskirje
- Elokuun 2023 uutiskirje
- Kesäkuun 2023 uutiskirje
- Toukokuun 2023 uutiskirje
- Huhtikuun 2023 uutiskirje
- Maaliskuun 2023 uutiskirje
- Helmikuun 2023 uutiskirje
- Tammikuun 2023 uutiskirje
Kohti Pohjois-Karjalan hyvinvointialuetta
Uutiskirje käsittelee Siun soten muuttumista kuntayhtymästä hyvinvointialueeksi.
- Tilaa uutiskirje tästä
- Joulukuun 2022 uutiskirje
- Marraskuun 2022 uutiskirje
- Lokakuun 2022 uutiskirje
- Syyskuun 2022 uutiskirje
- Elokuun 2022 uutiskirje
- Kesäkuun 2022 uutiskirje
- Toukokuun 2022 uutiskirje
- Huhtikuun 2022 uutiskirje
- Maaliskuun 2022 uutiskirje
- Helmikuun 2022 uutiskirje
- Tammikuun 2022 uutiskirje
Omaishoidon uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisia asioita Siun soten omaishoidosta.
Hankekuulumisia kuntouttavasta työtoiminnasta
Uutiskirjeeseen on koottu tietoa Kuntouttavan työtoiminnan maakunnallinen kehittäminen -hankkeen ajankohtaisista asioista.
Perhekeskusten terveiset
Uutiskirjeessä kerrotaan Pohjois-Karjalan perhekeskusten kuulumisia.
Työkykyohjelman uutiskirje
Uutiskirjeessä kerrotaan Siun soten työkykyohjelman 2020–2022 kuulumisia.