Ajankohtaista sivun pääkuva

Ajankohtaista arkisto

Tiedotearkistot: 2021, 20202019, 2018, 2017, 2016, 2015

Sisältöjulkaisija

angle-left Asukaskysely: Asiakaslähtöisyys tärkein periaate hyvinvointialueella
Asukkaiden mielestä asiakaslähtöisyys on strategiassa tärkein perusperiaate, sen jälkeen tulee turvallisuus. Kuva: Antti Pitkäjärvi/Siun sote
Asukkaiden mielestä asiakaslähtöisyys on strategiassa tärkein perusperiaate, sen jälkeen tulee turvallisuus. Kuva: Antti Pitkäjärvi/Siun sote
23.08.2022

Asukaskysely: Asiakaslähtöisyys tärkein periaate hyvinvointialueella

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue keräsi kesä-elokuun aikana asukkaiden näkemyksiä hyvinvointialuestrategian luonnosvaiheen sisällöistä. Asukaskyselyyn tuli yhteensä 2340 vastausta 481 eri vastaajalta.

Kysely oli jaettu viiteen eri osa-alueeseen, joissa asukkaat pääsivät muun muassa asettamaan tärkeysjärjestykseen yhteisiä perusperiaatteita ja tulevaisuuden toiminnan tavoitteita.

Kyselyyn vastanneista asukkaista lähes puolet (44,6 %) oli sitä mieltä, että asiakaslähtöisyys on tärkein perusperiaate hyvinvointialueella. Asiakaslähtöisyyden jälkeen turvallisuus oli toiseksi tärkeintä (23 %). Vastuullisuus ja yhdenvertaisuus olivat vastaajien mielestä keskenään lähes yhtä tärkeitä. Vähiten tärkeäksi nähtiin strategialuonnokseen kirjattu avarakatseisuus.

Hyvinvointialueen strategian osatekijäksi on esitetty kiteytystä ”hyvää elämää ja elämäniloa Pohjois-Karjalassa: turvaa, hyvinvointia ja tukea”. 54,9 prosenttia vastaajista koki, että lause kuvaa hyvin hyvinvointialuetta ja herättää positiivisia tunteita.

Tuleva hyvinvointialue tavoittelee sitä, että Pohjois-Karjalassa olisi yhdessä tehden vaikuttavimmat palvelut. Vastaajien mielestä kuvaus oli sopivan mittainen, mutta mielipiteet erosivat erityisesti siinä, kuvaako lause hyvin tulevaa hyvinvointialuetta. Vain alle puolet vastaajista koki, että kuvaus herättää positiivisia tunteita.

Kyselyssä esitettiin erilaisia vaihtoehtoja siitä, millaisten toimien avulla tuleva hyvinvointialue tavoittelee vaikuttavimpia palveluita. Vastaajista 54,2 prosenttia oli sitä mieltä, että tärkein toimi on palvelun saatavuuden, oikea-aikaisuuden, laadun ja vaikuttavuuden paraneminen.

Palvelulupaus herättää positiivisia tunteita

Asukkaat pääsivät ottamaan kantaa myös hyvinvointialueen palvelulupaukseen. Se on lupaus asiakkaalle siitä, mitä hyvin tuotetusta palvelusta on odotettavissa. Hyvinvointialueen palvelulupaukseksi on suunniteltu strategialuonnoksessa ajatus oikeasta palvelusta oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Vastaajat kokivat lupauksen pääsääntöisesti positiivisia tunteita herättäväksi (71,1 %) ja sopivan pituiseksi (60,4 %).

Asukaskysely toteutettiin verkko- ja paperikyselynä ajanjaksolla 23.6.-15.8. Kyselyn tulokset etenevät aluehallituksen käsittelyyn.

Strategiatyö ja palvelusuunnitelman laadinta jatkuvat asukkaiden kanssa Kohti hyvinvointialuetta -kuntakierroksilla marras-joulukuun aikana. Lisäksi uusi hyvinvointialuejohtaja Kirsi Leivonen tutustuu Siun soten eri toimipisteisiin ja tapaa asiakkaita Pohjois-Karjalan maakunnassa. Hän aloittaa kierroksensa perjantaina 2.9. Nurmeksesta, jossa vihitään uusi pelastusasema.

somejako

Yhteystiedot viestintä

Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Tietopyynnöt:
kirjaamo(at)siunsote.fi

Viestintäjohtaja
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (perhe- ja sosiaalipalvelujen toimialue)
Juulia Hirvonen
puh. 013 330 9867
juulia.i.hirvonen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (ikäihmisten palvelujen toimialue)
Sari Jormanainen
puh. 013 330 4525
sari.jormanainen(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija, (terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialue)
Annika Huotari
puh. 013 330 4526
annika.huotari(at)siunsote.fi

Viestintäsuunnittelija (verkkoviestintä)
Petriikka Ohtonen
puh. 013 330 4524
petriikka.ohtonen(at)siunsote.fi

Valokuvaaja
Antti Pitkäjärvi
puh. 013 330 4508
antti.pitkajarvi(at)siunsote.fi

Uutiskirjeet

Tilaa uutiskirjeitämme ja tiedotteita: