Ajankohtaista

Uutisarkistot: 2016, 2015

« Takaisin

Terveysaseman palvelunumeroon jätettyyn soittopyyntöön vastataan samana päivänä

Terveysaseman palvelunumeroon jätettyyn soittopyyntöön vastataan samana päivänä

Jokaisella Siun soten terveysasemalla on ollut toukokuusta alkaen yksi palvelunumero ajanvarausta ja neuvontaa varten. Numero palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–16. Numeroon voi jättää soittopyynnön kiireettömässä asiassa, jos palvelunumero on varattu eikä soittaja halua jäädä odottamaan puheluun vastaamista. Hoitajia on vastaamassa puheluihin koko päivän ajan ja soittopyynnön jättäneille soitetaan samana päivänä.

Palvelunumerossa vastaa automaattinen äänite, jos hoitaja ei ole vapaana vastaamaan puheluun. Äänitteessä kerrotaan mihin puhelu on saapunut ja annetaan ohjeet takaisinsoittopalvelun käyttöön. Soittaja voi tehdä soittopyynnön numeroon, josta soittaa tai antaa jonkin toisen numeron.

Soittopyynnön jättämiseen soittaja tarvitsee puhelimensa numeronäppäimiä. Älypuhelimen käyttäjälle puhelu on helpointa tehdä kaiutintoiminnolla siten, että numeronäyttö on esillä jo puhelun alussa.

Takaisinsoittopalvelun onnistumiseksi on tärkeää kuunnella äänite loppuun saakka ja toimia äänitteen ohjeiden mukaan. Terveysasemilta pyydetään, että useita takaisinsoittopyyntöjä samasta asiasta ei jätettäisi. Asiakkaan ei myöskään tarvitse soittaa uudelleen terveysasemalle, kun hän on saanut takaisinsoittopalvelussa vahvistuksen soittopyynnön jättämisestä.

Kesä–heinäkuussa Siun soten terveysasemien palvelunumeroissa on ollut satunnaisia häiriöitä eivätkä kaikki puhelut ole yhdistyneet. Ongelma on osin saatu ratkaistua, ja tekniikka ja operaattori jatkavat asian selvittämistä. Jos jonottaminen kestää yli 15 minuuttia, kannattaa puhelu katkaista ja soittaa uudelleen.

Näin jätät soittopyynnön terveysasemalle

1. Valitse terveysaseman palvelunumero ja odota, että puhelu yhdistyy.

2. Äänite kertoo mihin olet soittanut, esimerkiksi "Soititte Ilomantsin terveysaseman puhelinpalveluun.".

3. Puhelin hälyttää kolme kertaa, jonka jälkeen kuuluu äänite, jos palvelunumero on varattu: "Palvelussamme on ruuhkaa, vastaamme puheluunne mahdollisimman pian.".

4. Puhelin hälyttää kolme kertaa, jonka jälkeen kuuluu äänite, jos palvelunumero on edelleen varattu: "Palvelussa on edelleen ruuhkaa. Jos haluatte, että soitamme teille takaisin, painakaa 1. Muussa tapauksessa voitte jatkaa jonottamista. Vastaamme niin pian kuin mahdollista.".

5. Paina puhelimesi numeronäytöstä numeroa 1, jos haluat jättää soittopyynnön. Jos et halua jättää soittopyyntöä, voit jäädä linjalle odottamaan, että puheluun vastataan.

6. Jos valitsit soittopyynnön, kuuntele äänite ja toimi ohjeiden mukaan: "Jos haluatte, että soitamme teille takaisin siihen numeroon, josta nyt soitatte, painakaa 1. Vaihtoehtoisesti voitte syöttää jonkun muun puhelinnumeron takaisinsoittoa varten painamalla 2. Valitkaa numero suuntanumeroineen ja painakaa lopuksi ruutunäppäintä.". Huomioithan, että salaisesta numerosta soittaessa on aina annettava numero takaisinsoittoa varten.

7. Kuuntele äänite ja toimi ohjeen mukaan: "Syöttämänne numero on… Jos numero on oikein, painakaa 1.".

8. Puhelun päätteeksi äänite kertoo: "Kiitos soitostanne. Otamme yhteyttä mahdollisimman pian. Voitte sulkea puhelimen.".

9. Soittopyyntö on jätetty ja voit lopettaa puhelun. Antamasi puhelinnumero rekisteröityy järjestelmään ja saat takaisinsoiton saman päivän aikana. Soitto voi tulla myös tuntemattomasta numerosta.

Puhelusta ja jonotusajasta menee soittajan liittymäsopimuksen mukainen maksu.


Viestinnän yhteystiedot

viestinta(at)siunsote.fi

Viestintäpäällikkö
Susanna Prokkola
puh. 013 330 8279
susanna.prokkola(at)siunsote.fi

Verkkotoimittaja
Johanna Eronen
puh. 013 330 8271
johanna.eronen(at)siunsote.fi

Siun soten tiedotuslehti